sobota 13. dubna 2013

Drsná pohádka se sladkým koncem

Jamie McGuire - Krásná katastrofa

Originální název: Beautiful Disaster
Překlad: Jana Pacnerová
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2011)
Počet stran: 376
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Fortuna Libri

Minulosti se nevyhneme
Abby právě nastoupila na vysokou školu a zatím jde vše podle plánu - změněná image i společnost lidí jí oddělují od minulosti, na kterou by radši zapomněla. Pak jí ale cestu zkříží Travis Maddox, neodolatelný 'záporňák', bratranec Shepleyho, se kterým shodou okolností chodí Abbyina nejlepší kamarádka America. A najednou je těžké se z minulosti vymanit, jelikož Travis je zosobnění toho, čeho se Abby chtěla vyvarovat. A navíc ho nejde zbožňovat...

Tahle hodně diskutovaná kniha mě přitahovala jednak obálkou a jednak příslibem drsnějšího vztahu, což z ní mohlo činit méně přeslazenou oddechovku/jednorázovku. V podstatě svůj účel splnila a vážně mě bavila, nicméně se nemůžu ubránit jistému zklamání - co z ní pro tolik dívek dělá takovým hitem? Pojďme si ukázat více.



Ohrané typy, ohrané téma... Skoro
Kontrast hlavních hrdinů a ani téma jejich vztahu nepřináší nic moc nového, byť se autorka v určitých rysech snažila o originalitu - Travis je rváč, což není zas tak častá forma "záporáka". Také vedlejší postavy Shepley a America mi přišly naprosto neoriginální, nemastné a neslané. Na druhou stranu autorka přináší spolu s žánrem New Adult prostředí vysoké školy, což je příjemné oživení, byť by tam toho univerzitního mohlo být více.

Samotný vztah mezi Abby a Travisem mě bavil, byť bylo od začátku jasné, jak to skončí. Líbilo se mi, že to nebyla přeslazená romance, že to byla spíš jízda plná hádek, žárlivosti a emotivních momentů. Navíc přiznávám, že jejich společné 'postelové' scény byly sexy. Nic to ale nemění na tom, že skutečně nechápu zástupy fanynek, co by si Travise nejradši usurpovaly pro sebe - žárlivé výstupy bych osobně vydržela přesně jednou.

Konec dobrý, všechno dobré...
Nemám nic proti románkům, protože čas od času si potřebuji oddechnout a začíst se do něčeho, co prostě končí dobře. Krásná katastrofa ale navzdory celému obsahu končí naprosto přeslazeně, hloupě a nereálně. Celý dojem ještě umocňují další nelogické momenty - nedokážu si například představit, že bych se prostě sebrala a vyrazila (neplnoletá navíc) do kasina v Los Angels vyhrát za jednu noc velké peníze. Tyhle dvě části pro mě také byly nejotravnější.

Nečekám od románu bůhví jak realistický příběh, nicméně pakliže se Krásná katastrofa snaží v úvodu tvářit reálně, neměla by takto zabíhat do přehnaně pohádkových pasáží. Kniha se čte velice dobře a umí vtáhnout, přečetla jsem ji v podstatě na jeden zátah, za pár hodin. Byla by vážně skvělá i přes ne úplně originální postavy a zápletku, avšak na dojmu jí mocně ubírá konec a pár dalších momentů.
Pro mě docela zklamání, zejména s odstupem času po dočtení, asi jsem prostě čekala moc. Ale jako oddechovka? Proč ne!

10 komentářů:

  1. většinou se knižní romanci vyhýbám, ale tahle kniha se mi líbila. První polovina byla strašně fajn, ale jop, máš pravdu, ten konec to, ehm, zabil. :D
    kdyby se za tebe postavil kluk jako Travis, nerozpustila by ses pitomou spokojeností? Jen si to zkus na chvilenku představit. V reálu bych vydržela nějakou jeho scénu asi taky jen párkrát, ale u téhle knížky se má snít, ne myslet. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, nerozpustila :D Protože by jednou zkusil nějaký "jsi jenom moje" žárlivý scény a dostal by kopačky, jsem v tomhle ohledu ráda volná ;)

      Vymazat
  2. Tak to jsem čekala, že to bude větší hit, když o něm všichni tak básní :)

    OdpovědětVymazat
  3. Už jen kvůli obalu bych si ji z knihovny určitě donesla domů :D!

    P.S. Nebuď smutná, dostaneš novu nálepku (předpokládám, že vysokoškolačka) a budeš si moci vychutnat její novotu a neokoukanost!

    Držím Ti palce při maturitě♥.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, obálka byla v tomto případě dost lákadlo i pro mě :)

      Vymazat
  4. Tuhle knížku mám doma a moc jsem se na ni těšila.. ale mám ráda reálné příběhy, co by se mohly stát.. tím pádem jsi mě teď trošičku zaskočila :D
    Tak uvidíme, jak se mi knížka bude nakonec líbit :) Jsem zvědavá :o))
    Chtěla bych ji přečíst co nejdříve!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se do ní pust, je hodně čtivá, tak ti moc času nezabere :)
      Jsem zvědavá, co na to budeš říkat, na mě už to bylo příliš pohádkové (tedy dvě pasáže)!

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!