středa 12. prosince 2012

Řekni svou oblíbenou kávu a dozvíš se jméno své osudové lásky (RC)

Kristina Springerová - Espressologie

Originální název: The Espressologist
Překlad: Dana Stuchlá
Rok vydání: 2012 (originál vydán 2009)
Počet stran: 192
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: CooBoo

Z baristky espressoložkou
Jane je 17 a místo toho, aby spořádaně studovala, raději se věnuje své práci v Coffee Joe, kde je zaměstnána coby baristka. Pod pultem si zapisuje charakteristiky lidí podle toho, jakou si objednávají kávu a tím pádem většinu zákazníků odhadne už při příchodu. Jednoho dne se rozhodne na základě kávy dát dohromady oblíbeného 'štamgasta' Gavina s kamarádkou své spolupracovnice, Simone. Pár je šťastný a i ostatní, které dá Jane dohromady, vypadají spokojeně. Z Jane se tak stává hvězda Coffee Joe, kde jí majitel Derek otevře 'espressologickou poradnu'. Jenže... Jak to, že není ona sama šťastná a zamilovaná?

Espressologii jsem si jako RC vyžádala, protože jsem měla před Vánoci chuť na něco lehčího. Hodně mě natěšily vesměs pozitivní recenze a tak jsem očekávala dost. Oproti ostatním mě ani tolik nelákala obálka, která je ale naživo mnohem pěknější, než na obrázku. Díky dívce na přední straně jsem tak neměla problém s představou hlavní hrdinky.



Příliš jednoduchý děj
Od dívčího románu nelze očekávat složité zápletky nebo snad hluboké myšlenky. Cílem takové knížky je dle mého názoru především zábavná funkce, stejně tak jako oddechová. Po této stránce nelze Espressologii nic vytknout - je velmi čtivá, není třeba u ní přemýšlet a navíc vás originální námět prostě zabaví. Nutno podotknout, že hned z kraje jsem se dostala do fáze, kdy jsem knížku četla spíš kvůli samotné espressologii než kvůli tomu, koho si Jane nakonec najde, protože to bylo jednoduše jasné.

Někde jsem četla, že je myšlenka s věštěním z kávy nedomyšlená. Ano, do jisté míry tomu tak je, nicméně na druhou stranu se člověk začne zamýšlet nad tím, jak je to s tou jeho oblíbenou kávou. Na druhou stranu, dle jednotlivých charakteristik u jednotlivých druhů kávy je skutečně na pováženou, že to (byť jen v knize) někomu vyšlo. Myslím si, že většina z charakteristik by rozhodně nemohla sedět obecně, spíš jako by byla psaná speciálně pro určité osoby. V tom vidím velkou trhlinu v jinak skvělém nápadu.

Hrdinové protivní a protivnější
Jednoznačně nejhůř jsem nesla (kromě nespisovného jazyka, na který jsem si však posléze zvykla) jednotlivé postavy. Hlavní hrdinka Jane je jednoduše hloupá a protivná slepice, kterou bych asi něčím musela přetáhnout, kdybych ji poznala. Stejně tak ostatní figurky z příběhu, mezi nimiž se, kromě Gavina a Dereka, kteří však dostali žalostně málo prostoru, nenašla jediná, která by mě alespoň trochu zaujala v pozitivním slova smyslu.
Chápu, že jde o dílo zaměřené na náctileté čtenáře, nicméně si skutečně nedovedu představit, že bych v 17 používala při konverzacích na internetu v každé druhé větě "omg", stejně jako výkřiky "panebože, to je strašný/boží/slaďoučký/úžasný" při pohledu na kohokoliv. Jednoduše se podle mého názoru hlavní hrdinka nechovala úměrně ke svému věku, spíš by mi povahou seděla na nějakou čtrnáctku (neberte si to nikdo osobně, díky!)

Předvídatelné, ale milé
Suma sumárum se mi Espressologie jeví jako fajn knížka na oddech, pokud vám zrovna nevadí, že od začátku víte, jak to skončí. Na druhou stranu má ale v mých očí plno nedostatků, kterých se autorka mohla vyvarovat, aby se s 'fajn knížky' stalo 'super počtení'. A jako asi jedná jsem při čtení neměla chuť na kafčo! :-)
Takže, hurá do toho!

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!

5 komentářů:

  1. Knihu by som si rada prečítala, vyzerá super 8)
    ja pijem kávu iba ak sa potrebujem zobudiť 8P alebo také jemné ako latté...

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to jsi asi první, která napsala něco jiného, než že je to skvělé čtení a jsem ráda, ráda bych si jí časem přečetla a jsem ráda, že jsem si díky Tobě udělala trošku reálnější představu :) Poslední dobou se pořád setkávám s tím, že se postavy chovají na mnohem menší věk než jim byl dán, to je nějaký epidemie? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spíš bych řekla, že autoři příliš zapomínají, jak se v takovém věku chovali :-))
      Je to fajn, ale má to pár těch ALE, no :-)

      Vymazat
  3. Myslím, že jsi to vystihla docela přesně a pěkně. Espressologie je taková malá jednohubka. Líbil se mi celkově ten nápad, ale podle mě se moc do dokonalosti dovést nedá, aby to nebylo ještě víc přitažené za vlasy a vlastně nablblé. Takhle to moc neuráží, ale ani nenadchne. A souhlasím s tebou, hlavní hrdinka je husa :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!