pátek 19. prosince 2014

Kronika ptáčka na klíček, to je starý dobrý Murakami

Haruki Murakami - Kronika ptáčka na klíček

Originální název: Nedžimakidori kuronikuru
Překlad: Klára Macúchová
Rok vydání: 2014 (originál vydán 1994 a 1995)
Počet stran: 752
Vazba knihy: pevná s přebalem
Nakladatelství: Odeon

Ve studnách se ztratí ledasco
Tóru Okada žije svůj poklidný a trochu stereotypní život s manželkou Kumiko docela spokojeně. Sice zrovna nepracuje, ale díky manželčiným příjmům si může dovolit čekat na tu pravou příležitost. Nehybnost Tóruova světa se ale změní. Nejprve když se mladému páru ztratí kocour Noboru Wataja, poté zastihne Tórua při vaření špaget telefonát neznámé ženy, která mu začne dělat návrhy. Vše vyústí ve zmizení Kumiko. Najde ji ještě někdy Tóru? A opravdu mají studny takovou moc?

Jeden z nejočekávanějších titulů letošního roku - pro fanoušky Haruki Murakamiho dokonce dvojnásob. Spolu s knihou se totiž českému publiku představuje i nová Murakamiho překladatelka, Klára Macúchová, a stojí před nelehkým úkolem - vyrovnat se výborným překladům Tomáše Jurkoviče. Obstála? A stojí Kronika ptáčka na klíček za přečtení?

Ze zahrady se ozývá zpěv ptáčka na klíček a všude se dějí divné věci
Tóru Okada je vcelku normální třicátník, jen zrovna moc neví, co si se sebou počít. Proto také dal výpověď v práci, přestože byl na dobré pozici. Nehybnost všedních dnů naruší sled zvláštních událostí, zmizením oblíbeného kocoura začínaje. Sled zvláštních setkání (ať už s náctiletou sousedkou May Kasaharovou, s jasnovidkou Maltou Kanóovou a její sestrou Krétou, s nadporučíkem Mamijou nebo s tajemnou Nutmeg a jejím synem Cinnamonem) spojený s pátráním po Kumiko ústí ve zvláštní meditace na dně studny a společně tvoří z Kroniky ptáčka na klíček skutečný opus (i vzhledem k poměrně značnému rozsahu).

Ačkoli se to možná z předchozího odstavce nezdá, Kronika ptáčka na klíček je sympatická silnou úsporou po stránce postav. Čtenáři tak dává možnost se s některými postavami skutečně sžít, pořádně je poznat, udělat si o nich svůj obrázek. A díky tomu, že japonská jména jsou pro českého čtenáře trochu složitá, díky omezenému počtu postav si na každou zvyknete a její jméno si zapamatujete.

Kde ses jen zatoulal, Noboru Watajo? říkal jsem si. Copak ti pták na klíček nenatáhl pružinku?
Tohle je hotové haiku.
Noboru Watajo
Kde ses jen zatoulal?
Copak ti pták na klíček
Nenatáhl pružinku?
Haruki Murakami, Kronika ptáčka na klíček, str. 28

Nový překlad vůbec není špatný
Na rovinu přiznávám, že jsem se překladu bála skutečně hodně. Psala jsem o tom už dříve, že mám prostě Murakamiho tvorbu ráda v Jurkovičově překladu. Žádný jiný mě tolik nezaujal. A teď je tu Klára Macúchová, která se chtě-nechtě stává součástí českého Murakamiho. A jak obstála při své premiéře?

Není to Tomáš Jurkovič. Na druhou stranu to ale vůbec není špatné. Vyprávění má trochu jinou dynamiku a na začátku jsem se s tím a i s jinými trochu neobratnými vyjádřeními nemohla sžít. Nakonec jsem se ale začetla jako jindy a nechala Kroniku  ptáčka na klíček volně ubíhat. Ve výsledku tedy změna překladatele nevadí, ve "zkoušce" obstála.

Hodně magie, vyprávění a málo otevřený konec
Na Kronice ptáčka na klíček je velmi patrné, že patří do autorovy ranější tvorby. Máme tu mnoho polemizování, magii (věděli jste, co všechno v sobě ukrývají studny?) a především dlouhé příběhy vedlejších postav. A zde Murakami naráží. Zatímco vyprávění nadporučíka Mamiji mě posléze vtáhlo a příběh Kréty Kanóové byl také docela zajímavý, s příběhem Nutmeg jsem se nesžila. Mnohem víc mě bavily dopisy od May Kasaharové, které vyplňují podstatnou část třetí části knihy.

Knize by nevadilo proškrtání. Je hodně dlouhá a prostor na krácení v ní je. Přesto není zdlouhavá. Na dlouhé zimní večery ideální. Další mou drobnou výtkou je trochu moc uzavřený konec, podle mého to Murakamimu nesluší a ubírá jeho knihám na magii. Zbytek knihy je ale skvělý, ne že ne.

Dlouhou dobu - i když v časových jednotkách to určit nedokážu - jsem strávil v podobě ptáka na klíček. Ale ani tahle metamorfóza mě nikam nedovedla. Tedy létat jako pták se mi líbilo, ale nemohl jsem se tím bavit donekonečna. Musel jsem se vrátit zpátky na dno černočerné studny. Přestal jsem být ptákem na klíček a vrátil se do své staré podoby.
Haruki Murakami, Kronika ptáčka na klíček, str. 292

Děkuji nakladatelství Odeon za poskytnutí recenzního výtisku!

9 komentářů:

  1. Na Kroniku ptáčka na klíček se těším, osobně mám radši toho starého Murakamiho (1Q84 mi například vůbec nesedlo). Píšu teď o Murakamim diplomku, takže jsem jím přesycená, ale až to opadne, nemůžu se dočkat, až si tuhle knížku vychutnám. Díky za recenzi. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se ti určitě bude Ptáček na klíček líbit! :-)

      Vymazat
    2. Diplomka o Murakamim? To bych si ráda přečetla, jestli by to bylo možné :)

      Vymazat
  2. Mmm asi bych se do něj taky už měla konečně pustit, ale bojím se, že na jeho knihy nemám dostatečné intelektuální vybavení ;) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já nevím, Murakamiho za intelektuální četbu nepovažuji, nevím proč :-D

      Vymazat
  3. Ahoj, omlouvám se, jestli otravuji,a tvůj blog je moc hezký a proto bych tě chtěla poprosit, jestli by si se podívala na ten můj knižní blog - založila jsem teprve před pár dny. Ale budu moc ráda za nějaký komentář - vlastní názor, prostě cokoliv, předem děkuji http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby ses aspoň snažila předstírat, že jsi článek četla a že jen nespamuješ, tak bych ti MOŽNÁ věřila, že se ti můj blog líbí.

      Vymazat
  4. V slovenčine vyšla Kronika vtáčika na kľúčik na tri časti, ale keď som si kupovala prvý diel, nevedela som to a bola som nadšená, že aký krátky Murakami (213 strán). Tretí diel ale stále nemám, takže zatiaľ som sa do nej nepustila. No tie Murakamiho magické príbehy sa mi páčia :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ráda, že to u nás vyšlo najednou, jinak bych se k tomu dostala asi bůhví kdy :-)

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!