středa 13. listopadu 2013

Klasika, která neurazí ani nenadchne (RC)

Francis Scott Fitzgerald - Velký Gatsby

Originální název: The Great Gatsby: The Authorized Text
Překlad: Martin Pokorný
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2003)
Počet stran: 160
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: Odeon

Dvacátá léta na pozadí vztahového propletence
Nick Carraway se po konci první světové války opustí Středozápad a přestěhuje do East Eggu vedle luxusního sídla tak trochu tajemného Gatsbyho. Díky jemu a především díky sestřenici Daisy se dostává do víru večírků bohatých lidí a zároveň se stává pozorovatelem vztahového propletence mezi Gatsbym, Daisy, jejím mužem Tomem a jeho milenkou.

Slavný román, který se stal ještě slavnějším díky novému filmovému zpracování. Na filmové nadšenkyně totiž Jack z Titanicu funguje pořád. Díky všeobecnému šílenství došlo k novým překladům a novým vydáním knižní předlohy, takže asi nastal ten pravý čas pro to, abych tuhle 'klasiku' vyzkoušela také. Bez valného očekávání, leč s chutí.

Malý formát s na oko velkým příběhem
Anotace láká na bouřlivá dvacátá, film se tváří skoro jako adaptace nejméně desetiletí. Je ale opravdu příběh ukrytý na relativně malém, stošedesátistránkovém, formátu tak velkolepý? Troufám si tvrdit, že to tak úplně není. Ne, že by byl přímo špatný, ale tváří se trochu moc okázale na to, že skutečnost je jiná.

Příběh nás skutečně zavádí do 'bouřlivých' dvacátých let, kde si prostřednictvím vypravěče užíváme luxusu, okázalých večírků a především sledování milostných pletek. Zejména v třetím případě by se Nick mohl zdát být až stalkerem, jelikož je všemu bezprostředně přítomen. Takové univerzální páté kolo u vozu - hledáte někoho, kdo vám bude na rande křenit? Nick Carraway je vám k dispozici.
Myslím si totiž, že postava vypravěče je přímo zbytečná a úplně stejně, ne-li lépe, by příběh fungoval s použitím er formy.

Styl? Geniální dialogy, zbytečné popisy
Pokud jste už nějakou mou recenzi četli asi víte, že jsem poměrně velká milovnice rozsáhlých popisů. Jsem ráda, že mi pomáhají navodit atmosféru a více se propadnout do příběhu. Tentokrát jsem ale byla zklamaná, popisy ve Velkém Gatsbym jsou až moc rozvláčné a navíc poměrně nepříjemně málo členěné. Informacemi jsou místy trochu irelevantní, takže není divu, že mě jejich čtení zas tolik nebavilo.

Naštěstí tento nedostatek dostatečně vyrovnávají dialogy - jsou trefné, povedené, zábavné... Mohla bych pokračovat do nekonečna. Troufám si dokonce říct, že jsou to jedny z nejpovedenějších dialogů, jaké jsem četla. Takhle zpětně si nejsem jista proč, ale je to tak.

"Co si myslíte vy?" dožadoval se energicky.
"O čem?"
Máchl rukou směrem k regálům.
"O tomhletom. Nemusíte nic zkoumat. Já už to prozkoumal. Jsou opravdové."
"Ty knihy?"
Přikývl.
Francis Scott Fitzgerald, Velký Gatsby, str. 45

Tak jako tak je Velký Gatsby jednoduše knihou, která nevyčnívá z průměru. Ať už je to poměrně jednoduchým příběhem, zpracováním a nebo postavami (ty jsou také nesmastné a neslané a za řeč stojí vlastně jen Gatsby). Pakliže vám předchozí řádky vyznívaly spíše negativně, vězte, že tak to vlastně vůbec není. Bavilo mě to číst, užila jsem si to. A to je ale také všechno. Nenadchne, ale aspoň ani neurazí.


Děkuji nakladatelství Odeon za poskytnutí recenzního výtisku!

3 komentáře:

  1. Taky mě trochu nudily ty popisy. Na to, jak je to tenké, jsem to četla až moc dlouho. Film se mi líbil o dost víc, má to takovou lepší atmosféru, než to, co jsem si byla schopná představit během čtení. A ano, Leo táhne i po dvanácti letech od mé prvotní posledlosti :P

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem tedy v knize našla mnoho krásných myšlenek a poznatků. Tu knihu napsal někdo, kdo se uměl dívat na svět a číst v něm. A to, co v něm viděl a četl, uměl předat dál... Jak se říká: k dobré knize je zapotřebí také dobrých čtenářů...

    OdpovědětVymazat
  3. Viděla jsem jen ukázku na film s DiCapriem, tak nevím. :) Ale vypadá to zajímavě, nechám si to někdy na potom. :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!