úterý 6. listopadu 2012

Peklo po americku (RC)

Robert Olen Butler - Peklo

Originální název: Hell
Překlad: Miroslav Jindra
Rok vydání: 2011 (originál vydán 2009)
Počet stran: 256
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: Plus

Proč si myslíte, že jste tady?
Po Cucuiho Peklu a Palahniukově Prokletí se mi do rukou dostala další kniha tematicky zaměřená právě na to, kam se dostaneme, až umřeme. V Pekle jsou totiž snad úplně všichni! Kromě jmen, která byste čekali (Hitler, Stalin a ti druzí) se tu setkáváme se Shakespearem, všemi papeži, většinou amerických prezidentů... Mezi tím vším žije i náš hrdina, Hatcher McCord, za života i po smrti moderátor. V rámci svého pořadu projíždí Peklem a pokládá lidem ošemetnou otázku: "Proč si myslíte, že jste tady?". Jinak ale žije s Annou Boleynovou, svého času královnou Anglie a manželkou Jindřicha VIII., na kterého ovšem nemůže zapomenout... A aby toho nebylo málo, neklape jim to v posteli. Peklo, no. Když se ale na scéně objeví Dantova Beatrice s informací, že je cesta pryč, a Jidáš Iškariotský čeká na údajně ohlášené Sestoupení z Nebe, všem se dostává nové naděje...

Zatímco Palahniukovo pojetí pekla bylo plné hnusu a Cucui bral peklo prostě jako chaos, Robert Olen Butler nám předkládá dílo plné známých osobností, které se evidentně snaží zesměšnit, možná polidštit. Celá věc se má ale tak, že zatímco anotace naláká a natěší na kousavou satiru, ve skutečnosti kniha spíše zklame. Satiru jsem postrádala a nějaký smysl knihy jsem nalezla na posledních cca 20 stranách. Ale nepředbíhejme.



Dějově neobsažná a chaotická
Chaos. Ano, to je to slovo, které dokonale vystihuje to, co se děje na všech 253 stránkách příběhu. Nebo spíše textu, protože příběhu se moc nedočkáme. Marně jsem čekala na nějakou akci a nebo alespoň zápletku, ale celý obsah knihy se bohužel týká pouze Hatcherových cest sem a tam, setkávání se s někým... A občas fňukáním nad neutěšitelným sexuálně neaktivním životem s Annou. To, že se smysl celé věci týká spíše filosofické otázky spokojenosti bytí bohužel najevo vyjde až zoufale pozdě.

A aby toho nebylo málo, absenci děje rozhodně nevylepšuje forma. Kniha je dle mého názoru napsaná velmi nešťastným stylem. Autor jako by nedovedl udržet myšlenku, utíká hned k té a hned k oné postavě, což ve výsledku vytvoří jen další chaos. Uceleněji by to rozhodně působilo, kdyby pro Hatchera využil ich-formy, ale celá kniha je psaná er-formou a to prostě nepřidá, spíš naopak, celý dojem rozháranosti jen utvrdí. Navíc nemáme možnost si nějakou postavu oblíbit, ty totiž dostávají (včetně Hatchera) zoufale malý prostor.

Náročná na pozornost
Bohužel není kniha ani nijak výrazně čtivá. Do čtení jsem se musela nutit, za srdce mě nechytlo, stránky jsem otáčela v podstatě jen ze setrvačnosti. K tomu, že mi navíc u čtení ubíhaly myšlenky jiným směrem, rozhodně přispívá rozkolísané tempo knihy, stejně jako obsah.

Když ale čtete knížku, která vás nezaujala obsahem a navíc svým stylem vyžaduje soustředění, nezbude vám nic než vztek nad zmařeným časem. Nejinak tomu bylo i u mě. Nicméně jsem na konci byla velmi příjemně překvapená tím, že když nic jiného, alespoň myšlenku Peklo má. Je bohužel ale velmi nešťastně zařazená až na samotný závěr, takže vyzní trochu do ztracena. Ale jakýsi 'požitek' ze čtení přeci jen vrátí.

Konec dobrý, všechno špatné... Nebo dobré?
Chvíli jsem doufala ve špatný konec. Nedostavil se. Happyend se ale k celé koncepci Pekla docela hodí. Kniha je velmi pěkně graficky zpracovaná a obálkou bezesporu zaujme, přesto se nemůžu ubránit dojmu, že povrch je tentokrát lepší než obsah.
Zkuste Peklo, třeba se zrovna vám bude líbit. Já se ale nemůžu ubránit dojmu, že to není nijak dobře napsaná kniha. Možná ale v mém hodnocení zaznívá zklamání. Takže já Peklo zavírám a zakládám do knihovny, doufajíc, že se k němu jednou vrátím s lepší konstelací hvězd nad hlavou...

Děkuji nakladatelství Plus za poskytnutí recenzního výtisku!


Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!