čtvrtek 16. ledna 2014

Velký příběh o malé zlodějce (i na stříbrném plátně)

"Is that your book?"

"It wasn't always mine..."


Příběh odehrávající se v Německu během 2. světové války. Příběh o odvaze, rodině, knížkách a také... Smrti. Ta ostatně celý příběh vypráví. Bestseller Zlodějka knih byl převeden na filmové plátno a český čtenář a divák má ode dneška možnost vidět Liesel a další na stříbrném plátně.

V lednu roku 1939 se sotva desetiletá Liesel Memingerová musela vzdát matky a začít žít u nové rodiny v Himmelstrasse/Nebeské ulici. Hubermannovi se jí ujali, jak jen mohli - milující náhradní tatínek Hans a trochu ostrá (a přesto mající dobré srdce) náhradní maminka Rose. Z chlapce od vedle, Rudyho, se stal Lieselin nejlepší kamarád. Nad Německem se stahovala mračna a führer Hitler se těšil z přízně velkého národa. A zatím se z malé Saumensch Liesel pomalu stávala Zlodějka knih a do rodiny Hubermannových vstoupil Max. 


Markus Zusak - Zlodějka knih

Originální název: The Book Thief

Překlad: Vít Penkala
Rok vydání: 2009 (originál vydán 2007)
Počet stran: 528
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: Argo
___

Režie: Brian Percival
Scénář: Michael Petroni
V hlavních rolích: G. Rush, S. Nélisse, E. Watson, B. Schnetzer, N. Liersch
USA/Německo, 2013, 131 min


Pro začátek...
Nejsem filmový znalec a do kina chodím trochu častěji než dříve teprve poslední dva roky (častěji = dvakrát až třikrát do roka). Nicméně na Zlodějku knih jsem se těšila hodně a u příležitosti včera navštívené předpremiéry v Praze jsem se rozhodla udělat takovou menší pseudorecenzi, která spojí mé názory na film i na knižní předlohu.


Jsem asi jediná v celém svém vesmíru, které knižní předloha přišla průměrná. Nemůžu říct nic jiného, můžu jen na svou obranu krátce shrnout argumenty, proč tomu tak je.
  • Opěvovaná vypravěčka Smrt, na níž jsem se tolik těšila, mě neskutečně rušila a iritovala. Její moudra byla sice zajímavě zakomponovaná do celého vyprávění, ale pranic mě nezajímala. Jediné, co Smrti nemohu nijak upřít, je báječný prolog.
  • Některé části mě zoufale nudily, i když se jako celek četla kniha velmi dobře.
  • Po stránce citové, emoční, mi přišla kniha opravdu velice plochá. Nehnula se mnou téměř vůbec.
  • A především... Na podobné téma (2. světová válka mimo boje, klidně i z prostředí nacistického Německa) jsem četla mnohem lepší knihy
Osobně mi ovšem tato výchozí pozice vzhledem k filmu přijde více než dobrá, protože jsem tak měla reálnou naději, že film v mých očích převýší knihu. Pro změnu.
Malý spoiler k tomuto článku: Ano! Film se mi skutečně líbil víc než kniha!
Když jsem tedy čirou náhodou vyhrála dva lístky na exkluzivní předpremiéru pořádanou Neoluxorem, měla jsem ohromnou radost (taky to byla trošku odměna za úspěšně zvládnutou zkoušku, ale to sem nepatří), popadla jsem Freckles a společně jsme vyrazily vstříc tomuto filmovému zážitku. 
A ne, na Florenci jsme se neztratily a kino našly na první pokus. Prosím o potlesk!


Jako asi každého milovníka knih mě irituje, když se film nedrží své předlohy a ujíždí do riskantních sfér nelogických omylů a nesmyslů, čímž z celého kusu udělá vlastně náramnou frašku. Pokud se bojíte jít na Zlodějku knih právě z tohoto důvodu, mám pro vás dobrou zprávu: Žádný strach! Michael Petroni z pětisetstránkové bichličky vyzobal jen to nejlepší, eliminoval téměř vše, co mi vadilo v knize (kromě toho, že byla zanechána Smrt, ale ta tam byla tak málo, že mě to ani moc neobtěžovalo) a vytvořil tak scénář pro dvouhodinový snímek, který rozhodně stojí za zhlédnutí.

Co mě ovšem na scénáři mrzí je fakt, že z celé Zlodějky udělal pouze a jen historický film. Úplně tak chybělo to, co ze Zlodějky knih dělá skutečnou zlodějku knih a ne zlodějku srdcí/Německa/Hitlera/doplňte si dle libosti. Pro neznalé předlohy osvětlím - celá kniha je rozdělená do několika částí podle knih, které se dostaly Liesel do života. V knize je zkrátka samotným knihám věnováno mnohem víc prostoru, ve filmu nebylo tak moc ukázáno, jak důležité pro Liesel jsou. To mi chybělo opravdu hodně.
A taky bych místo jistých scén uvítala nějak pěkně umělecky zpracovaný prolog, jsem totiž trochu kýčař a tyhle věci ve filmech mě prostě baví.
Jinak ale mohu skoro jen chválit. Zajímavé byly dobové kulisy (přidaná scéna z Křišťálové noci) a ve filmu pro mě postavy dost ožily, bylo to nabité emocemi. Za sebe musím říct, že mě nejvíce oslovily oslavy führerových narozenin (hailování za zpěvu Deutschland, Deutschland), zmíněná Křišťálová noc, bombardování i chvíle v krytu... A všechny scény s Maxem, pochopitelně.


Také herecké výkony byly v mých amatérských očích skvělé. Nevím, koho chválit dříve - Geoffrey Rush je prostě skvělý herec, to jsem věděla už od Královy řeči, ale tady ukázal přesně takového hodného taťku (že to jde až do extrému, já takové typy prostě nemám ráda, ale ve filmu mi vadil o dost méně než v knize), jaký mi evokuje až pedofilní sklony (přesně dle předlohy), Emily Watson byla prostě skvělá a Ben Schnetzer k zulíbání.
Opravdu výborná byla ale především Sophie Nélisse, představitelka hlavní role. A co si budeme nalhávat, Nico Liersch (alias Rudy) jí nesahal ani po kotníky... A navíc celý film vypadal jako vysoká verze mého desetiletého bratra. Sophie zvládla zahrát jak devítiletou vyjukanou saumensch, tak zhruba šestnáctiletou slečnu. Nico byl pořád stejný a vzhledem k Sophie vypadal také čím dál mladší.

Nezbývá než pár posledních postřehů. Jako třeba to, že angličtina s německým přízvukem a některými německými slovíčky mi opravdu vadila. Jako by se filmaři nemohli rozhodnout, v jakém znění film uvést do kin. Ale vážně - čistá angličtina nebo čistá němčina... Obojí by bylo lepší.
Mrzí mě také, že titulky neobsahovaly totožný překlad jako kniha (proto ta Himmelstrasse a Nebeská ulice v úvodu).
A Maxe si beru domu a to hned!

Takže... Jděte na to, je to skvělé. Pokud se vám líbila kniha, budete nadšení. Pokud se vám nelíbila, budete příjemně překvapení. A pokud jste ji nečetli... No, odpověď znáte, že?

6 komentářů:

  1. Zlodějku knih si chci moc přečíst. Na film jsem taky dost zvědavá. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím s herci i historickými reáliemi. S knihou už tolik ne, ale myslím, že jsme si to užily :) Tak minimálně na Divergenci si to zopákneme :)

    OdpovědětVymazat
  3. V kině už jsem nějakou dobu nebyla a zrovna na tenhle film se určitě moc ráda podívám. Díky za tip! :)
    Knížku si asi taky přečtu, proč ne, píšu ji na seznam, ale vzhledem k mému nabitému knižnímu programu a tvým slovům zvolím jako první film. :)

    Díky!

    OdpovědětVymazat
  4. Kniha se mi líbila, tak uvidím, jak se mi zalíbí film. Určitě se na něj chystám a protože většinou od knižních adaptací nic moc nečekám, tak mě to snad příjemně překvapí. Na druhou stranu se po tvé recenzi trochu těšit začínám.=)

    OdpovědětVymazat
  5. No to vypadá božsky! Musím dočíst knížku (zbývá mi asi 40 stránek) a jdu si tuhle někde stáhnout - mám e-book. Ta vypadá vážně skvěle!

    OdpovědětVymazat
  6. Byla jsem na ní. Brečela jsem u ní. Nezapomenu na ní. :) knížku mám dostat za pár týdnů k svátku, a nemůžu se dočkat. Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!