středa 27. srpna 2014

Jak mi začali platit za splnění snu

Našla jsem si práci snů. Tedy, ona je to skutečně spíš brigáda, protože ji, bohužel, provozuji jen občas. Ale je skvělá. Je jako můj malý splněný knihomolský sen. Všechno to začalo, když mi kamarádka řekla, že učitel z její paralelky semináře Dějin češtiny nabízí placenou brigádu v rámci ÚČJTK. Chytla jsem se příležitosti...

O co vlastně jde? Grantový projekt Repertorium se zabývá soupisem rukopisů ze 17. a 18. století. V praxi to funguje tak, že se jezdí v menších skupinkách na výjezdy do různých muzejí či archivů (momentálně v městech na P až S, tuším), kde studenti a garanti projektu probírají staré rukopisy a tisky s přípisky a zapisují informace o nich do speciálního programu jEdit. (pracovní název [džedáj], takže jsem vlastně padavan). Informace se poté utřídí a vyjdou ve sborníku, první část vypadá asi takhle.

Jsem teď ohromně důležitá, protože si můžu osahávat a prohlížet staré rukopisy a představovat si, jak to tehdy kdo psal, dostanu se v muzejích do tajných komnat (většinou nazvaných Badatelna nebo tak nějak) a hlavně mluvím tajným jazykem. Výrazy, které používám, zní vážně dobře a přitom neznamenají většinou nic složitého. Tak třeba...

občas je prostě na obrázku
pták na větvi s růží v pozadí
a neuděláte s tím nic
Pagina - strana
Folio - list, tedy dvě paginy/strany
Konvolut - svazek více textů
Marginálie - drobné přípisky k tisku
Stránkové kustody - na konci strany je slovo (nebo třeba dvě), které je pak na začátku další strany
Funebrál - kniha modliteb/písní s pohřební tematikou
Misál - liturgická kniha používaná v katolické církvi
Kancionál - soubor duchovních písní pro bohoslužbu i vlastní modlitbu
Trigram nebo Devíza - iniciály IHS
Kurent - psaná podoba švabachu, tedy novogotického písma
Většina ilustrací má ornamentální či florální motivy.

Říkaly jsme si s kamarádkou, že bychom to skoro dělaly i zadarmo. Je to totiž super. A je to i zábava, obzvlášť, když se vám nedopatřením stane z Neděle devítní "Domenieli Jemičník" (však v pohodě, kurent je trošku ošemetný, no!). Občas se vám do ruky dostanou doslova skvosty, třeba konvolut věnovaný Tomáši Pešinovi z Čechorodu s vlastnickým přípiskem (ex libris) jeho rodiny. Nebo na tu dobu poměrně ojedinělá bilingviní modlitební knížka. Ale i ne tolik významné texty jsou skvělé. Hlavně zdobené modlitebky, které je sice otrava popisovat, ale slast držet v ruce.

Dalším plusem jsou letní výjezdy na celé pracovní týdny - poznáte nová města, na ubytování je sranda a tak vůbec.

Některá jsou hezčí...
...a jiná trochu méně

Má to samozřejmě svá "ale". A ne vždycky je to zábava, obzvlášť když musíte luštit naškrábané listiny slovo po slovu, takže vlastně nevíte, co čtete a musíte číst znovu (a nebo se zeptat). Občas to prostě neutíká, ale tak je to v každé práci. Navíc nemusíme při obědě hltat, protože nejsme placeni od hodiny.

Někdy narazíte na cenzuru Bible kralické...
...jindy na kravský verbář s návody,
jak poznat zkaženou krávu...
...jindy jsou to běžné marginálie...
...a nebo ilustrace poněkud
netradičního rázu...
...nebo třeba cenzury podepsané
samotným Koniášem...
...a někdy prostě popisujete knihu, která
je větší než váš notebook!
Tak co, nestojí to za to? Nebo třeba za občasné přípisky "Jdi do prdele, Anka!" v početnicích? Za to všechno? Já myslím, že jo :)

14 komentářů:

  1. Upřímně, lákalo by mě na tom asi tak to, že držím staré knihy, prohlížím si rukopisy a původní ilustrace, držím v ruce něco, co moc lidí nedrželo... Ale tak každý má jiné sny ke splnění. A já ti samozřejmě tenhle tvůj splněný pracovní sen přeju, není nic lepšího, než když děláš něco, co tě baví a naplňuje. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tahle prace by me nelakala, protoze na tohle prehrabovani se v necem moc nejsem celkove, ale verim, ze to vlastne muze byt skvela brigada :)))

    OdpovědětVymazat
  3. Tak tohle bych dělala možná i zadarmo :D Muselo to být fajn, já bych do něčeho takového rozhodě šla. Představa, že v ruce držím ty staré rukopisy mi přijde skvělá :)

    OdpovědětVymazat
  4. Boží! Já jsem teda vždycky luštění těch starých textů nesnášela, ale jak to popisuješ, tak to zní skoro jako byste byli jako Indiana Jones nebo nějací lovci pokladů :D a navíc se ta brigáda bude hezky vyjímat v životopise ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Upřímě! Tichá závist..zní to úžasně.. :)

    OdpovědětVymazat
  6. panejo moc gratuluju, ze se postestilo, zni to faaaakt zajimave! ja bych na to teda asi moc nebyla, ale tebe v tom uplne vidim! uzasny :) hlavne hodne fot a tak, na to se moc rada podivam v nejakem dalsim clanku pro nas neznalce, na co to vlastne koukame :)

    OdpovědětVymazat
  7. To vypadá hrozně zajímavě a moc ti to přeju! Taky by se mi líbilo hrabat se ve stařičkých písemnostech. Hmmm! :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Hrabání ve starém papíru to je moje :-) Už i doma mě pomalu a jistě vytlačují staré tisky :-)

    OdpovědětVymazat
  9. To je práce za všechny prachy! Jak to popisuješ, zní to skvěle, ale samotnou by mě to asi nebavilo, i když hrabání se ve starých knihách a pokladech miluju :)

    OdpovědětVymazat
  10. A jak teda poznáš tu zkaženou krávu? Celý život mě to zajímalo! :D
    Pořád mi to ale navzdory slovníku zní jako naprosto cizí řeč. Mohla by se z toho udělat tajná bohemistická řeč, bežnému lidstvu nesrozumitelná...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když zkaženou krávu dojíš, mléko se táhne jako lep :D A opravíš to tak, že vezmeš moč krávy, dáš ji do džbánu, džbán zalátáš voskem, zakopeš ho tam, kde stojí krávy a ten člověk, který je pokazil, cokoliv sní nebo vypije, bude v tom tu kravskou moč cítit, takže bude prosit o odpuštění... :D

      Vymazat
  11. Konečně vím o co se jedná, na instagramu jsem nechápala. Stačilo si přečíst článek. :) Musí to být skvělá práce, poznáš nová místa a probírat se starými listinami .

    OdpovědětVymazat
  12. Mohla bych se prosím zeptat, jak se dá k takovéto "práci" dostat? Taky mne to děsně láká :) <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měla jsem štěstí, jinak se to říct nedá ;) Kamarádka se nedostala na stejnou paralelku semináře jako já, takže šla na jinou, kde jim vyučující tuhle brigádu nabídl a pak je poprosil, ať to rozšíří dál.

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!