úterý 20. listopadu 2012

Mrazivý thriller z prostředí psychiatrické léčebny (ARC)

Wulf Dorn - Mrazivé ticho

Originální název: Kalte Stille
Překlad: Rudolf Řežábek
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2010)
Počet stran: 368
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Knižní klub

Kniha vychází v lednu 2013! 

Magnetofonová páska a ticho...
Jan Forstner je stejně jako jeho zesnulý otec psychiatr. Právě dostal místo na Lesní klinice ve svém rodném městě, Fahlenbergu. Jeho nový zaměstnavatel, otcův dávný přítel Raimund Fleischer má ale jednu podmínku, Jan se musí vyrovnat se svými přízraky minulosti - už je to totiž 23 let, co se mu během dvou dnů změnil svět, přišel o bratra i o otce. Není to ale nic jednoduchého. Navíc se zdá, že sebevražda mladé ženy, jíž se stal svědkem má možná co dělat i s nešťastnou událostí, kdy se v noci před 23 stal svědkem i smrti sousedovy dcery, uprchnuvší z Lesní kliniky...

Ačkoliv oficiální anotace upozorňuje především na magnetofonovou pásku, která Janovi zbyla po ztraceném mladším bratrovi, kniha se ve skutečnosti jeho zmizením až tak moc nezabývá. Hned v úvodu jsem byla příjemně překvapená zajímavým tématem - i když je Mrazivé ticho spíše obyčejný thriller, samotné situování těžiště příběhu na psychiatrickou kliniku stejně jako náznak zabývání se pedofilií mi přišlo vcelku originální. Nejsem ale znalec žánru, tudíž může jít jen o můj dojem.



Napětí do poslední strany
Ačkoliv nejsem skalním příznivcem detektivního žánru, Mrazivé ticho mě skutečně potěšilo svou chytlavostí stejně jako čtivostí. Autor samotný je českým kruhům zřejmě neznámý (což usuzuji z toho, že na českých stránkách není dohledatelný), proto může být velmi příjemným překvapením pro milovníky napětí. Protože pokud kniha něco bezesporu má, tak je to napětí.

Hodně se mi líbilo, jak Wulf Dorn dráždí čtenářovu zvědavost tím, že kapitolu utne v nejzajímavějším a v další kapitole se vrací zase k něčemu jinému. Navíc se mu zdařilo zhruba v půlce navodit myšlenku, že vím, kdo je pachatel, kterou postupem stránek rozvíjel dál a dál... Aby nakonec skončil úplně jinak, než jsem očekávala. Vzhledem k tomu, že jsem takřka do konce bojovala s nevolí, že je kniha příliš předvídatelný, konec mě skutečně potěšil. Navíc atmosférou celého díla prostupuje právě ono mrazivé ticho, které je použité ve velmi dobře zvoleném názvu.

Přesto všechno ordinérní
Nemůžu si ale pomoct, celkovým stylem psaní a popisů scén mi Mrazivé ticho přišlo naprosto neoriginální. Jako každá druhá moderní detektivka a nebo spíše thriller. To je sice komfortní pro běžného čtenáře, fajnšmekry to ale může celkem jistě odradit. Vlastně kromě prostředí řeší i celkem banální zápletku, takže do žánru vlastně nepřináší nic nového.

Jsem vážně ráda, že jsem tento pracovní výtisk vyhrála, protože to byla opět změna a odchylka od věcí, které běžně čtu. Ráda zkouším nové věci. Mrazivé ticho má velkou výhodu v rozsahu - je totiž tak akorát a příjemně odsýpá, nemá téměř žádná hluchá místa. Na můj vkus ale na konci bylo až moc mrtvých. Přesto si myslím, že je to rozhodně lepší průměr mezi mnoha současnými thrillery a na pultech knihkupectví se rozhodně neztratí!

Děkuji internetovému knihkupectví bux.cz za poskytnutí recenzního výtisku!

3 komentáře:

  1. Můžu se těšit na pěknou knihu,mám ráda napětí až do konce.Pěkná recenze.Dasha

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tohle zní hodně zajímavě!. Pěkně napsaná recenze ;))

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!