neděle 17. listopadu 2013

Měsíc pobaví, potěší a také rozesmutní (RC)

Gregory Hughes - Sundej mi měsíc

Originální název: Unhooking The Moon
Překlad: Petr Eliáš
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2010)
Počet stran: 256
Vazba knihy: Brožovaná
Nakladatelství: Albatros

"Moje sestra je ta nejbáječnější holka v Kanadě!"
Na smůlu Bob nemusel čekat do třinácti, přišla totiž ještě před tím. Jeho, tak trochu bláznivá, mladší sestra Krysa totiž předpověděla, že táta umře, a tak se také stalo. Oba se tedy vydali do New Yorku hledat strýčka Jeroma a zažili přitom spoustu dobrodružství a legrace. Nevšední putování začalo ve Winnipegu a skončilo... No, však uvidíte.

Nejočekávanější knížka letošního podzimu mě zastihla nedlouho po vydání - láká na přenádhernou obálku a také na anotaci, která slibuje pořádně šílený příběh. Sundej mi měsíc je Hughesova prvotina a rozhodně je povedená! Ač je distributorem doporučována pro děti od devíti let, osloví a dojme celé široké spektrum čtenářů od dětství až do důchodu. Stačí mít jen pevné nervy na Krysu a její výstřelky.

Tak trochu osvětová pohádka
Sundej mi měsíc opravdu není tradiční pohádka a ani tradiční 'middle grade', kategorie, do níž oficiálně spadá. Osobně mě trochu až šokovalo, že jsem hned na prvních stránkách několikrát narazila na slovo pedofil a že ani o feťáky nebyla nouze. Musím však uznat, že je to v zásadě chytrý tah a mohl by dobře zacílit na věkovou skupinu, pro níž je Měsíc určen. V současné době by totiž mohl dobrodružný příběh, který se právě pro tyto drobnosti tváří dospěle, děti opravdu zaujmout.

Navíc je to vskutku zábavné počtení s kapkou napětí, které se poměrně příjemně ubíhá. Díky jednoduchosti stylu jsem však neměla problém knihu odložit a myslím, že mi v zásadě úplně nepronikla 'pod kůži'.

Přiměřeně hovorový jazyk i občas dost nereálná dobrodružství cílí také tam, kam mají. Kniha je tedy ideálním koktejlem i pro nečtenáře, kteří díky krátkým kapitolám nebudou muset u čtení strávit spoustu (pro ně) zbytečného času a budou tak mít šanci zjistit, že je to čtení vlastně prima.

Krysa je všude a je boží
Ačkoliv je vypravěčem dvanáctiletý Bob, ústřední postavou celého románu je jeho desetiletá sestra Marie Claire přezdívaná Krysa. Proč? To se dozvíte v knížce.
Krysu si zamilujete a ne, že ne. Tahle spontánní, trochu bláznivá a hodně svérázná holčička totiž okouzlí naprosto každého - právě ona je příčinou většiny legrace a napětí. A ona také dojímá. Je prostě skvělá a dostává do prekérních situací nejen Boba, nýbrž i další 'kamarády', které v New Yorku sourozenci potkají.

Na druhou stranu je však Krysa také skoro jediná pořádně zajímavá postava v celé knize. Ano, jistě, Bob je ten, kdo zachraňuje situaci a snaží se být zodpovědný. Podvodníček Tommy, se kterým se seznámí, se snaží o vtipné scény a tak vůbec, ale pořád je tu Krysa, která všechny zastiňuje. Je to taková její malá one man show, což vlastně naprosto sedí, protože ona přeci chce být herečka a hrát na Brodwayi.

Vlak vyjel z podzemí a jel po kolejích nad ulicí a my s Krysou jsme se nalepili na okno. Čekali jsme na stanici, kde bude napsáno Bronx, ale žádná taková nepřicházela.
Krysa popošla k nějakému chlápkovi, četl si noviny. "Jak je to daleko do Bronxu, kámo?" zeptala se ho. V životě nikomu takhle neřekla.
Chlap se rozhlídl. "Jsme v Bronxu. Do který části chceš?"
"Potřebovali bychom tam, co se prodávají drogy."
Divně se na ni podíval.
"Moc kouká na televizi," řekl jsem a odtáhl ji pryč.
Gregory Hughes, Sundej mi měsíc, str. 102 - 103

Kapesníčky pro citlivé povahy jsou nezbytnost!
Co příliš nekoresponduje s cílovou skupinou knihy, to je konec. Přiznám se, že ač nejsem žádná citlivka, která u knihy spotřebuje dva balíky kapesníků, na konci jsem se slzám neubránila a pocitu frustrace taktéž ne. Jako by si autor úplně neujasnil, komu knihu směřuje, neboť konec příliš pohádku nepřipomínal.

Přečtěte si to, je to boží. Je to legrační příběh a je taky dobrodružný a napínavý a, jak Bob uvádí v anotaci, je "prostě dobrej". Je to opět jedna z těch chytrých pohádek, které jsou tak trochu pro dospělé. Naplnila očekávání, oslovila a prostě se mi moc líbila. Bude se líbit i vám?

Děkuji nakladatelství Albatros za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Zrovna minulý týden jsem na tuto knihu narazila v knihkupectví, a protože mě hrozně zaujala cea moc se mi líbí ta obálka, tak jsem si ji hned koupila. Zatím jsem si jí nevšimla u žádného z bloggerů, ale Ty už jsi mě s jejím čtením předběhla. :-)
    Bezva recenze. Na knihu se opravdu těším a pustím se do ní co nejdřív...

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle zní přesně jako můj šálek kávy. "Pohádka", co zanechá stopu - to miluju. Takže si ji rozhodně přečtu :) Díky za - jako obvykle - skvělou recenzi :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!