neděle 3. srpna 2014

Jedinečná kniha pro děti i pro dospělé

Katherine Applegateová - Ivan je jen jeden

Originální název: The One and Only Ivan
Překlad: Petr Eliáš
Rok vydání: 2014 (originál vydán 2012)
Počet stran: 280
Vazba knihy: Vázaná
Nakladatelství: Albatros

Lidi mi říkají gorila od dálnice. Opice od osmého exitu. Ivan jedinečný, mocný gorilí samec.
To jsou moje jména, ale ne já. Já jsem Ivan, prostě Ivan, a Ivan je jen jeden.
str. 8

Dojemný příběh, který vypráví Ivan, inspirovaný skutečnou gorilou. Ivan moc rád kreslí a jeho obrázky se prodávají v suvenýrech v obchodním domě, kde má Ivan své teritorium. Mocný gorilí samec ale nevypráví jen svůj příběh - je v něm také Stella, stará a moudrá slonice, Bob, toulavý pes, Julie, která si s Ivanem ráda povídá a souzní s ním po umělecké stránce, a v neposlední řadě Ruby, sloní mládě. Příběh, který je stejnou měrou poučný pro děti i pro dospělé.

Jméno Katherine Applegateové vám možná něco málo říká, víc možná jméno jejího manžela. Michael Grant je autor úspěšné sci-fi série BZRK a také několika knih, které napsal spolu s manželkou, za všechny jmenujme třeba román pro dospívající, Adam & Eve. K napsání knížky o Ivanovi Katherine inspiroval osud skutečného Ivana, gorily, která maluje. Spolu s ním v knize dostávají slovo i další, tentokrát fiktivní postavy a společně tak tvoří jedinečný příběh.

Silný příběh začíná banálně
Ivan je v šapitó už dlouho a vlastně si ani nestěžuje na své teritorium. Moc nerozumí lidem, i když rozumí tomu, co říkají. Má moc rád Julii, dceru místního uklízeče, George. To Julia mu dala šanci kreslit i něčím jiným než bahnem, jak to dělal v dětství. On a Julia si rozumí, protože jsou umělci. Jenže poklidné dny naruší příchod slůněte Ruby, z něhož má velkou radost především starší slonice Stella a samozřejmě cvičitel Mack, který v slůněti tuší tučné výdělky. Události se dají do pohybu dřív, než by si jeden pomyslel.

Jedna z hlavních devíz knihy je rozhodně stavba příběhu - na začátku dostaneme prostor k seznámení se s Ivanem a jeho kamarády, pak teprve pomalu přijde ta hlavní akce, byť se menší zvraty objevují už dříve, průběžně. Začátek se zdá být trochu pomalý a líný, nicméně je třeba mít na paměti, že je celá kniha primárně mířená na děti a ty přeci jen potřebují trochu prostoru, aby si zapamatovaly všechny postavy a do díla se začetly.

Stella tvrdí, že jednoho dne jistojistě uvidím ještě jinou opravdickou, živou gorilu, a já jí věřím, protože je ještě starší než já a oči má jako černé hvězdy a ví toho víc, než já kdy budu vědět.

Stella je hora. Já jsem vedle ní kámen a Bob jen zrnko písku.

Každý večer, když se obchoďák zavře a měsíc zalije svět mléčným světlem, povídáme si.

Nemáme mnoho společného, ale stačí nám to. Jsme velcí a osamělí a zbožňujeme rozinky v jogurtu.

Katherine Applegateová, Ivan je jen jeden, str. 31

Ideální kniha pro děti
Takto by měla vypadat každá kniha pro začínající čtenáře. Díky odsazeným krátkým odstavcům se čte prostě skvěle a děti budou mít určitě radost, že zvládly přečíst i "dospělácky vypadající" knížku. Při čtení se navíc kromě dětí dobře zabaví i rodiče, jelikož je vyprávění o mocném gorilím samci jednoduše zábavné. Vtipy jsou trochu prvoplánové, ale velmi dobře zacílené. 

Mack mi dá novou pastelku, žlutou, a pár kousků papíru. "Snad aby sis zas vydělal na živobytí, Picasso," zamumlá.

Přemýšlím, kdo to asi je, ten Picasso. Má taky houpací pneumatiku jako já? Žere taky pastelky?

Katherine Applegateová, Ivan je jen jeden, str. 42

Menší nedostatek vidím možná v trochu strohém vyjadřování, které sice tvoří svébytný projev vypravěče, ale ve spojitosti s odsazenými odstavci na začátku působí opravdu hodně dětsky. Nicméně na to se dá poměrně rychle uvyknout. S prvoplánovitostí konce se také musí počítat, ostatně dětem by se asi překombinovaný otevřený konec asi nezamlouvat. Všechny aspekty, které mi bránily dát Ivanovi plný počet tedy pramení z faktu, že nejsem cílový čtenář knihy, tudíž toto ani nemohu knize vyčítat. Pokud jste ochotni akceptovat, že se jedná o ryze dětskou knihu, určitě si Ivana nenechte ujít.

Ivan je jen jeden je kniha ideální pro všechny generace, i když si ji asi nejvíc užije cílová skupina. A i díky obsahu by si ji opravdu měl přečíst každý. Zkuste na chvíli zapomenout, že je to dětská knížka a dejte příběhu šanci. Stojí to za to.

Děkuji nakladatelství Albatros za poskytnutí recenzního výtisku!

9 komentářů:

  1. Tohle vypadá moc pěkně :) Ráda si přečtu pohádku, která má co říct všem generacím.

    OdpovědětVymazat
  2. I když jsem si pohádku přečetla snad naposledy před pěti lety, tohle mě opravdu zaujalo :)

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá to fakt pěkně, jsem ráda, že ještě vychází knihy bez upírů :-) Akorát když slyším o nějakém smutném zvířátku, je mi z toho pak taky hrozně :-(

    OdpovědětVymazat
  4. Picasso žeroucí pastelky... Zajímavá představa. Tak jo, tohle bych si mohla přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  5. Moc pěkná recenze, děkuju!

    OdpovědětVymazat
  6. Měla jsem už předtím v plánu si tuhle knížku přečíst, tvá recenze mě v mém rozhodnutí jen utvrdila! :) Opravdu moc pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Zní to jako dost dobrá kniha, nebo pohádka pro všechny generace.. možná po ní sáhnu..:)

    OdpovědětVymazat
  8. Úplně se vidím, jak ji čtu svým dětem :D. Podle mě je v dnešní době dost těžké přijít s něčím novým co se týče pohádek. Hlavně s něčím co děti fakt bude bavit, většinou je knihy moc nezajímají. Dají přednost počítači, televizi a nebo sáhnout po něčem klasickém.

    OdpovědětVymazat
  9. Juuu to vypada na moc peknou knizku po tom se musim podivat :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!