úterý 27. listopadu 2012

Cirkus snů (RC)

Erin Morgensternová - Noční cirkus

Originální název: The Night Circus
Překlad: Radovan Zítko
Rok vydání: 2012 (originál vydán 2011)
Počet stran: 440
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: Ikar
Obálka: Diana Delevová

Cirkus přijíždí bez varování
Společnost Chandreshe Lefèvra jezdí s neobyčejným cirkusem od města k městu, bez ohlášení... Projekce trvá pouze od stmívání do úsvitu. Nikdo ale neví, že tajemný kolos poháněný kouzly je zároveň dějištěm výzvy mezi Marcem a Celii Bowenovou, iluzionistkou. Příběh plný iluzí a triků se rozehrává a boj o cirkus začíná...

Noční cirkus mě zaujal už svou krásnou obálkou, která je podle mého názoru dokonce lepší než originální obálka. Černá, bílá a červená navíc charakterizují celý obsah, takže i po barevné stránce je to naprosto stoprocentní obálka. Po přečtení několika negativních recenzí jsem nečekala mnoho a o to víc jsem byla překvapená. Samozřejmě příjemně!


Pomalý rozjezd potěší příznivce pozvolného stylu
Většina recenzentů viděla pomalý začátek a celkově spíše poklidné tempo knihy jako mínus. Já bych to ale viděla spíše jako klad celé věci. Autorka je původně výtvarnice, což se celkově podepsalo do popisů, které vykreslují velice zdařile atmosféru. Ta je tajemná, jakoby mlhavá a dost lehká... Hodně černobílá, samozřejmě. Vlastně si celou knihu můžete představit jako černobílý film, sem tam s rudým doplňkem, který nosí skalní fanoušci cirkusu coby stejnokroj.

Celá kniha skutečně plyne velmi pomalu a v náznacích, což pokouší naší představivost a nutí nás číst mezi řádky. Navzdory velmi poklidnému tempu se děj odehrává během cca 30 let, což odpovídá spíše náznakům než pomalému plynutí. V mých očích je to rozhodně klad, po dlouhé době jsem totiž našla knížku, u níž jsem se netěšila na konec.

Dějově slabší, přesto jedinečná
Jak už asi víte, nejsem zrovna skalním fanouškem fantasy, takže by se mohlo zdát, že mě bude všudypřítomná magie (či spíše iluzionismus) rušit a iritovat. Opak je však pravdou. Hodně se mi líbilo, že všechna kouzla byla spíše označována za iluze a triky plné kradmých pohledů a lehkých pohybů. Na druhou stranu toho bylo na konci možná až moc.

Přestože je dějištěm příběhu cirkus a ústřední postavy jsou spoutány s ním, ve vedlejší lince se rozvíjí (pro mě asi zábavnější) osud chlapce Baileyho, který si cirkus naprosto zamiluje. Seznámí se s Panenkou a Výlupkem, dvojčaty, která se narodila při otevírání cirkusu, krotiteli koťat. To jsou opravdu roztomilé postavy, které se zdají mnohem živější než samotná Celia a Marco, ti jsou na můj vkus příliš unylí a málo rozepsaní, na to, že je sledujeme zhruba třicet let!
Přestože má děj pár hluchých momentů, rozhodně se nedá říct, že by nudily. Vlastně jsem si to užívala od začátku do konce. Hodně se mi líbila kompozice, kdy Baileyho příběh začal o pár let později než se odehrával příběh Celii a Marca, který jsme sledovali od začátku a postupně oba splynuly.

Ty největší klady
Kniha je bezesporu čarovná a návyková. Hodně mě zaujalo provedení, ať už vydání (již zmíněné), nebo třeba kompozice obsahu. Celý děj je rozdělen na pět částí a kromě samotných kapitol obsahuje i kratičké kapitolky, kdy autorka pracuje přímo se čtenářem a nechá ho atmosféru cirkusu okusit téměř doslova. Myslím, že zapojení čtenáře do příběhu zde velmi dobře funguje a zdá se být dobrým nápadem.

Noční cirkus mě naprosto okouzlil, takže jsem ochotná odpustit i menší nedostatky, které má. Musím uznat, že autorka má rozhodně potenciál a její psaní se v dalších dílech jistě vybrousí. Tento počin mi na debutové dílo přijde velmi vyspělý. Rozhodně můžu doporučit Noční cirkus každému, kdo má rád knížky zaměřené na neobyčejnou atmosféru a je trochu pohádkově naladěný. Neprohloupíte!

Děkuji internetovému knihkupectví LIVRO.cz za poskytnutí recenzního výtisku!

Knihu Noční cirkus můžete zakoupit na LIVRO.cz za 219 Kč.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!