neděle 16. prosince 2012

Proč je mám ráda #3


Tentokrát se budu zabývat japonskými autory, které čtu. Za poslední rok jsem se jimi prokousávala celkem často, i když to ne vždy bylo úplně milé a sofistikované čtení.

To on za to může. To on to všechno odstartoval, když jsem si od něj v létě 2010 přečetla první knihu. Haruki Murakami. V současnosti světově nejpopulárnější japonský autor. Několikrát nominovaný na NC za literaturu. Ještě ji nedostal, ale já pořád věřím tomu, že jednou se dočkáme a pan M. ji dostane.
Mám moc ráda kombinaci japonské a západní kultury v jeho dílech, stejně jako kombinaci reality, reálného prostředí, reálných postav a nadpřirozena a mimoreality. Netrpělivě čekám, zda mi Ježíšek přinese vytoužené 1Q84, knihu, která letos vyšla. Jednou od něj budu mít všechny knihy. V současnosti asi můj nejoblíbenější autor, spolu s Franzem Kafkou, ale o tom až jindy.

Díky Murakamiho románům mě začala zajímat japonská kultura. Miluji v knihách popisy jejich jídel (a zrovna teď mám chuť na sushi), stejně jako místní názvy a vlastní jména postav - proto mě v tomto ohledu trochu zklamala Murakamiho kniha Konec světa & Hard-boiled Wonderland. Když už jsem měla od svého oblíbence přečteno všechno, co bylo vydáno česky, rozhodla jsem se pátrat dál.

Do oka mi padl jmenovec, Rjú Murakami, a především jeho kniha Nekonečná, téměř průzračná modř. Přiznávám, že hlavně kvůli názvu a obálce. Musím říct, že jsem byla z obsahu nejprve trochu vyjevená - po velice sofistikovaných knihách od Murakamiho mě koncepce "drogy, tvrdý sex a násilí" trochu vyvedla z míry. Jsem ale ráda, že jsem to nevzdala, protože hned další kniha V polévce miso mě zaujala hodně a celkový dobrý pocit z autora definitivně završil Piercing.

Když už mě zaujali hned dva Japonci, neváhala jsem se poptat na další tipy. Dostalo se mi jich docela dost, ale já tu zmíním jen ten, který mě zaujal nejvíc.

Konec stříbrného věku totiž hodnotím jako jednu z nejlepších knih, které jsem letos četla. Lehce morbidní téma je prostě zvrhle zábavné, navíc kniha plyne v přímo neuvěřitelně dynamickém tempu. Jeho autor, Jasutaka Cucui, není v Čechách opět tolik známý, ale kromě tohoto díla mu česky vyšlo ještě Peklo a na květen chystá Odeon vydání knihy Paprika, na což je skutečně velmi těším a myslím, že v mé knihovně chybět nebude.

Obecně musím přiznat, že knih s motivem "drogy, tvrdý sex a násilí" v současné japonské literatuře přibývá. Jako by to byl trend, o čemž svědčí podle mého názoru zejména mladičká Hitomi Kanehara, v jejíchž knihách je ale takováto stylizace spíš na škodu a skutečně působí spíš jako touha 'být drsná'.

Proč mám tedy ráda japonské autory a jejich knížky? Přijdou mi totiž stylově odlišné většině západních knih, to Japonsko je tam prostě cítit. Pro mě je to plus a trochu exotika, o které mě baví číst. Nevadí mi ani perverznosti, ani násilí... Líbí se mi sledovat japonské smýšlení. A rozhodně pátrání po dalších Japoncích není z mé strany u konce!

A co vy, taky čtete Japonce? Nebo máte slabost pro jinou 'exotickou' literaturu? A znáte něco ze zmíněných děl/autorů?


8 komentářů:

  1. Jediný, u koho se chytám je Murakami. Ten první=)
    Druhého jsem si kdysi omylem půjčila z knihovny a nějak jsem ho nestihla přečíst, takže nemohu soudit.
    Japonští autoři jsou pro mě tedy zatím jen Murakami a ten se mi líbí. Tak uvidíme, jak to dopadne, až si přečtu ty další... Někdy na konci zkouškového třeba!=)

    OdpovědětVymazat
  2. Murakami u mňa boduje tiež, od neho som nečítala len tie nové české/slovenské preklady, ale chystám sa na ne. Sklamaná som bola len s Afterdark. Čítala som i Peklo od Jasutaka Cucui, ale to ma vôbec nebavilo a musela som na nútiť, než som to dočítala do konca, takže ďalšie som už ani nezháňala. Ale po Rjú Murakami pokukujem už dlhšie, tá obálka Nekonečná, téměř průzračná modř je fakt krásna. Odporúčam ti aj skvelé hororové poviedky Temné vody od Kodži Suzuki.
    Inak ja mám slabosť na fínsku literatúru, aj keď tento rok som ju celkom zanedbávala a prečítala som len pár titulov.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, jsem sice věčný anonymní pozorovatel, ale tentokrát mi to už nedá a musím se ozvat, protože japonské autory mám taky moc ráda :o). Jestli můžu, tak bych ti určitě doporučila knihu Rašómon a jiné povídky od Akutagawy. Povídky většinou nemusím, ale tohle je nejlepší sbírka povídek, na kterou jsem kdy narazila. A možná taky Úplněk a jiné povídky od Banany Jošimoto.
    Jinak ti chci moc pochválit tvůj blog, protože je konečně jiný než těch milion jiných o ya literatuře a až na výjimky se mi moc líbí výběr knížek v článcích, a tvůj nový článek mě vždycky potěší :).
    Vadilo by kdybych si tě přidala na goodreads? Nejsem jinak zrovna aktivní komentátor :D. Jsem k nalezení tady: http://www.goodreads.com/terienka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, také proto, to tu mám moc ráda :)

      Vymazat
  4. Já ještě žádného japonského autora nečetla, ale o Murakami/m jsem už hodně četla :) Jinak jsem si uvědomila, že jsem Ti já blbá neodepsala, tak se moc omlouvám :) Já jsem na UISKu spokojená, samozřejmě, že ne vše tam funguje skvěle, ale tak já jsem spokojená, je to spíš takové komorní, ono taky co dělat s tolika knihovníkami, viď, nějak nevím, co bych Ti řekla, spíš se mě klidně zeptej na něco a já se Ti pokusím odpovědět :)

    OdpovědětVymazat
  5. Japonskou kulturu obecně mám ráda, nicméně z japonských autorů zatím jen manga autory (ale zase jsem četla všech deset dílů Gravitation :DD). Jinak si pořád zůstávám u těch převážně britských autorů fantastiky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Manga mě teda taky docela láká, postupně přicházím na chuť komiksům... Mohla bys mi něco doporučit pro začátek? :-)

      Vymazat
  6. Jako japanofil mám už pár knížek načteno, včetně těchto autorů, a musím říct, že jsou opravdu dobří! Sice trochu odlišní od těch typicky japonských spisovatelů, taky díky tomu se tak proslavili a vydali je i u nás, ale přesto je z nich ještě trochu to Japonsko cítit. :) Nejradši mám třeba Bašóa, Kawabatu, Jošikawu, Kenzaburó Óeho, Suzukiho, Abeho... Je jich hrozně moc. :D Ale japonská literatura je opravdu výjimečná, takže ačkoliv jí musím číst (kvůli přijímačkám na vysokou), je to spíš dobrovolné. :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!