pátek 2. ledna 2015

Dash a Lily - pár, který baví nejen o Vánocích

David Levithan a Rachel Cohnová - Dash & Lily: Kniha přání

Originální název: Dash & Lily's Book of Dares
Překlad: Tomáš Bíla
Rok vydání: 2014 (originál vydán 2010)
Počet stran: 276
Vazba knihy: Pevná
Nakladatelství: CooBoo

Předvánoční New York, červený zápisník a dvě osamělé duše

Dash Vánoce nenávidí, Lily je miluje. On je tráví sám dobrovolně, protože svým rozvedeným rodičům zalhal, že na Vánoce bude u toho druhého. Ona je sama tráví z donucení, její rodiče se rozhodli oslavit pětadvacáté výročí svatby na Fidži. Dash i Lily jsou každý z jiného těsta, ale přesto se před Vánoci shodně nudí... A tehdy do hry vstoupí Lilyin červený zápisník, jehož prostřednictvím se  tyto dvě osamělé duše seznámí. Jenže co když si ve skutečnosti rozumět nebudou?

Jsem Lily. Absolutně. Miluji Vánoce víc než lentilky a žvýkačky. Letos jsem vánoční náladu chytila už začátkem listopadu, vlastně k Vánocům plynule přecházím od narozenin (ty mám v říjnu). Davida Levithana navíc můžu, v kombinaci s Rachel Cohnovou též, jak jsem se přesvědčila u jejich předchozí knihy, Nicka a Norah. Dash a Lily byli proto sázkou na jistotu.

Střídající se vyprávění
David Levithan je autorem kapitol vyprávěných Dashem, Rachel Cohnová těch, které vypráví Lily. Přirozeně. Prý si kapitoly posílali e-mailem a nedomlouvali se na zápletce, že prý vyplyne sama. Vyplynula. Občas to ale trochu vypadalo jako hodně násilný krok a možná by bylo lepší, kdyby se domluvili předem.

V New Yorku se všechno chystalo na Vánoce, což je ta nejhnusnější část roku. Všude davy lidí, šourajících se jako dobytek na porážku, nekonečné návštěvy všemožných příbuzných, předstírané veselí, únavné pokusy o upřímnou radost - moje vrozená averze k mezilidskému kontaktu se v takových chvílích přirozeně jen posilovala.
David Levithan a Rachel Cohnová, Dash a Lily: Kniha přání, str. 7

Vyprávění obou ústředních postav je díky překladu jemnější, než jak tomu bylo u Nicka a Norah. Dash se profiluje jako typický vypravěč Davida Levithana - citlivý kluk, který rád používá hlavu. Tentokrát však s přídavkem lehké ironie, Dash je cynik (a já ho hodnou chvíli nemohla vystát). Naproti tomu je Lily infantilní, ztřeštěná, ale v zásadě milá holka. Sedla mi po většinu knihy lépe než Dash, ale asi za to může hodně fakt, že jsem stejně infantilní milovník Vánoc jako ona.

Miluju Vánoce.
Miluju na nich úplně všechno: ta světla, radost, velké rodinné sešlosti, cukroví, hromady dárků pod vánočním stromkem, ten pokoj lidem dobré vůle.
David Levithan a Rachel Cohnová, Dash a Lily: Kniha přání, str. 22

Kromě ústřední dvojice moc postav širší prostor nedostalo. Přesto mě ale hodně zaujal Dashův přitroubý kamarád Boomer, mám pro takové postavy slabost. Naproti tomu mě moc nebavil Lilyin homosexuální bratr Langston, připadá mi, že je teď prostě trendem všude cpát gaye a dělat z nich baby a mě už to moc nebaví.

Málo předvánočního New Yorku a zápisníku... Na můj vkus
Jsem Lily, takže jsem ze čtení byla přirozeně nadšená - je to vánoční, skvěle se to čte, je to miloučké. Problém ale je, že je to přeci jen trochu málo vánoční. Na můj vkus. Mám totiž mnohem ráda to období před Vánoci, než dny bezprostředně následující po Štědrém dni. Kniha přání začíná 21. prosince a končí 31. prosince. To je prostě moc dlouho po Vánocích. Navíc samotný Štědrý den není v knize nijak slavnostní nebo tajemný... Možná proto, že oba hrdinové své Vánoce tráví v poněkud netradičním (osamělém) duchu.

Víc mě bavila první polovina, kdy si Dash a Lily předávají zápisník s úkoly. Ten koncept s červeným zápisníkem je prostě boží a interakce hrdiny s ním byla vyvedená. Vlastně by mi úplně stačilo, kdyby si ho celou knihu mezi sebou přehazovali a nakonec se v epickém finále sešli. (A žili šťastně až do smrti) Ideální případy ale nefungují, takže je třeba se srovnat s tím, co máme, Musím ale uznat, že když se oba hrdinové setkají, fungují spolu vážně dobře. Sice se mezi nimi trochu stírají rozdíly, protože se dostávají do pera i druhého autora, ale na druhou stranu též odpadla nechuť k jednomu z nich (a ono se to střídalo, ne že ne).

Oddechovka nejen na Vánoce
Díky časovému přesahu mimo kouzlo předvánočního času se Dash a Lily hodí i na jiné zimní čtení, mimo Vánoce. U čtení si odpočinete a možná se chvílemi budete přihlouple usmívat, protože je to prostě trochu vánoční a trochu romantické a hodně pohádka, kde všechno skončí dobře.

Možná to zní trochu jinak, než jsem chtěla, ale pravdou zůstává, že hned po dočtení jsem byla nadšená. Trochu jinak než z Nicka a Norah, ale rozhodně srovnatelně. Troufám si ale říct, že pokud se vám Nick a Norah nelíbili, Dash a Lily mají potenciál zaujmout více. Jsou líbivější. A vtipnější.

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!

10 komentářů:

  1. Tuhle knížku si chci přečíst. Zaujala mě svým námětem a četla jsem na ni pár pochvalných recenzí, včetně té tvé. :) Možná si ji nechám až zase na příští Vánoce... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nech. A nebo si ji přečti klidně hned, třeba si znovu zavzpomínáš na Vánoce... :-)

      Vymazat
  2. Tuto knihu bych si ráda koupila. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Zaujal mě ten nápad říct oboum rodičům, že jsem u toho druhého:) Škoda, že mě to nenapadlo, když jsem to potřebovala. Knížka vypadá parádně vánočně a do toho New York ♥ No, proč ne:)

    OdpovědětVymazat
  4. Tohle vypadá na opravdu zajímavou knížku. Hned si ji připisuji do seznamu!

    OdpovědětVymazat
  5. Mě tahle kniha moc nezaujala - což samozřejmě není chyba tvé recenze, však mé komplikovanosti. No jo. Já obecně na knížky z CooBoo moc nejsem. Ačkoliv tu je Selekce... Nu, každopádně, pro mě asi fakt ne. Holt když si člověk přečte Karla Michala, přejde na Jiřího Wolkera a zakotví u Čapka, k této a jí obdobné literatuře se moc nelze vracet :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U Selekce jsem slyšela, o čem je, bylo mi řečeno, že mně se líbit nebude takže... Ne, číst to fakt nebudu :-D
      Mimochodem, jsem ztělesněním toho, že od Čapka, Ortena, Lustiga, ba i Komenského, se k chick-lit a pohádkám vracet lze ;-) A nevím, proč by to nemělo být možné, nebo proč bych se za to třeba měla cítit stud :-D

      Vymazat
  6. Ahoj, už dlouho kolem téhle knížky chodím tak nějak po špičkách, nenápadně po ní pokukuju a pořád nevím, jestli mám do ní jít. Knížky od CooBoo mám ráda, hlavně tedy Drahokamy a Tygří ságu. Co naplat, jsem ulítlá naivní romantička, která z toho zřejmě nikdy nevyroste. Dash a Lily mají navíc něco, čemu málokdy odolám - Vánoce. :D Zatím se mi ale nezdálo, že by získali u čtenářů nějaký výraznější zájem. Čas od času mrknu na bux.cz a žádné hodnocení ani názory u téhle knížky nejsou. Váhám hlavně proto, že u mě je problém se do něčeho fakt zakousnout a nepustit to. Pokud mě kniha nezaujme po pár stránkách, nezaujme mě už nikdy. Asi bych si napřed měla přečíst jen ukázku... :D Nebo si to půjčit v knihovně nebo tak něco.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus si to půjčit v knihovně :-) Tyhle oddechovky jsou prima v tom, že se dají číst i víckrát, takže si ji vždycky můžeš koupit posléze :-))

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!