neděle 15. července 2012

Zvítězíš nebo zemřeš

 George R. R. Martin - A Game of Thrones

Rok vydání: 2011
Počet stran: 790
Nakladatelství: Harper Voyager
Vazba: Brožovaná (Paperback)
Sága: A Song of Ice and Fire (1. díl)

Ve hře o trůny buď zvítězíš nebo zemřeš...
Eddard Stark, vládce Zimohradu je povolán do královského přístaviště, aby se po boku svého dávného přítele, krále Roberta Baratheona, stal královým poručníkem. Na svém severském sídle zanechává svou choť a tři syny, zatímco dcery Sansa a Arya jej na jih následují.
Na drsném severu, u Zdi, zatím Nedův levoboček, Jon Sníh, hledá své štěstí jakožto jeden z Noční hlídky. Čelí podezření, že se znovu objevili Bílí chodci...
Za Úzkým mořem se k povstání připravuje Viserys Targaryen, potomek slavného rodu, který byl zbaven trůnu a Viserys spolu s mladší sestrou Danaerys, jakožto jediní poslední přeživší rodu, byl vyhnán do vyhnanství. Danaerys v rámci plánu k návratu k moci provdá za nejvyššího khala Droga a doufá, že tak získá armádu jeho khalasaaru, aby mohl opět získat železný trůn.
Hra o trůny začíná...



Mnoho děje a mnoho postav
A Game of Thrones je zatím nejdelší kniha, kterou jsem přečetla v angličtině a jsem skutečně hrdá, že jsem to zvládla. Ono 780 čistého děje není málo a když je ještě navíc v angličtině dá docela zabrat a ukradne spoustu času. Pokud vám nastínění děje přijde chaotické, tak se nebojte. Uvnitř knihy je to ještě chaotičtější a v množství postav a jednotlivých vztahů se můžete lehce ztratit. K tomu skvěle napomáhá nastínění nejdůležitějších rodů na konci knihy.

Už v prologu jsme vhozeni do velmi akčního děje, který slibuje opravdu zábavné čtivo. A tak to také je. Ačkoliv je kniha velmi rozsáhlá a postav je mnoho, stejně jako jejich osudů, Martin si s tímto problémem hravě poradil a udržel celé dílo v poměrně svižném tempu. Určité roztahanosti se však neubránil, což však naprosto chápu a jinak to asi ani nešlo.

Český překlad může zmást
Tohle bude asi možná upozornění pro všechny, kteří kombinují tuto ságu jak v angličtině tak v češtině. Mě osobně české překlady některých věcí dost rozhodily (sleduji seriál s českými titulky). Například Zimohrad mi přijde zcestný (zlatý Winterfell) a stejně tak Jon Sníh pro mě byl a bude jednoduše Jon Snow.
Na druhou stranu zlovlci nebo čarostromy jsou opravdu pěkná slova a za ta překladatelce díky. Stále se ale bojím, že se budu muset v druhé knize, jež plánuji číst v češtině, znovu orientovat a tentokrát díky českým výrazům.

Plejáda osobností a charakterů
Největším kladem celé knihy je určitě obrovská rozmanitost postav, které nejsou černobílé. Některé si oblíbíte hned, jiné později, některé vám budou pít krev a nakonec se budete těšit na příhody s nimi. Některá dobrodružství vás rozesmějí, jiná napnou... S některou postavou budete prožívat dobrodružství, s jinou nahlédnete do politiky Sedmi království. Je to zkrátka skutečně rozsáhlé a rozmanité, skoro jako v životě.

Navíc se neubráníte smutku, když vaše oblíbená postava zemře. Martin má totiž kouzlo toho, že likviduje zásadní a oblíbené postavy. A i když tomu třeba nebudete věřit, alespoň jedna z mrtvých postav v knize bude nejspíš vaše oblíbená a její smrt vám bude líto. Ale to nevadí, protože zůstávají další a já se už teď těším, jak se postupně budou vyvíjet, zejména děti, které budou určitě postupem věku moudřet (a nebo taky ne).

Neznámé fluidum
A co že tedy na té Hře o trůny, kterou teď všichni tolik protežují, je? Já vlastně nevím. Není to pro mě klasická fantasy, které bych se vyhýbala. Ač mě to moc bavilo, tolik odvařená jako ostatní nejsem. Ale už teď se chystám na další díl, neboť mě ke knize cosi připoutává. A dokonce to není ani postupně gradující děj, kterým jako by si autor chtěl zajistit, že čtenáři budou toužit i po dalších dílech celé ságy. Je to něco tajemného, něco, co vás chytne a nepustí...

Celkové hodnocení: 9/10


8 komentářů:

  1. Já jsem v červnu shlédla obě série seriálu a do knihy se už brzy pustím :) Zatím jsem se do ní nepustila jenom kvůli rozsáhlosti, protože jak píšeš, skoro 800 stran jednoduše nejde slupnout na posezení :)

    OdpovědětVymazat
  2. Máš mojí obrovskou poklonu, pustit se do Hry o trůny v angličtině, to chce odvahu. A žes to dočetla? Jsi bůůůůh! Já jsem půl roku louskala 150 stránek z Tance z draky, protože jsem si jí přivezla z anglie, ale byla jsem uplně ztracená. Každé druhé slovíčkou jsem hledala ve slovníku a to zas až takovej anglickej lůzřík nejsem :) .. ale jinak s tím překladem máš pravdu. Já sama jsem si poprvé ve své recenzi stěžovala na překlad některých věcí.. ale když to vezmu zpětně, jsou to opravdu parádní překlady.

    Já osobně celou ságu zbožňuju, takže nemůžu moc objektivně hodnotit, ale i kdyby tě to zatím zas až tak moc nebralo, vydrž do Bouře mečů, to je naprostý literární skvost :)

    A ještě jednou musím přitakat, Jon bude navždycky Jon Snow :) .. You know nothing, Jon Snow.

    OdpovědětVymazat
  3. Videla som 2 série seriálu a ten úplne zbožňujem! Aj keď sa niekedy strácam v tom, kto je kto a kto chce byť zase kráľom 8D tak sa mi to páči. Rada by som sa raz pustila aj do knižiek 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzhledem k rozsahu knihy chápu, že seriál může být matoucí :) Já viděla první sérii, ta je takřka totožná s knihou. Druhá série již méně, viděla jsem dva díly a vzdala jsem to poté, co přišly věci, které v knize nebyly/byly úplně jinak.
      Ale teď jsem dostala chuť na seriál, tak stahuju obě série. Uvidíme :)
      A do knih se určitě pusť!

      Vymazat
  4. Toto a v angličtine. Ja sa toho bojím aj v češtine, veľmi hrubá knižka, no rada by som to prečítala. Som zvedavá. Už dlhšie ma to obchádza a je pravda, že veľa, veľa ľudí o tom básni. Hmmm...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně to stojí za to, nebála bych se :-)

      Vymazat
  5. Tak jako většina, i já jsem poprvé Hru o trůny vstřebala jako naprosto okouzlující seriál. Nevydržela jsem to a zítra mi přijde kniha. Moc se na ni těším, ale bojím se, že se v ději někdy budu ztrácet, protože to se mi někdy stávalo i v seriálu. Ale snad to nebude takový problém :-)
    Miluju charaktery postav, tu rozmanitost, lidskost, každá má svůj příběh, každá je něčím jiná, naprosto kouzelná a to se v dnešní době už málo vidí.
    Snad mi kniha padne do oka a budu se moct unášet na vlnách fantazie Martinovým obrovským talentem :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že se ztrácet nebudeš :-) V psané formě je to vždycky jasnější. A myslím, že ti knížky velmi dobře doplní seriál a budou tě bavit bez ohledu na něj! Takže jen do toho, užij si to :-)

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!