úterý 10. září 2013

SPECIÁL: Harry Potter a Kámen mudrců

Joanne Kathleen Rowlingová - Harry Potter a Kámen mudrců

Originální název: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Překlad: Vladimír Medek
Rok vydání: 2001 (originál vydán 1997), dotisk 2. vydání
Počet stran: 288
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Albatros

Můj vztah ke Kameni mudrců
První díl ze série o malém čaroději má v mém srdci a v mé knihovně pevné místo. Ano, tohle je ta knížka, kterou jsem jako první četla několik hodin v kuse. Četla jsem už dřív, ke knížkám jsem vedená od plenek, ale teprve Harry ve mně vzbudil opravdovou vášeň.
První díl také drží filmové prvenství - první film, na kterém jsem nebyla v kině jen s rodiči (ale také s nejlepší kamarádkou a dětmi z družiny).

Když jsem se k němu dostala poprvé

Vlastním vydání z roku 2001, je to vydání druhé, v dotisku. Svůj výtisk jsem našla pod stromečkem na své osmé Vánoce, v balíčku byl ještě Domov pro marťany od Martiny Drijverové. A ano, Harry mě nijak nelákal, prvně jsem dala přednost české knize o holčičce, jejíž bratr má Downův syndrom. Tehdy jsem vůbec nevěděla, že se z toho stane takový fenomén. Nebo že to už fenomén je!
Jsem vážně ráda, že mám tohle, protože sic má první vydání jisté sběratelské kouzlo, ohromně se mi nelíbí font nápisu 'Harry Potter' a také typ klobouku, který má Harry na obrázku na hlavě. Kouzelníci přece nenosí cylindr!


Mimochodem, u nás ve družině se tradovalo, že tohle vydání je nelegální kopie či falzifikát :-) Přiznám se, že jsem teprve před nedávnem přišla na to, že to není žádný podvrh nýbrž ceněné první vydání.

NEJ postavy

Nastal čas podrobit postavy jednoduché zkoušce - která bude nejlepší a která naopak nejhorší? V útlém věku jsem prostě milovala Harryho a chtěla být jako Hermiona. Teď to vidím zase jinak a hlavního hrdinu moc nemusím.
Nejoblíbenější - určitě Hagrid, toho jsem měla ráda už kdysi. Tedy zejména v tomhle díle má prostě prim, v těch dalších už ho tolik nemusím, ale v jedničce Hagrid prostě vede.
Nejneoblíbenější - tady je to těžší. Dřív bych bez rozmýšlení řekla Draco Malfoy. Teď říkám Hermiona. Vážně mi tentokrát lezlo na nervy její dodržování školního řádu a celkově protivné vystupování.

NEJ scény

Už odmalička se mi děsně líbí nakupování v Příčné ulici a pořád se cítím ošizená, protože moje sova stále ještě nedorazila! S tím také souvisí chvíle, kdy Hagrid přijde Harrymu říct, že je čaroděj. Mimochodem, nebylo vám nikdy divné, že to Harry vzal jako fakt a vůbec se nedivil??
Potom mám ještě rád zařazování a vůbec velkou hostinu - jsem v tomto ohledu dost ujetá na jména a těch se v téhle části najde plno!
Naopak nejmíň mě v knize baví začátek - první kapitola je mojí noční můrou a i díky ní jsem tehdy poprvé Harry Pottera odložila. Nutno podotknout, že ani po letech nejsem schopná se s první kapitolou smířit, vždycky se začtu až od druhé.

Ať žije film!

Jasně, filmový Harry Potter prostě JE moje srdcovka. Tedy alespoň první díl. Na Chrise Columbuse, režiséra prvních dvou dílů, plno lidí nadává. Ale mně se jeho adaptace líbí nejvíc. (A pak ještě samozřejmě třetí film, ale k tomu se dostaneme později)
Oliver Wood a jeho představitel Sean Biggerstaff se stal už po prvním zhlédnutí mou platonickou láskou číslo jedna. A jo, scény s ním si užívám ještě dneska, hihi. Zajímavé je, že Oliver je mojí oblíbenou postavou v podstatě jen ve filmu, v knížce je moc fanatik, víte co :-)
Severus Snape, Alan Rickman, hodina lektvarů. Je třeba něco dodávat? Alan je prostě zatraceně sexy a Snapea hraje tak, že jsem si ho prostě oblíbila ještě před sedmým dílem, hlavně ve filmu. On totiž Snapeovi dodává to charisma, díky němuž jsou hodiny lektvarů a tak podobně o sto procent lepší než v knížkách.
Soundtrack je taky boží. Motiv ústřední melodie si ráda hraju na sopránku :-)
Mimochodem, ve filmu mě hodně baví šachy na konci a taky famfrpál, za ten klobouk dolů!

PC hra

První díl Harryho Pottera jsem také hrála na počítači. Přiznám se, že mi tenhle díl v počítačovém provedení nikdy k srdci nepřirostl - jsem nervák, takže třeba plížení se v knihovně před Filchem v neviditelném plášti za mě vždycky někdo musel udělat (nejprve sestřenice a po pár letech přítel).
S létáním na koštěti jsem měla ze začátku velké problémy. A taky jsem se vůbec nestarala o tajné místnosti.
Nikdy jsem tenhle díl nedohrála. Voldemort na konci byl prostě nad přítelovy síly (haha, ne že bych se ho snažila porazit sama) a asi nejen nad jeho - ještě jsem snad nemluvila s nikým, kdo by na konci Quirella s Voldíkem porazil.

Zajímavosti

Kámen mudrců je asi můj druhý nejčtenější díl, přesto vypadá z celé sbírky skoro nejlépe. 
Seznam potřeb do školy z tohoto dílu jsem využívala vždycky, když jsem si hrála na Harry Pottera.
Ještě než jsem tuhle knížku přečetla, dostalo se mi do ruky nějaké Ábíčko nebo podobný časopis, ve kterém se o Harry Potterovi psalo. Na fotce byli Harry, Ron a Hermiona a já si s mamkou četla článek, v němž se psalo, o čem kniha je. A ano, když jsem se dočetla k tomu, že "Harrymu život ztrpčuje jeho nesnesitelný bratránek Dudley", ukázala jsem na fotku Rona a řekla jsem mamce "aha, to bude asi on".
Po začátku mého potterošílenství jsem vyžadovala Bertíkovy fazolky tisíckrát jinak a taky čokoládové žabky. Bohužel jsem je měla jen párkrát :-(

Můj Kámen mudrců

Moje vydání je z roku 2001, jak jsem výše uvedla. Má trochu sjetý hřbet, na pár stránkách je krev, nevím proč, jeden horní roh je okousaný. Neptejte se, nevím o tom! Z vazby se odlepuje jen trošku, takže kromě špinavých a místy zkrabatělých stránek je v poměrně slušném stavu. Zejména vzhledem k faktu, že jsem dříve rozečtené knížky pokládala otevřené hřbetem nahoru.



16 komentářů:

  1. Souhlasím s tím, že byla Hermiona docela dost otravná. :D A též jsem si oblíbila Hagrida. :) A i když Snape je vždy hrozný morous, nemůžu si pomoct a mám ho strašně ráda. Hrozně by mě ale zajímalo, co bych na něj říkal, kdybych neviděla filmy a neznala jeho celý příběh. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, proto ho třeba v knížce jedničce nemám moc ráda, protože je prostě morous. Ale Alan Rickman, aaaa, pro toho mám slabost. No a celkový vývoj Snapea je nej!

      Vymazat
  2. Já to první vydání mám, ale mám tam jiný font, než je na tom obrázku tady. Ovšem ten cylindr se shoduje.=)
    Plus se s tebou shodnu v tom, že první kapitola byla špatná - tehdy jsem ji četla čtrnáct dní, až ten zbytek jsem pak zhltala na pár posezení.=)
    Haha, a ne, taky jsem Voldyho a Quirella neporazila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha, zajímalo by mě, kdo je porazil :D

      Vymazat
  3. Túto knihu aj film mám veľmi rada 8) Vôbec mi nevadí, že sú to cca 3hodinové filmy, ešte by som prijala viac, pretože aj tak je tam toho vynechané ešte dosť 8) Harry Potter forever 8P

    OdpovědětVymazat
  4. Víš co, já mám zase Hermionu čím dál tím radši, přišla mi nejvíc podobná mně :) Můj první Potter vypadá podobně zdrchaně, jen vazbu má trochu horší. Je to holt častý společník :)) Srdcová scéna je ta na konci s Nevillem, a jinak asi všechno, jak jsem zjistila v tom metru - nedokážu neslzet, když to čtu. A první kapitolu mám taky ráda. Dokonce umím i první větu ocitovat :D
    A k filmům - mně se jak jednička tak dvojka hrozně líbily, trojka naopak nejméně; hrozně mi tam vadilo, kolik věcí změnili. Hrad mi přijde, že vypadá jinak, Hagridova bouda a vrba mlátička... A Sirius, Lupin a Pettigrew si taky moc nešplhli. O čtyřce a zpackaném konci už jsme se bavily... Pětka film mě dost bavila, šestka hrozně moc, dost jsem se při tom nasmála, jen chemie mezi Harrym a Ginny je téměř nulová. A sedmičky... jo, první se mi líbila, druhá celkem taky, je spíš to hrálo na city a některé části mi vadily (souboj Harryho s Voldemortem, Harry, který přelomí tu hůlku (ten idiot!!) a vlastně mi na těch filmech nějak vadilo, jak po sobě všichni jen metali kletby a nic neříkali :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám Hermionu taky docela ráda, ale v jedničce je fakt protivná :D
      Hm, pokud ti tohle připadá zdrchané, tak se těš na články o trojce a pětce :D

      Vymazat
    2. Rozhodně se těším :) Jo, a ještě ke klobouku - já si ho taky představuju ve filmové verzi, ale ta obálka se mi stejnak hrozně líbí. Ta pusa nahoře.. je to takové bláznivé, a k Potterovi mi všechno bláznivé sedí :)

      Vymazat
  5. Jo, Soundtracky jsou prostě jedna z nejlepších věcí na filmech! :)
    Na to, že máš to vydání víc jak deset let, je vážně pěkné. Já mám to své asi pět a vypadá šíleně :D Ale když vezmu, že jsem to četla tolikrát, všude, vždycky, .. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jen počkej na článek kupříkladu o Fénixově řádu, ten už je takřka nečitelný a vážně uvažuju o pořízení nového výtisku :D (i když to první vydání si nechám určitě)
      Celkově je tahle série nejponičenější z celé mé knihovny :D

      Vymazat
  6. Taky mám tohle old vydání! :) Jak jsem tvůj článek četla, vybavovaly se mi všechny ty hodiny strávené v Harryho přítomnosti. Fakt je ten, že jsem celou sérii zrovna nedávno znovu přečetla. Tentokrát v angličtině. Abych si pak nevyčítala, že to je zabíjení času :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem v originále četla jen sedmičku, ale chceme si s bráchou časem pořídit to nové vydání s ilustracemi Kazu Kibuishiho, jen je škoda, že je to americká a ne britská verze :-)

      Vymazat
  7. Tý jo skvělý článek. Úplně mi připomíná jak jsem se k Harrymu dostala já. Až na to, že mně se jako první do ruky dostala TAjemná komnata. A co si pamatuju, tak jsem hned zhltla prvních asi tři kapitoly. A pak knihu odložila. Už ani nevím proč a po asi dvou třech měsících ji vzala znovu do ruky a dočetla. Až pak jsem četla Kámen mudrců- ten měl(snad stále ještě má) brátránek. Mimochodem to první vydání. :D

    K postavám- já vždycky milovala Rona a Brumbála. A od zfilmování prvního dílu jsem milovala i Snapea, předtím se mi jen líbilo jak je proti HP vysazenej atd. :D A nesnášela jsem a víš, že ani nevím? Myslím, že vždycky se našel někdo, kdo mi chvíli vadil, ale celkově jsem to brala jako že nikdo nemůže být dokonalý.

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, chtěla bych se omluvit za svůj článek, který byl inspirací tím tvým. Nevěděla jsem, že to byl čistě tvůj nápad, brala jsem to jako samozřejmost k re-readingu, který se pořádá na Knižním útočišti. Myslím že dokonce byl tvůj článek ukázan jako vzor, jak by si to autorka re-readingu představovala. Takže tě určitě uvedu jako zdroj a omlouvám se. Pokud by ti to stále vadilo, článek smažu.

    OdpovědětVymazat
  9. Vím že jsem se k Harrymu dostala přes kamarádky. Bavily se o tom na zakládce, že si to plánujou koupit a já měla tehdy nějakou touhu si to prostě koupit první, tak jsem to doma hned řekla mamce a do týdne jsem to měla doma... Už si nepamatuju, jeslti jsem měla s první kapitolou problém nebo ne, ale vím, že jsem se do té knížky zamilovala a na další díly čekala jak na smilování...
    Moje první knížka je první vydání a už je bohužel v salátovém vydání. Jednou jsem ji totiž půjčila kamarádce a ona mi ji vrátila s vyrvanýma listama a rozbitým hřbeteme... Tehdy jsem to obrečela.. Proto teď uvažuju, že si první knížku koupím znova...

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!