středa 26. března 2014

Závěr trilogie - rozmotáme klubíčko záhad?

Kerstin Gierová - Zelená jako smaragd

Originální název: Smaragdgrün - Liebe geht durch alle Zeiten

Překlad: Tereza Pecková
Rok vydání: 2013 (originál vydán 2010)
Počet stran: 416
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: CooBoo

Pozor, recenze může obsahovat spoilery na předchozí díly Rudá jako rubín a Modrá jako safír!

Než se rozloučíme, musíme rozlousknout všechny záhady!
Poslední setkání s praštěnou Gwendolyn, okouzlujícím Gideonem, detektivem Leslie, zábavným Xemeriusem, protivnou Charlotte a všemi ostatními si skoro ani nemůžeme vychutnat - je tu přece tolik záhad, kterým je třeba přijít na kloub! Gwen se ale rozhodně pátrat na vlastní pěst, také proto, aby zapomněla, jak moc jí Gideon zlomil srdce. Kruh dvanácti se již brzy uzavře a tak nezbývá než doufat, že navzdory hormonům dva mladí časocestovatelé zvládnou vše vyřešit. Xemerius se ale obává, že pokud nezmizí pokojová fontána, bude vše ztraceno!

Poslední díl se mi, díky téměř vyprodanému titulu, dlouho vyhýbal. Nakonec jsem jej ale lapila do spárů, abych se dozvěděla, jak si autorka poradila se vším, co stihla během prvních dvou dílů otevřít. I třetí díl je skvěle přeložen Terezou, takže je to sázka na jistotu - pokud se vám líbily první dva díly, u tohoto tomu nebude jinak!

Poslední setkání se vším všudy
I tentokrát děj navazuje přesně tam, kde skončil předchozí díl. Proto se vyplatí číst všechny díly po sobě. Kerstin Gierová rozjela záhady hned na několika frontách a tudíž delší prodleva mezi čtením může způsobit, že se pak v informacích v knize nevyznáte úplně dokonale. Což se vlastně často nevyznáte ani v případě, že čtete jednotlivé části bezprostředně po sobě.

S Gwendolyn se setkáváme opět v situaci, v níž jsme ji opouštěli - má zlomené srdce a neví, co se sebou. Kolem létá Xemerius a čas od času (vlastně skoro pořád) utrousí nějakou vtipnou poznámku. Otázka je, zda neplatí, že čeho je moc, toho je příliš - zatímco v druhém dílu každá Xemeriusova hláška uhodila hřebíček na hlavičku, tentokrát je občas až přes míru, jako by musel být vtipný za každou cenu. Není to tak vždy, najdou se i světlejší chvíle.

Když jsem ji znovu postavila na zem, Caroline se zeptala: "Je pravda, co říkala Charlotte? Že chceš jít na Cynthiinu párty jako zelený pytel na odpadky?"
To mě na moment rozhodilo z mého euforického tripu.
"Hahaha," chechtal se Xemerius škodolibě. "Úplně to vidím, šťastný zelený pytel na odpadky, který chce všechny objímat a pusinkovat, protože život je tak úžasně nádherný."
Kerstin Gierová, Zelená jako smaragd, str. 252 - 253

A co s těmi záhadami?
V recenzi na předchozí díl jsem uváděla své obavy z toho, jak asi autorka zvládne uzavřít všechny záhady. Bohužel se skutečně zdá, že si toho naložila až moc. Dlouhou dobu se zdá, že jsou všechny události v sérii skutečně detailně promyšlené, nicméně pak přichází zlom a... Je to, jako by už měla Kerstin Gierová plné zuby vymýšlení možných řešení a chtěla si to ulehčit.
Ano, i takto fantaskní román může být přitažený za vlasy. I na své poměry. Ne, takovéto řešení událostí, které prostě JE postavené na hlavu, nemůže čtenáře plně uspokojit. Je rozhodně tou největší slabinou celé série. Na druhou stranu, to, co je skutečně promyšlené, funguje perfektně a až do poslední věty si rozhodně nebudete jisti, jestli už je všem překvapením a rozuzlením konec.

Navzdory ne úplně ideálnímu rozuzlení je ale závěr trilogie vzhledem k předchozím dílům podařený - je stejně čtivý a zábavný a fanynky Gideona se rozhodně dočkají i nějaké romantiky. Zelená jako smaragd je úctyhodným zakončením série, rozhodně nezklame, nicméně v mých očích je o něco slabší, než bych čekala. Celá série by si zasloužila o vousek víc.

2 komentáře:

  1. Já bych asi nezvládla vydržet přečíst si tento díl až takhle dlouho po vydání, Drahokamy mi před rokem pěkně zamotaly hlavu a úplně jsem si to zamilovala. Ale je pravda, že v něčem jsem byla trochu zmatená a něco mi tu trochu nesedělo. V každém případě se mi to ale líbilo a Kerstininy nové knihy se nemohu dočkat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem vydržela, protože i první díl jsem četla až v červnu :))

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!