sobota 28. prosince 2013

Překroč svůj stín vás emočně vyždímá... Nebo otráví

Katie McGarryová - Překroč svůj stín


Originální název: Pushing the Limits

Překlad: Adéla Špínová
Rok vydání: 2014 (originál vydán 2012)
Počet stran: 376
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: CooBoo

Kniha vychází na konci ledna 2014!


Místo paměti našla lásku a pak se postavila na vlastní nohy.

Echo bývala oblíbená a úspěšná, měla přítele a kupu kamarádek, ale pak se něco stalo. Něco mezi ní a její matkou, noc, po níž Echo zůstalo v hlavě jen velké černé okno a na rukou spousta jizev neznámého původu. A tak se ze dne na den z oblíbené holky stal totální outseider.
Na druhé straně barikády je Noah, který po smrti rodičů žije v pěstounských rodinách. Frajírek, problémový hoch. A netouží po ničem jiném než po tom, aby mohl po maturitě dostat do péče dva mladší bratry. Životy Noaha a Echo se protnou - oba něco potřebují, oba si mohou pomoct. A taky se do sebe zamilují.

Překroč svůj stín je hit, který na sebe strhává pozornost od chvíle vydání. Mnoho bloggerek jej četlo již dříve, v originále. Mě nechávala tahle knížka naprosto chladnou, tudíž jsem se dostala až k přeložené verzi. CooBoo poslední dobou vydává čím dál víc knížek s vážnějšími náměty a nutno podotknout, že mu to rozhodně prospívá. Do téhle kategorie se řadí i lednová novinka z jejich produkce, není však klasickou "vážnější" knížkou pro cílovou kategorii čtenářstva kubulínů.

Dvě hlavní postavy, dva pohledy, dva problémy, jedna láska
Překroč svůj stín vypráví o problémech hned dvou hlavních postav, tudíž se přímo nabízí ich-forma vyprávění, přičemž kapitoly Noaha a Echo se střídají. To je rozhodně správné, protože oba problémy jsou dost niterního rázu, tudíž jim osobní vyprávění sluší a nijak nenarušuje plynulost děje.

Zatímco Echo se snaží vyplnit prázdné místo ve své paměti a zároveň řeší svou problematickou domácnost, u Noaha je to zase trošku jiné. Abych pravdu řekla, musím přiznat, že ač nejsem příznivce sérií (v současné době spíše odpůrce), Překroč svůj stín by rozhodně lépe fungovalo ve dvou svazcích. Volné pokračování, které se soustředí na vedlejší postavy, už stejně má, tak proč si dělat násilí a cpát do jednoho románu tolik námětového materiálu?

Ruku na srdce, příběh Echo je ten hlavní - je zásadnější, zajímavější a postupem času také zabírá víc a víc prostoru, navíc je pro čtenáře atraktivnější. Ačkoliv jsem se na začátku živila nadějí, že Noahův příběh ukáže skryté trumfy, postupně mizel do pozadí, ustupoval.

Největším problém téhle knihy, z hlediska námětu, je láska. Z hlediska námětu uvádím proto, že pro čtenáře je naopak nejspíš jednou z největších předností. A nejen pro čtenáře, jisté cílové skupině se prostě romány s vedlejší romantickou linkou prodávají lépe než jen "to vážné".
Vztah hlavních hrdinů je od začátku do konce tuctový a přitažený za vlasy. Kolikrát už jsme tu měli krásnou, oblíbenou (nebo naopak úplně odstrčenou) a hodnou dívku, která skončí v náručí "bad boye", který není tak úplně "bad", má evidentně obrovské charisma a je krásný, až by jeden zaplakal? Mě už to prostě nebaví, nevěřím tomu ani slovo, takhle to nefunguje. Ale byla bych ochotná ten jejich románek tolerovat, pokud by postupně nezačal požírat tu vážnější stránku věci.

Na začátku bylo hlavně tajemství a sžíravá čtenářská touha odhalit spolu s Echo, co se stalo, a s Noahem, co tají. Na konci jsem jen otráveně přetáčela na další stránku s nadějí, že třeba chvíli nebude Noah pět ódy na Echo a na to, jak z ní šílí.

Postavy - nejprve protivné, posléze nudné
Právě s romantickou linkou úzce souvisí otázka postav.
Echo mě od začátku iritovala. Nechávala sebou smýkat jako hadrem, živila v sobě vztek a přestože doufala, že se k ní ostatní budou chovat hezky, sama s tím nezačala.

Naproti tomu mě Noah ze začátku bavil, trochu drsňák, trochu charakter. Typický tuctový bad boy, ale nevytáčel mě... Dokud se nezačal chovat naprosto iracionálně - jsem alergická na osudové lásky, na slova jako "svatba" po pár týdnech vztahu, na opěvování vyvolené téměř na každém řádku. Unavuje mě to.

Díky dvojité ich-formě nedostaly ostatní postavy tolik prostoru, přesto se našlo i pár takových, které nebyly zrovna otravné a nebo nudné. Vyzdvihla bych především rodiče Echo, kteří dostali žalostně málo prostoru. Zbytek za zmínku moc nestojí, mám pocit, že takové postavičky najdu v každé druhé knize.

Nešlo by to vážně trochu vážně?
Ačkoliv to tak nejspíš nevypadá, kniha se mi vlastně docela líbila - je příjemně čtivá a psychologická linie příběhu je vážně zajímavá. Ale prosím vás, nešlo by to příště bez té romantiky? Už je toho trochu moc, navíc když v knize zabírá prostor zajímavějším tématům a motivům, je to prostě škoda. A také zklamání.

Proto připojuji doporučení a zároveň tak trochu varování - pokud nemáte rádi romantiku a hledáte spíše "vážnou" knihu, Překroč svůj stín raději odložte. Pokud si ale chcete třeba i poplakat a nechat se emočně vyždímat i prostřednictvím spousty romantických scén a nevadí vám páry "good girl & bad boy", nejspíš je tohle kniha přesně pro vás a pravděpodobně jste i cílová skupina nakladatelství CooBoo, protože tohle je podle mého názoru přesně ten kompromis mezi vážnou a romantickou knihou, který se vám s velkou pravděpodobností bude zamlouvat.

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzní e-knihy!

8 komentářů:

  1. Jelikož už tak jsem emočně dost vyždímaná a nechce se mi jít se svými dobrými pocity do mínusu, po téhle knížce asi nesáhnu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi by pro tebe moc nebyla. Zkus spíše to Za zrcadlem z předchozí recenze, až budeš mít chvilku :))

      Vymazat
  2. Máš naprostou pravdu, koncept bad boy versus vzorná holka už je dost ošoupaný, ale tady mi nějak nevadil. Hlavně se mi líbilo, že tam není happyend v záři zapadajícího slunce korunovaný třeba tou svatbou a adopcí nebo nějakou jinou blbinou... Končí to tak jako sice pozitivně, ale realisticky. A Noahovy interakce s bratry mě dojímaly, ale možná už stárnu a hrabe mi :D

    (Což doufám, že není žádný velký spoiler, pro ty, co se tuhle knížku chystají číst, jestli jo, pardon, vlastně nevím, nekončí to náhodou blbě? Hmmm ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale jo, Noahův vztah k bratrům byl moc hezký, to mě taky bavilo :)

      A mně tady ta romantická linka prostě hrozně nesedla, ale možná jsem prostě nebyla správně naladěná nebo tak :D

      Vymazat
  3. o teto knize se uz dlouho mluvi jsem velice zvedava :-))

    OdpovědětVymazat
  4. Tohle si přečtu hlavně díky té ohromné popularitě, co ta knížka má. Jinak bych ji nejspíš nevyhledávala. Romantika je fajn, ale v mezích, poslední dobou se jí snažím vyhnout (neúspěšně, je fakt všude, mrcha).

    Jinak pěkná recenze, přibližně vím, co od knihy čekat :)

    OdpovědětVymazat
  5. Na tuhle knížku se moc těším. Jsem na ni dost zvědavá, protože jsem četla mnoho kladných recenzí. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Knižka je trošku emočne založená, ale skvelá :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!