středa 5. listopadu 2014

Milá oddechovka s překvapivě zajímavým koncem

Robyn Schneiderová - Tím všechno začíná

Originální název: The Beginning of Everything
Překlad: Romana Bičíková
Rok vydání: 2014 (originál vydán 2013)
Počet stran: 308
Vazba knihy: Pevná
Nakladatelství: CooBoo

Ne každá tragédie musí nutně znamenat konec
Ezra Faulkner věří, že na každého čeká tragédie. Jeho kamaráda Tobyho zastihla v Disneylandu, právě když slavil dvanácté narozeniny. Na Ezru ta jeho čekala o něco déle, aby ho mohla chytit právě ve chvíli, kdy měl všechno - populární středoškolák, talentovaný tenista, přítel nejhezčí holky ze školy... A pak přišla autonehoda, po níž Ezrovi zůstalo pochroumané koleno. Ale co když je taková tragédie vlastně nový začátek? Začátek plný staronových přátel, debatních soutěží, krásné tajemné holky a spousty otázek a vyrovnávání se se sebou samým.

Na Tím všechno začíná mě chytla obálka, žlutou já prostě můžu. Vlastně jsem do poslední chvíle moc nevěděla, co čekat. Slyšela jsem jen trochu rozpačité názory a také tvrzení, že prý je Robyn Schneiderová označována za Johna Greena v sukních. Není, V téhle slečně je něco úplně jiného. Je to dobře nebo špatně?

Někdy mám pocit, že na každého čeká nějaká tragédie, že lidi, co si jdou pro mléko jenom v pyžamu, nebo lidi, co se na červenou šťourají v nose, jsou jen kousíček od nějaké katastrofy. Že v životě každého člověka, i toho nejobyčejnějšího, přijde chvíle, kdy se stane výjimečným - jediný okamžik, po kterém přijde to opravdu nejdůležitější.
Robyn Schneiderová, Tím všechno začíná, str. 9

Zlomená srdce a utržené hlavy
Zatímco britský název se evidentně snažil přitáhnout čtenáře na název, český překlad zůstal v tomto ohledu konzervativní. Čtenáři obou verzí se ale nemusí bát - utržené hlavy a zlomená srdce v knize najdou. A nejen to.

Vypravěčem a zároveň ústřední postavou je Ezra, bývalá tenisová hvězda a trochu floutek, teď tak trochu "kripl", který se nemůže vyrovnat se svojí novou úlohou. Cestu mu zkříží Cassidy, zrzavá femme fatale s aurou tajemství kolem sebe. Ano, až takhle banální a ohraná zápletka Tím všechno začíná je. Co je ale originální, to jsou určité prvky, drobnosti - například debatní soutěže umožňují posun příběhu do zcela nové dimenze, která dobře funguje v souladu se zbytkem, který je opět poměrně fádní. Přeci jen, středoškolských příběhů tu bylo plno.

Co je tedy to, co by mohlo knihu odlišit od ostatních? Na rovinu si přiznejme, že zápletka to nebude. Vlastně ani rozuzlení, které je sice výborné, ale poněkud se ztrácí ve zbytku textu. Styl je velmi příjemný a milý, ale opět nejde o nic objevného. Tím všechno začíná má ale naštěstí tak výraznou obálku, že se jistě ke čtenářům dostane a mnohé z nich i příjemně překvapí.

Nemastné neslané postavy, ALE
Ani Ezra, ani Cassidy, ani Toby... Vlastně žádná postava není nijak dokonale propracovaná. Na druhou stranu díky tomu žádná nevyčnívá, možná až na Cassidy, která je ale přeci jen tajemná trochu násilně, byť nutně - její tajemství docela podstatně drží konstrukci hlavní zápletky. Rozuzlení záhady je možná trochu násilné a předvídatelné, ale asi ani nemohlo být jiné.

To nejlepší je ale samotné čtení. Je to naprosto typická oddechovka, která působí, jako by si na nic nehrála, a tak je pro mě osobně mnohem příjemnější a upřímnější než knížky již zmíněného Johna Greena. Těšila jsem se na každou stránku a druhou polovinu jsem přečetla najednou. I když jsem postrádala ten třeskutý humor, který mi slibovala zadní strana knihy, moc mě to bavilo číst.

Ještě se jednou vraťme ke konci, který by vlastně mohl mezi ostatními YA knížkami podobného ražení vyčnívat, pokud se pro čtenáře neztratí. Je nezvykle realistický, až se skoro zdá, že se na samém konci autorka rozhodla přimět své čtenáře dospět.
Také je zajímavý celkový vývoj Ezry, který je podle mě velmi dobře zmapovaný a skutečně funguje. Ačkoli je okolní děj spíše banální a epizodní, doplňuje psychologii hrdiny, takže se čtenář nudit nebude.

Pustil jsem si svůj playlist Boba Dylana, u kterého jsem smutnil celé léto, a lehl si na přehoz na posteli. Ne že bych úplně brečel, ale rozhodně se mi špatně polykalo. Chvíli jsem jen tak ležel a se zataženými žaluziemi poslouchal tu fantasticky depresivní starou hudbu a snažil se přesvědčit sám sebe, že chci, aby všechno bylo zase jako dřív. Jenže to odpoledne na španělštině, když moje stará parta jen tak naprázdno tlachala o ničem, jsem si připadal hrozně prázdný. Jako by ta část mého já, která si tlachání s těmihle lidmi užívala, najednou zmizela a nechala za sebou jen ohromnou, dutou prázdnotu, a já visel na samém okraji a snažil se nespadnout do té díry, co se ve mně otevřela, protože jsem se děsil toho, že budu muset zjistit, jak je hluboká.
Robyn Schneiderová, Tím všechno začíná, str. 45

Ačkoli se to možná nezdá, je to hrozně moc prima kniha. Čte se skoro sama a báječně se u ní relaxuje. Pokud hledáte něco nenáročného, od čeho nečekáte precizní děj ani experimenty, s klidným srdcem po tomhle žluťáskovi sáhněte. Jistě se vám taky zalíbí!

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!

1 komentář:

  1. Krásná recenze. Tuto knihu bych si chtěla přečíst. :))

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!