pondělí 24. září 2012

Tak trochu jiný sirotčinec

Ransom Riggs - Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Originální název: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
Překlad: Bronislava Grygová
Rok vydání: 2012 (originál vydán 2011)
Počet stran: 358
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: Jota
Obálka: René Senko (fotografii poskytl Yefim Tovbis)

Tajemný ostrov, sirotčinec a válka
Dědeček šestnáctiletého Jacoba vždycky vyprávěl poutavé příběhy o svém dětství, kdy coby židovské dítě musel na začátku druhé světové války opustit rodné Polsko a jet do Británie, kde se dostal do sirotčince pro podivné (nebo spíš zvláštně nadané) děti. Své vyprávění prokládá fotografiemi, ale Jacob je záhy začne považovat za padělky... Jenže o mnoho let později dědeček Jacobovi zatelefonuje a hlasem plným strachu shání klíče od skříně se zbraněmi. Ačkoliv Jacob nevěří, vydá se na místo, aby našel dědečka umírajícího ležet v trávě. Spolu s posledními slovy tak Jacobovi předává i kus své minulosti a touhu zjistit o tom víc...

Hned v úvodu musím vyzdvihnout nádherné vydání knihy, celá je opravdu podařeně stylizovaná do atmosféry, kterou se ubírá i příběh, navíc fotografie jsou jen další plus. Osobně bych si nad pravostí fotografií ráda zapochybovala, ten dodatek na konci mi přijde trochu jako... Další stylizace, ale budiž, budu si nevěřící Tomáš! :-)



Nabitý námět, ale!
Myslím, že na knize je velmi patrně známo, že jde o autorovu prvotinu. Ačkoliv námět mi přijde dost originální a zajímavý, napsaná není úplně dobře. Plynulost je dost nesourodá, ale alespoň autor zvládl vždy udržet myšlenku. Nakonec jsem si na to, že se hlušší místa dost zvláštně střídala s těmi zajímavějšími, zvykla a dál četla s chutí.
Kladem rozhodně je čtivost tohoto díla. Příběh dost dobře vtahuje a má velmi zajímavou atmosféru. Přesto si nemohu pomoct, ale dost se mi střídaly chvíle, kdy se mi děj líbil a byl takový, jaký jsem čekala a chvíle, kdy mi to všechno přišlo trochu moc přitažené za vlasy a hloupé. První polovina je v tomto ohledu rozhodně lepší!

Otevřený konec jako příslib dalšího dílu?
Některým knihám bezesporu škodí současný trend sérií. Ano, uznávám, že je to dobrý prostředek pro vydělávání peněz a navíc to i ukojí čtenářskou zvědavost, přesto bych ale více uvítala, kdyby byl Sirotčinec uzavřený. Mnohem víc by totiž knize slušelo, kdyby byl děj kompaktnější, nějaké pokračování by vůbec nepotřeboval a tím by i mnoho získal.
Ale autor tomu chtěl jinak a já musím přiznat, že i když se mi Sirotčinec líbil, nejsem si úplně jistá, zda chci číst pokračování. Ono totiž chvíle, v níž to končí, je na můj vkus už příliš fantaskní a vlastně se mi konec knihy nelíbil a nijak mě k dalším dílům neláká.

Čtivá, občas strašidelná...
Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti je velmi zábavná knížka na dlouhý večer pro ty, kdo se nebojí bát se. Autor má velký potenciál a přesto, že ještě není úplně vypsaný, není Sirotčinec vůbec marnou záležitostí. Vyjma ovšem na můj vkus přehnaného a otevřeného konce.

Zbývá snad jen dodat, že se plánuje i filmová verze, pod taktovkou Tima Burtona. Bojím se, že se z toho stane jen komerční lákadlo pochybné kvality, ale jsem docela zvědavá!

Celkové hodnocení: 7/10


3 komentáře:

  1. Mě se sirotčinec líbil naprosto. S hluchými místy jsem se poprala a následně jsem je ani nevnímala a jen hltala děj. :)
    http://calm-of-books.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Doufám, že si brzo přečtu. Viděl jsem v knihkupectví a je opravdu pěkně graficky upravená. Nakonec jsem ale odešel s jinou knihou. I tak mě ale příběh zajímá a těším se, že se budu bát.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak tu knihu bych si fakt chtěla přečíst!

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!