středa 9. července 2014

Průměrná new adult, která ale překvapí tématem

Colleen Hooverová - Bez naděje

Originální název: Hopeless
Překlad: Jana Jašová
Rok vydání: 2014 (originál vydán 2013)
Počet stran: 384
Vazba knihy: Brožovaná
Nakladatelství: Yoli

Příběh o naději, o beznaději a o dětství, které nás ovlivňuje víc, než si myslíme
Sky nikdy nechodila do normální školy, adoptivní matka Karen ji vyučovala doma. A taky jí zakazovala mobily, počítače, televizi... Všechno. Život Sky najednou nabírá obrátky - poprvé může chodit do školy, vyrovnávat se se svojí pověstí, a poprvé také potkává Holdera, kluka, který s ní zamává víc, než by mohla tušit. Jak to, že se Holder tváří, jako by ji znal? A co všechno skrývá minulost?

První vydanou knížkou nového nakladatelství pro mladé, Yoli, je debut Colleen Hooverové. Stejně jako další new adult knihy se i Bez naděje drží zavedeného konceptu - jedna kniha z pohledu dívky, druhá z pohledu chlapce. Romantický vztah a drsný kostlivec ve skříni. Tentokrát ale příběh ťal do živého. Nebo alespoň u mě.

Hlavní zápletka koncentrovaná až na konec. Zase?
Bez naděje se na první pohled zdá být další celkem obyčejnou romancí. Většinu knihy vlastně sledujeme vzájemnou interakci Sky a Holdera - poznají se, začnou se oťukávat... Potud je to pořád sexy. Což se zlomí ve chvíli, kdy se poprvé políbí, poté se to celé stává až příliš přeslazeným, cukr ze stránek proudí jako vodopád, div vám zuby netrnou. Na druhou stranu se mi ale, navzdory faktu, že koncept bad boy & good girl mě asi nikdy neosloví, dost líbí, že v tomto žánru si autorky nehrají na milostné úhelníky. Od začátku je jen jeden "princ na bílém koni" a tak to také zůstává.

Menším mínusem ale vidím fakt, že se hlavní zápletka začne rozkrývat až hluboce za polovinou, takže se většinu knihy prostě nic neděje. Je to sice ohromně čtivé a vztah Sky a Holdera je celkem zábavný, přesto je pak vyčerpávající, jak moc je závěr přeplněný informacemi.

"Hrozně ráda peču"
Atmosféra po většinu příběhu je celkem svěží, byť hned od začátku tušíme, že je něco špatně. Hodně mě bavilo Skyino a Holderovo oťukávání, nadávky v esemeskách a tak. Bohužel, jak již bylo zmíněno, se to posléze zvrtne v lacinou romanci. Každopádně ale první polovina rozhodně JE vtipná a zábavná a navíc velice čtivá. Navzdory všemu ale stylem naprosto zapadá mezi ostatní podobné knihy - nic výrazného či inovativního. Prostě jen další obyčejné vyprávění v ich formě.

"Sky, vzbuď se."
Ucítila jsem na sobě jeho ruku. Holder ležel za mnou, držel mě pevně u sebe. Popadla jsem jeho dlaň, shodila ji, posadila se na posteli a rozhlédla se kolem. Venku byla tma. Nechápala jsem to. Proč brečím?
Colleen Hooverová, Bez naděje, str. 214

Tématem autorka rozhodně ťala do živého, alespoň u mě - vím, co to je, blokování vzpomínek z dětství. Proto mě také kniha velmi zasáhla, navzdory faktu, že je velmi průhledná a s trochou přemýšlení lze už dlouho dopředu odhadnout, o co půjde. Vlastně mi nedošla jen jedna věc a to jen proto, že mi přišla už příliš. Škoda.

Mnoho čtenářek prý u čtení brečelo, vlastně se nedivím. Nicméně mě jen zasáhlo, jak je téma knihy mně osobní. Asi jsem čekala víc. Přesto mě něco v té knize děsí a trochu se bojím číst verzi příběhu očima Holdera.

5 komentářů:

  1. Hezká recenze. :) Já bych si knihu chtěla moc přečíst, protože mě strašně láká. Myslím, že nějaká ta oddechovka na odpoledne by mi opravdu neuškodila. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc nevím, co si pod blokováním vzpomínek představit, to je asi jediná věc, která mě na knize zaujala. Jasně, nejsem cílovka, ale nadpis mě trochu navnadil. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ešte som to stále nečítala, aj keď mám knihu v sk doma už dlhšie. Láka ma, ale..no neviem, nemám na ňu teraz čas. Ale som zvedavá, väčšina chváli 8)

    OdpovědětVymazat
  4. Skvela recenze, knihu bych si ze zvedavosti rada precetla :)

    OdpovědětVymazat
  5. Do Bez Naděje jsem se okamžitě zamilovala, nemluvě o Deanu Holderovi. Jsem ráda, že se ti kniha líbila, já při čtení nemohla přestat a skončila jsem někdy nad ránem, samozřejmě když jsem musela jít do školy, ale co se dá dělat, když musíš, tak musíš... :D Moc povedená recenze! :))

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!