středa 17. června 2015

Kluk, co se koupal s piraňami: Báječně vtipné a dobrodružné čtení pro malé i velké

David Almond - Kluk, co se koupal s piraňami

Originální název: The Boy who Swam With Piranhas
Překlad: Petr Eliáš
Rok vydání: 2015 (originál vydán 2012)
Počet stran: 240
Vazba knihy: Pevná bez přebalu
Nakladatelství: Albatros

Dobrodružství jednoho kluka a spousty ryb
Když zavřeli Simpsonovu loděnici, začal si Stanleyho strejda Ernie vydělávat výrobou rybích konzerv. Stanovi se to moc nelíbí, ale co má dělat? Všechno se změní v den jeho narozenin - místo práce se jeho teta Annie postará o to, aby si den opravdu užil. Stan zamíří na pouť, kde se potká s Dostojevským, majitelem stánku s kachničkami. Stan vyhraje zlatou rybičku... A právě zlaté rybičky odstartují Stanův útěk z Rybí uličky. Potká se s různými osobami, dokonce se slavným Pancho Pirellim! A možná... Možná se s těmi piraňami opravdu vykoupe!

O přečtení téhle boží middle grade jsem se rozhodla, když jsem poprvé naživo uviděla nádhernou grafickou úpravu knihy. Ilustrace Olivera Jefferse jsou skvělé a i nejmenšími drobnostmi podtrhují tenhle báječně trhle dobrodružný příběh pro všechny správné kluky a holky. Pořád váháte?


Žádná hloupá one man show
Stanley Potts. Hlavní hrdina knihy. Točí se kolem něj všechno! A všichni ho vlastně mají rádi. Naštěstí neuzurpuje veškerou svou pozornost. Jak po cestě naráží na nejrůznější více či méně šílené postavy, nedává malým ani velkým čtenářům možnost se nudit. Vlastně to není ani tak zásluha Stana, jako spíš důmyslného vypravěče, který se ke čtenářům často obrací a vyzývá je k přemýšlení, hádání... Funguje přesně tak, jak by měl správný vypravěč dětské knihy fungovat. Když už se zdá, že se příběh line dlouho, vypravěč vystoupí ze stínu a lapí pozornost malého čtenáře (či posluchače).

Z celé plejády postav mě asi nejvíc bavil Dostojevský, majitel stánku s kachničkami a posléze i Stanův ochránce. Dobrosrdečný chlapík, občas i vtipný. Na druhou stranu... Absolutní prim má nejspíš Clarence P. Clapp a celá jeho MATLA. To je vlastně ten nejhumornější prvek knihy - partička neschopných patlalů totiž matlalů, kteří vyšetřují všechny divné věci. MATLA je totiž Minysterstvo pro anyhilaci trablů a lapálií. A Clarance P. Clapp je pinsektor prvního stupně. Co k tomu dodat? Asi už chápete, že je to ostudňácky boží!


Kniha je rozdělena na tři části - Továrna, Pouť a Nádrž s piraňami. To napovídá čtenářům, jakou lokaci mohou očekávat. Zatímco první část je nejvtipnější, prostřední Pouť je zase správně šílená a Nádrž s piraňami napínavá jako kšandy. Vykoupe se? Nevykoupe? Co myslíte?
Velké plus vidím také v konci, který vypravěč částečně ponechává na chytrých hlavách čtenářů.

Občas trochu zmatené dobrodružství
A já si nejsem jistá, nakolik se budou malí čtenáři orientovat v delších rozhovorech. A jestli jim vůbec přijde MATLA vtipná. To jsou však jen drobnosti, které mi nijak nebrání v tvrzení, že Kluk, co se koupal s piraňami, je bezvadné čtení. Velmi mě mrzí, že se špatně prodává. Rodiče a jejich děti totiž neví, o co přichází. My jsme se doma bavili královsky.

Největší výtky mám k absenci Clarence P. Clappa po většinu knihy, objevuje se totiž v podstatě jen na začátku a na konci. Ne že bych si po zbytek vyprávění nevystačila s ostatními, ale přeci jen... MATLA je MATLA.

Pokud hledáte vtipné a dobrodružné čtení pro sebe / mladšího sourozence / zvídavého potomka, určitě po Klukovi sáhněte a neprohloupíte. Navíc se bude skvěle vyjímat v knihovničce, protože je skvostně vydaný. Přimlouvám se, dejte tomu šanci!

Děkuji nakladatelství Albatros za poskytnutí recenzního výtisku!

5 komentářů:

  1. Ten název knihy mi přijde legrační. A vlastně i ta tvá anotace má něco do sebe. A ty ilustrace taky vypadají dost dobře. Hergot, já se mám učit na čtvrtletky snad z půlky předmětů a ty mě tady rozptyluješ takovýma knížkama! Že se nestydíš! :D

    OdpovědětVymazat
  2. Bět, líbí se mi tvůj expresivní způsob psaní. To tě pak totiž ve chvíli, kdy tu recenzi čtu, vyloženě slyším, jak tvrdíš, že je to ostudňácky boží!
    Bohužel mě to furt nějak nebere. Budeš mi to muset nějak příhodně vnutit :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čéče, ostudňácky boží je Petrova věc, to je fráze z knížky, tak originální nejsem :D

      Vymazat
  3. Ach jo. Když já jsem na tyhle dětské knížky prostě tak nějak trochu hodně moc vysazená. Takže jsi mě (zase) na něco nalákala :D Na tuhle knížku jsem v práci chodila koukat v podstatě každý den, protože co si budeme povídat, ta obálka je rozkošňácká a měla jsem tušení, že by se mi mohla líbit. Ale nekoupila jsem si ji. Bohužel pro mou peněženku je spousta času to napravit :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!