neděle 29. prosince 2013

What the FFUK? | 1.

Od 1. října je mou alma mater filozofická fakulta, kde se zaobírám českým jazykem a literaturou. Chtěla jsem sepsat pár poznatků, první popud byl tedy hlavně můj osobní interes na tom, aby mi Listárna během studií úplně nezdechla. Zároveň to třeba bude aspoň trošku přínosné pro ty, kdo nad studiem tady uvažují (a když nebude, třeba ti pomůžou poznámky z přednášek a seminářů, Freckles).

První semestr se pomalu ale jistě chýlí ke konci, dokonce už mám zapsané termíny zkoušek (budu mít 'jen' 3 plus dvě interpretace), příští týden končíme a pak už jen zápočty a zkouškové a konec šmytec se zimním semestrem. Tenhle článek se původně měl objevit už před měsícem (nebo dvěma), ale jednoduše nebyl čas. Takže... Jaké je to na fildě?

Poznatek 1. - Všechno, co potřebuji znát, jsem se rozhodně nenaučila na střední škole
Nejčastější věta z úst profesorů, docentů a dalších přednášejících během prvních dvou týdnů?
"Zapomeňte na všechny ty nesmysly, které vás učili na střední škole."
Takže díky, to mi totiž ohromně pomáhá a dodává sebevědomí :D Přístup tady je ale skutečně diametrálně odlišný a musím říct, že mě dost baví. Aspoň většinou.

Poznatek 2. - Vysoká škola mě naučila zvládat nemožné!
Nevěříte? Věřte! Jak jinak bych taky zvládala přebíhat z Hybernské do Hlavní budovy za deset minut?
Trochu vám přiblížím situaci - hlavní budova se nachází na náměstí Jana Palacha, přímo u výlezu z metra Staroměstská. Hybernská je u Náměstí republiky. Abyste se z hlavní budovy dostali do Šporkova paláce v Hybernské, musíte projít Kaprovu ulici, přejít Staromák (zejména během vánočních trhů přeji hodně štěstí a pevné nervy!), projít Celetnou, Prašnou branou a pak už jste skoro tam! Čistého času, svižnou chůzí, je to záležitost tak na 12 -13 minut (plus si připočtěte čas, za který se v té či které budově dostanu do příslušného patra, protože přízemí je nuda, žejo), během trhů pěkná čtvrthodinka. Na tento přesun mám 10 minut. Co k tomu říct :)

Poznatek 3. - Staromák rozhodně není báječný místo k přebývání
S předchozím bodem souvisí i tento aneb konečně jsem pochopila kolektivní nechuť Pražáků k centru a hlavně turisticky lákavým oblastem. Zejména teď v prosinci bylo skutečně velmi nepříjemné běhat z Hlavní budovy do Hybernské přes Staromák plný nejen turistů ale i stánků. Takové malé bludiště.
Navíc mají turisti jeden nepříjemný zvyk - zastavovat se na nejméně vhodném místě. A to nemluvím jen o Staromáku ale i o Kaprově ulici, kde sídlíme, ta je totiž pořád rozkopaná a místy i zúžená, takže když přede mnou jde volným krokem páreček z Německa a přímo v tom zúžení se zastaví, aby si něco pověděl... Mám chuť střílet hlavy kočičkám, protože já spěchám (jako ostatně poslední dobou pořád).

Poznatek 4. - To jinde v Evropě nemají aneb technické výdobytky filozofické fakulty
Při přednáškách je docela sranda. Tedy pokud zrovna v posluchárně P300 neběží klimatizace (což je skoro pořád), to většinou klepu kosu v kabátu, někdy i v rukavicích. Ale nejen klimatizace je vtípek.
Jeden náš pan docent má docela slabý hlas, tak využívá mikrofon, bohužel občas nefunguje a nebo vydává duchařskou ozvěnu, případně sem tam zařve (mikrofon, ne pan docent). A když k tomu připočtu tu přednášku, kdy přišel pozdě, omluvil se, že musel jít nahodit pojistky, aby nám mohl promítat, a během dalších pěti minut proud opět vypadl... Ano, bavíme se.
Sem tam také nejde zvuk a prý je na vině vedení fakulty, že vždycky nakoupí příšerného vybavení a páni docenti/profesoři/doktoři a další neví, kterým čudlíkem to vylepšit.

Poznatek 5. - U Platóna mají ty nejlepší těstovinové saláty!
Přiznám se, že jsem se bistru U Platóna dlouho vyhýbala, nevím proč, ale asi se mi tam nechtělo chodit samotné. Teď už si tam sama zajdu moc ráda, protože se u nich bezva nadlábnu a navíc ani nijak draho. Jako rychlý 'oběd' se mi osvědčil jejich naprosto boží těstovinový salát s nivou a šunkou, olizuju se až za ušima, jen na něj pomyslím! Takže pokud nevíte, kde studovat, je vám to v zásadě jedno... Jděte na fildu, máme tu dobrý jídlo!

Poznatek 6. - Bohemistické vtípky jsou bohemistické vtípky
Poslední dobou je místo, kde se nejvíc pobavím, překvapivě jedna učebna v Celetné, kde se odehrává Úvodní jazykový seminář. Předmět je to dost šílený, hlavně se zabijáckou zkouškou, ze které se třesu už teď. Na druhou stranu nám jej ale vykládá bezva pan docent, který vtipy nešetří. Bohužel jsou ale srozumitelné jen pro určité lidi na určitém místě. Ale jsou bájo, fakt!
Naproti tomu přednášky s legendárním profesorem Bílkem občas pobaví i nevědomé ostatní, i když málokdy jsou jeho sarkastické poznámky tak bohemistické, jako ty z ÚJS.

Tak. Tohle je prvních pár trošku nepodstatných poznatků, které měly říct v zásadě jen jedno jediné - je to super, vážně! Je to moje pravidelná dávka emocí a mám dojem, že z ÚJS vylítnu, ale baví mě to moc!

A pro zájemce o aktuální 'hlody' a postřehy...
Twitter, kam píšu kdejakou blbinu přímo z místa činu
Instagram, kam neustále házím zoufalé studijní fotky z domova i ze světa

13 komentářů:

  1. Bezvadný článek, nad studiem bohemistiky na FFUK jsem také svého času uvažovala, ale nakonec tahle myšlenka vzala za své :)

    Na Celetné jsem navštěvovala přípravný kurz k přijímačkám a ty technické vymoženosti si velmi živě pamatuju, byla to fakt sranda :) Ono i samotné spouštění projektoru ne vždycky vyšlo tak, jak si přednášející představoval. A klimatizace a vytápění žili vlastním životem :D

    I přes všechny tyhle nedostatky přiznávám, že mi ta budova tak nějak chybí, mělo to něco do sebe :) I když svou alma mater miluju, občas si říkám, že bych se na tu fildu z nostalgie zaběhla mrknout alespoň pro ten pocit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Celetné jsem jen na ten Jazykový seminář, ale klimatizaci v hlavní budově prý řídí z Jinonic, tak se ani nedivím, že tam máme pořád zimu :D V Jinonicích jim asi nefouká, no!

      A je důležitý mít rád svojí alma mater :) Někdy se přijď podívat :))

      Vymazat
  2. Boží článek! Docela jsem se u něj pobavila, ale aspoň vím, co čekat, protože tvoje škola je jedna z mých vyhlížených. :))

    OdpovědětVymazat
  3. Hahaa, hodně podobný článek mám v konceptech už dlouho, ale nějak se nemůžu dokopat k jeho dopsání. Tak gratuluju, že jsi to zvládla. :D

    K tomu prvnímu poznatku - docela mě potěšilo, když nám všichni tvrdili, že na střední nás učili blbosti a máme je honem zapomenout. Já jsem téměř neměla co zapomínat. Ehm, třeba takové slovesné třídy? To se na střední škole fakt dělalo?

    OdpovědětVymazat
  4. Zapomeňte na to, co vás učili na střední... Hezké :D Myslím, že se tím ráda budu řídit, naše češtinářka je sice super a fajn, ale občas nám říká blbosti... (Ale slovesné třídy jsme dělali. Někdy v tercii.)
    Ano, velice přínosný článek, určitě pomáhá :D Ale ty poznámky taky beru :)
    Jsi tím hodně nadšená, viď? :) Já se pořád trochu bojím. Uvidíme.
    Kdy máš zkoušku z toho jazykového semináře? Ať můžu držet palce :)

    OdpovědětVymazat
  5. A pak, že gympl je nejlepší příprava na vysokou :-D
    Docela živě si představuji, jak se ve spěchu prodíráš vánočním Staromákem skrz dav bláznivých turistů, do toho když se někdo zastavuje. Nesnáším, když na "s dovolením" reagují až někdy po pátém vyřčení. :D -_-
    Mimochodem, ty jsi na koleji, nebo dojíždíš? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dojíždím, vyjde to nejlevněji, jen je to únavné :)
      Jo a na "s dovolením" už skoro zapomínám, poslední dobou mám tendenci říkat hlavně "kšá" a "kšc" :D

      Vymazat
  6. To věřím, jak dlouho to trvá? Já mám vždycky problém, kdykoliv jsem v Praze, stihnout autobus, protože neodhadnu rychlost metra. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak hodinu, když počítám cestu na autobus, čistého času je to hromadnou (autobus + metro) tak 45 minut, cirka :) Nic hrozného, v podstatě to mám rychlejší, než někteří pražští spolužáci.
      A rychlost metra se naučíš odhadovat časem :) Stačí počítat tak cca 2 - 3 minuty mezi zastávkami, v centru je to tak minuta. Pokud chci třeba jet opravdu na čas, hledám si na internetu konkrétní metra, kterými pojedu, ale mně autobusy domů jezdí večer i každou čtvrt/půl hodinu, takže to moc neřeším :D

      Vymazat
  7. Moc zajímavý článek, díky za něj.=) Držím se Brna jako klíště, ale nad češtinou, jakožto nad druhou školou ke studiu, uvažuji. A bavila jsem se. Vzpomněla jsem si, jak je první semestr plný překvapení.=)

    OdpovědětVymazat
  8. :) Prima článek.... Měla bych se během pár měsíců rozhodnout kam... :) Ale spíš než bohemistiku zvažuju germanistiku (když už se teda bavíme o UK :) )

    OdpovědětVymazat
  9. také jsem na fildě (japanologie), a jsem zatraceně ráda, že se učím prakticky jen v Celetné. to přebíhání by mě asi zabilo.
    s tím Staromákem naprosto souhlasím - naštěstí tamtudy ale chodím jen jednou týdně do menzy. ale co mě nejvíce vytáčí, jsou maskoti od krámů s thajskými masážemi - takoví ti žraloci a jiní, co se pořád producírují Celetnou.
    technické potíže u nás řešíme jen v tom smyslu, že se v našem počtu 14 osob nedokážem nasoukat do jedné "velice pěkné" místnosti označené jako C103, a že bílá tabule na fixy v naší kmenovce už je úplně černá, takže je lépe vidět, když po ní někdo přejíždí prstem než když píše fixem :-D

    ale velice mě to u nás baví a nechtěla bych jinam :-)

    OdpovědětVymazat
  10. zní to jako strašná zábava, je hezké, jak vidět jak to tam miluješ. Jde to cítit skoro za každým tvým slovem. Přežij další semestr. :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!