úterý 19. srpna 2014

Krátký příspěvek o gramatice

Je hezké, když je i neodborný příspěvek na osobním blogu gramaticky správně. A je i hezké, pokud se alespoň snažíte. Ačkoli studuji češtinu, nepřipadám si v gramatice naprosto jistá, od začátku studia vlastně naopak. Přesto se mi čím dál častěji stává, že někdo známý položí onu obávanou a ve většině případů ze strany bohemistů naprosto nesnášenou otázku:

"Jak se píše...?" případně "Co je gramaticky správně, ... nebo ...?"


Věřte tomu, že skoro žádný začínající češtinář tohle neslyší rád. Ať už proto, že se to stává často. Ať už proto, že si na začátku studia prostě nejsme jistí a sami ty chyby děláme. Navíc se nezřídka setkávám s tím, že když už na otázku odpovím, jaksi mi není uvěřeno.

A proto vám představuji možná známou, možná neznámou...

ONLINE JAZYKOVOU PŘÍRUČKU


Tahle nesmírně šikovná stránka je k nezaplacení, pokud si nemůžete vzpomenout, jak se správně napíše 7. pád plurálu slova "myš" a nebo pokud zblbnete a najednou nevíte, zdá psát na shledanou dohromady nebo zvlášť. Příručka možná časem také dokáže vymýtit common mistakes jako protěžovat (a teď se na mě třeba sesypte, ale vážně to je s e bez háčku!).

Možná vám neporadí se vším, ale ve většině případů skutečně poskytne radu nad zlato. A navíc je to naprosto spolehlivý zdroj spadající pro Ústav jazyka českého AV.

Na závěr mě nechte trošku moralizovat - gramaticky korektní příspěvky vypadají věrohodněji a seriózněji než článek plný chyb. Shodu podmětu s přísudkem vás příručka nenaučí, ale s jinými záležitostmi vás jistě ráda pomůže. Dejte si ji do oblíbených záložek místo kontaktu na začínajícího studenta bohemistiky a snažte se :)

15 komentářů:

  1. Tohle je asi noční můra všech bloggerů. Za sebe musím říct, že je občas příjemné, když je člověk shovívavý. Chápu, že studenta českého jazyka to musí točit do vrtule, ale někdo s tím bohužel problémy mít může... Za sebe - střední jsem prošla s vyznamenáním a dnes nejednou házím gramatické kotrmelce jeden za druhým. jsem nějakých 12 let v domácnosti a nikdy jsem se dál "nerozvíjela". Oproti tomu mám kamarádku, která je i po 15 letech ze školy jak robot a neudělá gram chybu snad nikdy... V tomhle směru mám jednoho úžasného človíčka z nejmenovaného nakladatelství, který jediný mi dokázal říct, kde dělám chyby nejčastěji. Občas pokud někdo vidí, že daný člověk chyby píše (opakovaně, stejné) Bylo by vhodnější na to upozornit. Jinak se v tom může člověk plácat donekonečna, aniž by si sám chyby uvědomil...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale takhle to vůbec vyznít nemělo, mě do vrtule točí chyby ve shodě podmětu s přísudkem, všechna "potencionálně" a mě/mně, ale většinou nic neříkám. A i chyby v knížkách přecházím. Sama chyby dělám a jsem ráda, když mě někdo upozorní.

      Nicméně tohle je prostě rada, odkaz na stránky, které jsou chytřejší než studenti češtiny ;)

      Vymazat
    2. Jasně to chápu ;) A já bych zrovna uvítala ty stránky na shodu podmětu s přísudkem :D Ale jinak dobrý nápad, odkaz pomůže určitě více lidem ;)

      Vymazat
  2. Tak tu využiju, s radostí. :)
    No vidíš, na těch myších bys mě málem nachytala. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Hezký článek. Příručku znám, ale připadá mi moc stručná. Já bojuju s jež/jenž, nemůžu si to zapamatovat. Jinak by mě potěšilo, kdyby mě taky někdo upozornil, kde dělám chyby. :-)
    Mimochodem tedy do diskuse, jaký je správný tvar přivlastňovacího zájmena (snad to říkám dobře, nevím) od slova žalobkyně? Žalobkyniných? Žalobčiných? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmmm, zajímavá otázka :) Slovo žalobkyně patří k vzoru podstatného jména růže, takže by se to mělo skloňovat podle něj ;) A zrovna v tomhle případě bych to asi neskloňovala a napsala bych třeba "našlo se mnoho bot žalobkyně". Ale za správnost neručím :)))
      Jinak na jež/jenž mám trochu podivnou mnemotechnickou pomůcku, že je to křížem (ona je delší a patří k tomu kratší jež, on je kratší a patří k tomu delší jenž), ale ta je asi trochu blbá. Ale máš pravdu, tohle je zrovna trochu protivné, nepamatuji si to moc v dalších pádech, kdy se přidává "již" a "jejž" atp. :)

      Vymazat
  4. Přiznám se, že gramatický chyby u ostatních přecházím, i když si jich všímám a občas mě i vytáčí. Z části proto, že by někdo mohl něco namítnout na mou obecnou češtinu, a z části proto, že nevím, jak na to někoho upozornit, aby se to dotyčný/ho nedotklo (zkouška - máš překlep v předposlední větě; a všeobecně do éteru - nastudujte si lidi, kdy se používá "ji" a kdy "jí", věty typu "viděl jsem jí" mě mírně děsí a vždycky se sama sebe ptám, co jí ten dotyčnej vlastně viděl). Přece jen mě víc zajímá obsah.

    Sama příručku občas používám, ale často tam odpověď nenajdu - např. jak je přídavný jméno od slova architekt? Ve stylu pekař - pekařský, kupec - kupecký... Chtěla jsem říct, že kamarádka pracuje v xxx firmě a vyloženě jsem se zakoktala :D

    Btw, protežovat pro mě byla novinka :D Wow! Jsem teď z toho rozhozená. A s potenciálně/potencionálně jsem měla vždycky problémy. Ale příručka říká, že jdou obě varianty, tak jsem se stresovala zbytečně :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem taková rozdvojená osobnost! :) Na jednu stranu mi vypaluje oči, když někde narazím na gramatickou hrubku (zejména na mě/mně a shodu podnětu s přísudkem), na stranu druhou mi taky sem tam něco ujede. A na protěžování/protežování bys mě tedy rozhodně dostala, o tom jsem neměla ani ponětí! :D

    OdpovědětVymazat
  6. Přesně jak píšeš. I přesto, že studuji bohemistiku nejsem si v gramatice jistá. Možná, že si případám ještě hůř, když se dostávám do problématiky a děsím se chyb, které určitě jsou. Hlavně v čárkách. Příručka je super, sama jsem ji několikrát použila. Házím do záložek a snad budu víc dbát, aby se neobjevovaly chyby. Obzvlášť v mailech pro učitele, kdy ti příjde odpověď s upozorněním na chyby a otázkou, jak je možné, že studentka bohemistiky takové věci neovládá. Vážně příjemné, ovšem na mé chyby jen upozorní, ale kde jsou už nenapíšou. MOžná jsi se s tím už taky setkala. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Když někdo píše špatně I/Y dokáže mě to dost vytočit, především na facebooku. Sama dělám hodně chyb, čárky jsem dodnes, ani při studiu literatury, nepochopila, ale když mě na chybu někdo upozorní, jsem ráda, alespoň si zapamatuji něco nového :)

    Super stránka, díky za ni, určitě někdy využiju

    OdpovědětVymazat
  8. Když jsem začala studovat češtinu na pajdě, nestíhala jsem se divit, jak moc gramatiku neovládám. :-D Pravopis už ovládám lépe, ale i tak mám problém se kontrolovat například v chatech na facebooku, kde dělám neskutečné chyby. Takže z toho vyplývá jediné - chat a rychlopsaní je naprosté zlo, u kterého nestíhám přemýšlet a dělám jednu hrubku za druhou. Jazykovou příručku používám často. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Asi to mám podobně jako ty - chyby, které mi přijdou zřejmé mě točí do vrtule, ale dusím to v sobě. A zároveň s tím já sama dělám tolik chyb, že se za sebe až stydím.;) Příručku využívám, ale je pěkné dávat i takovéto tipy.=)

    OdpovědětVymazat
  10. Co všichni mají s tou gramatikou? To už je třetí nebo čtvrtý článek, který čtu tento týden, na téma gramatiky.
    Tedy ne že bych měla něco proti těmto článkům, ba naopak, vítám je, ale připadá mi zvláštní, že jakoby se s nimi roztrhl pytel. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to nikde nečetla, tohle byla čistá reakce na další z takových dotazů na mou osobu, takže jsem si říkala, že možná nebude na škodu, když dám tenhle malý tip :)

      Vymazat
  11. P.S. k samotnému článku - je to dobrý odkaz. Není na škodu mít i doma aspoň jednu příručku o gramatice, pro jistotu. Přece jen v tom našem pekelně krásném jazyce (jazyku?) jsou pekelně zrádné jámy. :-)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!