čtvrtek 18. července 2013

Mise za záchranu odtrhnutých stínů (ARC)

Catherynne M. Valenteová - O dívce, která se propadla pod Čarozem do víru Bujaření

Originální název: The Girl Who Fell Beneath Fairyland and Led the Revels There
Překlad: Eva Dobrovolná
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2012)
Počet stran: 232
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: Albatros

Kniha vychází 26. srpna!
Recenze může obsahovat spoilery na předchozí díl!

Už je to rok, co se September vrátila z Čarozemě, kterou osvobodila ze spárů zlé Markýzy. Už je to rok a Zelený vítr se pro ní stále nevrací, ale proč? Jak ráda by znovu viděla svoje přátele, kniverna A-až-L či marida Víkenda! A pak se do Čarozemě přece jen vrátí a zjistí, že je všechno špatně - kdosi bere všem bytostem stíny a tak se nedá nic dělat, September se musí vydat do Podčarozemě a utkat se se svým stínovým já, aby byl znovu nastolen pořádek...

Mnou nejočekávanější knížka od chvíle, kdy jsem dočetla první díl. Tohle je prostě série mého srdce, taková, která jako by byla napsaná přesně pro mě. Jsem tedy nesmírně ráda, že jsem si druhý díl příběhů o September mohla přečíst ještě před vydáním - a už teď se těším, až mi ta krásná knížka bude stát v knihovně vedle prvního dílu.

Stejná a přesto jiná
Přiznám se, že ač jsem se těšila hodně, trochu jsem se bála, aby má očekávání nebyla přílišná. Naštěstí se tyto obavy rozplynuly hned v první kapitole - už od začátku prostě víte, že tohle je stará dobrá September a tohle budou její dobrodružství.

Byla jednou jedna dívka, jmenovala se September a měla tajemství.
Taková tajemství, to jsou velice křehké záležitosti. Dovedou vás celé naplnit blažeností, až se cítíte jako kočka, která právě objevila obzvláště vypaseného vrabčáka, a podařilo se jí ho sníst, aniž ji byť jedinkrát kousl či drápl. Ale tajemství se do vás taky můžou zaseknout a uvnitř vám pomalinku rozvařovat kosti na hořkou polévku. Pak nemáte vy tajemství, ale tajemství má vás. Můžeme být tedy rádi, že September měla nad svým tajemstvím navrch a nosila ho s sebou jako přepychové rukavice, které mohla vytáhnout, když jí byla zima, a vklouznout do nich, aby se upamatovala na teplo dřívějších dní.
September tajila toto: Byla v Čarozemi.
Catherynne M. Valenteová, O dívce, která se propadla pod Čarozem do víru Bujaření, str. 9-10

Je to právě styl psaní autorky, který mě tak baví a který knize dodává to zvláštní fluidum, pro něž je výjimečná. Veškeré pohádkové popisy jsou rozhodně spojovacím prvkem, ale druhý díl Čarozemě, Podčarozem, je méně rozverný a dětský.
September od předchozí knihy vyrostla o rok a i díky předchozím dobrodružstvím dost vyspěla, proto v různých situacích jedná mnohem dospěleji a racionálněji. Zároveň i celá atmosféra knihy je, i díky prostředí stínové Podčarozemě, temnější a ponuřejší.

Naši starší (ne)známí a noví kamarádi
Kromě hlavní hrdinky jsem si oblíbila i její kamarádi, především kniverna Ela a marida Víkenda. Proto jsem byla trochu zklamaná, že se v tomto díle neobjevovali tak, jak bych si představovala. Na jednu stranu to bylo zajímavé zpestření a rozhodně vtipné řešení toho, že skutečný A-až-L i Víkend dleli v Čarozemi (zatímco naše hrdinka pod Čarozemí), na druhou stranu mi to ale bylo skutečně líto, protože jejich stíny nebyly takové, jako oni sami.

Na stránkách nového dobrodružství se setkáváme (byť jen na okamžik) se starými známými a také potkáváme nové kamarády. Z nich má nejvíce prostoru, a tudíž i nejvíce chytne za srdce, noční dodo Baklažán, fyzička potichosti. Osobně mě ještě zaujal zloděj stínů, Almán, a modrý klokan (hopjarl) Rula.
Musím se však přiznat, že tentokrát mi přišlo, že vedlejší postavy nedostaly tolik prostoru jako v díle předchozím. Je to pochopitelné vzhledem k formě putování, kdy byla September tentokrát hodně osamocená a nucená poradit si se vším sama.

September zírala do naprosté černoty stránky. "Nemůžu jít bez svých přátel," zašeptala.
"Není čas," opáčila Monaciello. "Kniha je dveřmi, víš. Vždycky a napořád. Kniha je dveřmi do jiného místa a jiného srdce a jiného světa. Ale tahle je i skutečnými dveřmi. Tyhle dveře proplouvají všemi knihami v knihovně. V poledne jsou v Bibliografiích, během odpoledního čaje se míhají sekcí Pokročilého Stínání. Když zahálíš moc dlouho, odlétnou někam pryč a bude trvat celé týdny, než nějaké zase najdeš."
Catherynne M. Valenteová, O dívce, která se propadla pod Čarozem do víru Bujaření, str. 135

Plynulejší a čtivější
Obsahově se mi Podčarozem zdála o něco plynulejší a tím pádem se mi i lépe četla. Na druhou stranu jsem trochu postrádala to kouzlo bláznivé pohádky, které měl díl první. Ač dějově ucelenější, byl celý příběh trochu méně pohádkový, autorka tentokrát zabrousila více do samotného fantasy.
Upřímně řečeno se trochu bojím, jak to bude s vydáváním dalších dílů série, jelikož jsem četla, že finální počet by měl být šest až sedm a už na konci třetího dílu by September měla dosáhnout sedmnácti či osmnácti let, tudíž se příběh pomalu ale jistě vzdaluje cílové skupině nakladatelství Albatros.

Přestože jsou si oba díly v určitém světle velmi podobné, jsou zároveň i velmi odlišné. Jsem ráda, že příběh zůstal originální a milý, příběhy September jsou prostě kouzelné. Autorka i tentokrát zůstala originální a dokázala pokračovat v linii děje elegantně a zábavně.
Musím ještě vyzdvihnout ilustrace u kapitol, které celé knize dodávají ten správný nádech a doplňují pohádkové vzezření knihy. A zatímco v prvním díle September poznala divukrásnou Jeseň, v díle druhém spolu s ní zažijeme divoké Bujaření, které se mi líbilo z celé knížky asi nejvíc.

A taky je to knížka, která mi svým koncem vehnala slzy do očí, jak byl dojemný.
Pokud tedy váháte, jestli se pustit i do dalšího dílu, nemusíte. Je totiž stejně dobrý (i když jinak) jako první část!

Děkuji nakladatelství Albatros za poskytnutí recenzního e-booku!

6 komentářů:

  1. Nečetla jsem ani první díl, ale jak o knížce píšeš, tak zní velmi zajímavě. Myslím si, že určitě si získala mou pozornost a já budu přemýšlet o tom, jestli si jí přečtu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus to, tuhle sérii prostě můžu, je skvělá :-)

      Vymazat
  2. Já se tak těším! A slibně zní i to, že se to čte lépe - můj jediný problém s jedničkou byl ten, že jsem to četla akorát po kouskách :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jednička byla místy trošičku těžkopádná. Ale tohle mě pohltilo, přečetla jsem to za dva dny :-)

      Vymazat
  3. O tejto sérii som ešte nepočula, no obálka je nezvyčajná :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!