sobota 21. dubna 2012

Svět elementárních bytostí takřka za rohem

Renata Štulcová - Rafaelova škola: Vílí křídla

Rok vydání: 2011
Počet stran: 376
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Mladá fronta
Ilustrace a obálka: Jarmila Marešová

V kraji nedalekém
Takřka za rohem, na Berounsku kousek od Prahy, se nachází tajemná škola. Malá Marina tam sice nechce, ale poslední přání její maminky před tím, než zmizela, bylo, aby její dcerka studovala právě v Rafaelově škole.
Na začátku knihy se seznamujeme s Marinou Fialkovou, čilou jedenáctiletou dívenkou, kterou často bolí záda a má špičaté uši - náhoda? Má studovat na prestižním přírodovědném gymnáziu, ale to by nebyla správná pohádková fantasy, kdyby nebyla Marinina budoucí škola odlišná od ostatních.



Elementálové a výdobytky moderní doby?
Marina záhy zjišťuje, že je víla. V Rafaelově škole si nachází kamarády z řad spolužáků a plnou parou se řítí z průšvihu do průšvihu. Jinak malebné pohádkové prostředí vílího ročníku narušují snad jen mobilní telefony na každém kroku a pár dalších nezbytností správných puberťáků. Ač to zní trochu jako šílenost, kupodivu to funguje a čtenáři tak vlastně ani nepřijde, že jsou elementární bytosti něco jiného než normální děti.

Celou knihou prostupuje jak jednotná dějová linie pro celou sérii (dovoluji si poznamenat, že Vílí křídla jsou prvním dílem připravované románové oktalogie), kdy Marina čelí nebezpečí neznámé osoby, která malé víle škodí jak jen může, snaží se najít a zlomit kletbu, jež na ní lpí, a zároveň hledá svou životní lásku, tak i samostatný uzavřený děj pouze pro Vílí křídla - Marina hledá svou maminku, která zmizela rok po narození své dcery.

Multižánrovost především
I když se na první pohled Rafaelova škola jeví jako dětská fantasy, nacházíme zde jak pohádkové prvky, tak i lásku, nezbytný prvek v dospívání. Ačkoliv je kniha určena především mladší populaci, dokáže si najít mnoho příznivců i z řad dospělých, jak ostatně napovídají komentáře na blogu autorky (rafaelovaskola.blog.cz).

Já osobně v celé sérii vidím velký potenciál a moc se těším, jak se jednotlivé postavy budou postupem let a knih vyvíjet. Pro děti je Rafaelova škola napětím a dobrodružstvím, pro dospělé naopak formou oddechu a relaxace. A navíc je nádherně vydaná!

Ukázka z první a druhé (připravované k vydání) knihy, kapitoly z Tercie a mnoho dalšího najdete zde:
rafaelovaskola.blog.cz

Celkové hodnocení: 8.5/10

4 komentáře:

  1. Blog paní Renaty znám a i o knížce jsem samozřejmě četl, ale jelikož jsem ji nečetl, nemůžu posoudit.
    Ale i bez přečtení si myslím, že pro mě by tento žánr knihy nebyl, jelikož já mám raději něco, co je pro čtenáře od 15-ti let a více, mám rád knihy s reálným dějem :)
    Ovšem, je to jen můj dojem, kdybych si knihu přečetl, možná by byl jiný :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já fantasy taky moc nevyhledávám a preferuji beletrii pro dospělé, nicméně tohle je fajn relaxace a spíš pohádka, takže proč ne :-)

      Vymazat
  2. Já také většinou úplně dětské fantasy nevyhledávám, ale když to tak vychvaluješ.. a když jsi mi to i doporučila v hopu, tak se na to asi mrknu! :)

    OdpovědětVymazat
  3. O tomhle jsem slyšela, dokonce to viděla, dokonce držela v ruce :D A hodně se mi to líbilo :D Akorát cena mě odradila, takže si asi počkám na knihovnu :) Nebo na později :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!