středa 28. ledna 2015

Nebe je všude - tuctový příběh se skvostnými detaily

Jandy Nelsonová - Nebe je všude

Originální název: The Sky is Everywhere
Překlad: Veronika Volhejnová
Rok vydání: 2015 (originál vydán 2010)
Počet stran: 320
Vazba knihy: Pevná
Nakladatelství: CooBoo
!Kniha vychází 4. 2.!

Lennie hledá nebe, nebe, kde jsi?
Ztratit blízkého je vždycky nesmírně těžké. Tím víc, pokud je to vaše sestra, která je pro vás vším. A přesně takhle to má Lennie. Seznamujeme se s ní až v době "po Bailey". Lennie má ze všeho zamotanou hlavu, navíc se v ní po sestřině smrti začínají probouzet pocity, které nezná (proč vlastně tak krátce po její smrti myslí na sex?). A také ji cestu zkříží hned dva kluci - trumpetista Joe a Baileyina velká láska Toby. Lennie se najednou do všeho motá víc a víc... A navíc tu ani není Bailey, aby jí poradila.

Téma ztráty takto blízké osoby je pro mě velmi osobní. Myslím, že se právě proto do celé situace dokážu vcítit lépe než mnozí čtenáři (nebo spíše čtenářky). Možná proto se mi do této horké novinky moc nechtělo. Navíc nemám ráda tyhle všemi milované hity. Nebe je všude ale rozhodně nebyl krok vedle.

Sympatická hrdinka v málo objevném příběhu
Lennie je vcelku obyčejná dospívající dívka. Kolikrát už to tady vlastně bylo? Ty obyčejné puberťačky jsou totiž málokdy úplně obyčejné, jako my ostatní, my čtenářky (a čtenáři). U Lennie je to stejné, nicméně tady je ta stylizovaná obyčejnost alespoň zajímavá a sympatická. Lennie je totiž knihomolka (se speciálním vztahem ke knize Na větrné hůrce, kterou četla dokonce třiadvacetkrát!), hráčka na klarinet a navíc milovnice písmen. Píše básničky na papírky a kelímky a schovává je po cestě, kterou jde. Omluvy si prstem kreslí na kalhoty. A navíc je dcera hippiesačky a vlastně se jmenuje "Lennon". A tady se mě spisovatelka definitivně získala, protože na Beatles já slyším.

Hlavní hrdinka je zároveň vypravěčkou celého příběhu. Stává se jedním vrcholem téměř klasického milostného trojúhelníku a i když po Bailey stále truchlí, tento motiv v první části chtě nechtě zůstává trochu v pozadí za Lenniinými hormony. A to je vážně škoda. Kromě mrtvé starší sestry tu tedy máme téměř tuctový příběh, který zachraňuje jen zábavná hlavní hrdinka a zbytek její rodiny.

Styl jako hlavní tahák? Spíš básničky...
Z několika stran jsem ještě před čtením slyšela, že Jandy Nelsonová má vážně skvělý styl. No, nevím, mě zas až tak neoslnil. Na druhou stranu to možná mohu přikládat překladu, po zkušenosti s Hvězdy nám nepřály si umím představit, že originál bude zajímavější. Pořád ale nejsem příliš příznivce slangu, jsem staromilec a k téhle knize by se mi spisovný jazyk i výborně hodil.


Příběh je totiž svým způsobem velmi jemný a křehký, protože nás jím provází právě ty básničky, které Lennie schovává všude možně. V nich je absolutně nejpatrnější těžkost ztráty sestry a vyrovnávání se sama se sebou. Básničky v českém vydání jsou převzaté z prvního vydání The Sky is Everywhere, takže jsou ručně psané. Musím přiznat, že nebylo zrovna nejjednodušší básničky rozluštit, jsou opravdu špatně čitelné, nicméně to trochu přikládám i tomu, že jsem je četla ve čtečce, tudíž byly o poznání menší než budou v knize. Váhám, zda je to skutečně nevýhoda - při luštění každého jednotlivého slova ve mně každé rezonovalo a mělo tak mnohem větší dopad, než kdyby byl celý text přepsán v počítači. Navíc ne všichni píšou úžasně čitelně, že? Alespoň tohle působí opravdově.

Básničky a detaily. To jsou ty nejlepší složky celé knihy. Složky, které drží jinak obyčejný a tuctový příběh o trochu výš. Klišoidní láska, propírání Baileyiny smrti (s patřičným důrazem na to, že způsob, jakým Lennie truchlí není nejvhodnější - haha, já myslím, že se chovala naprosto adekvátně), to všechno jsou dějové složky, které už se v nějaké knize objevily. Ale básničky, které umožňují hlubší poznání vypravěčky? Drobné detaily, které ozvláštňovaly styl? Pro mě v tomto žánru novinka. Jsem za ní ráda. A vy?

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzní e-knihy!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!