úterý 15. září 2015

Koncentrovaný Andy Warhol je nejen pro milovníky citátů

Andy Warhol - Od A k B a zase zpátky aneb filosofie Andyho Warhola

Originální název: The Philosophy of Andy Warhol (From A to B and Back Again)
Překlad: Petr Eliáš
Rok vydání: 2015 (2. vydání; originál vydán 2007)
Počet stran: 256
Vazba knihy: Pevná s přebalem
Nakladatelství: Argo

Zápisky podivína
Jó, ten Andy Warhol, to byl ale týpek. Ve své knize dává naplno průchod svým pocitům, glosuje svět kolem sebe, vyjadřuje své, mnohdy velmi nekonvenční, názory. Mluví o všem, o všech svých B, o penězích, o úspěchu, o lásce, o smrti, o kráse, o práci...

Mé znalosti o Andy Warholovi jsou poměrně kusé. Vím, že je to popartový umělec, že má kořeny na Slovensku a že mě jeho výstava "I'm OK" v Praze dokázala tak pohltit, že jsem si ani nevšimla, že zbytek mé skupiny už je dávno pryč. Po přečtení knihy toho o jeho životě nevím o moc víc, snad jen to, že byl zapleten s filmem, že jeho nejvážnější vztah byl s televizí a že se velmi radikálně staví proti sexu.

Nevíte, kdo je Andy Warhol? Jeho filosofie vám jasno udělá i neudělá
Tahle knížka prostě předpokládá, že o jejím autorovi budete mít alespoň elementární znalosti. Nic víc vám totiž neřekne. Je to sice do jisté míry autobiografie, ale žádného "narodil jsem se", "studoval jsem" se nedočkáte. Zato ale podniknete velmi zajímavý exkurz do Andyho hlavy. Tenhle poměrně excentrický umělec se totiž na stránkách knihy otvírá tak, že po přečtení pocit, jako byste měli nového kamaráda.

Takže na jednu stranu skutečně věřím na prázdné prostory, ale na druhou stranu pořád produkuju nějaké umění, takže dál vyrábím veteš, kterou si pak lidé vyplní prostory, které by podle mě měly zůstat prázdné: tj. pomáhám lidem mrhat prostorem a přitom jim ve skutečnosti chci pomoct jejich prostor vyprázdnit.
Zacházím v tom nerespektování vlastní filosofie ještě dál, nedokážu si totiž vyprázdnit ani vlastní prostory. Ne že by má filosofie selhávala, to já selhávám v ní. Kážu vodu, a přitom piju hlavně víno.
Andy Warhol, Od A k B a zase zpátky aneb filosofie Andyho Warhola, str. 142

Právě tohle je na Andym hrozně sympatické - obrovská dávka sebeironie a zároveň sebereflexe. Dost často si totiž protiřečí, ale dává najevo, že si je toho vědom. A taky je vtipný. Tak jako podivínsky, ale vlastně velmi sympaticky. 

Zralý na podtrhávání a vypisování
Máte rádi citáty? Potom budete Andyho filosofii milovat. Většina knihy je téměř jen soupisem jednotlivých myšlenek, krátkých nápadů, výroků. Kniha ideální na cestování, projela se mnou půl republiky a je počmáraná skoro tolik, jako písanka. Takřka každá druhá věta pro mě byla hodná pozornosti - ať už proto, že se s jejím zněním ztotožňuji, přijde mi zajímavé, k zamyšlení, vtipné, provokativní. Andyho myšlenky jsou různorodé a velmi výrazné.

Možná proto zamrzí, že od strany 165 se styl textu radikálně mění - z krátkých odstavců a oddělených citátů se stává souvislé vyprávění, Andy v pozici vypravěče trochu ztrácí sílu svého hlasu, protože nezabírá veškerý prostor textu. Z monologu A se stává dialog mezi A a B. Ono by to tolik nevadilo, kdyby to nebylo tak násilné přetržení. Hůř se mi poté do knihy znovu začítalo.

Když maluju:
Podívám se na plátno a rozvrhnu si ho. Myslím si: "No, tady do toho rohu by to mohlo patřit," a tak si řeknu: "Ano, přesně tak, tam to patří." Pak se na něj podívám znovu a povídám: "Ten prostor tady v rohu potřebuj trochu modré," a tak nanesu modrou a pak se podívám jinam a tam vidím taky modrou, a tak vezmu štětec a namaluju to tam taky modře. Pak mi připadne, že to chce trochu rozčlenit, tak vezmu tenčí štětec a pak přes modrou nanesu zelenou a pak ustoupím a podívám se, jestli je to dobře rozvržené. A pak - někdy je to rozvržené špatně - vezmu barvy a nanesu ještě trochu zelené, a když mi to připadá dobré, nechám to být.
Obvykle mi stačí pauzák a dobré světlo. Nevím, proč jsem se nikdy nestal abstraktním expresionistou, protože se svým třasem v ruce se na to hodím od přírody.
Andy Warhol, Od A k B a zase zpátky aneb filosofie Andyho Warhola, str. 148

Ve filosofii Andyho Warhola jsem našla nového kamaráda, když budu přehánět. Novou oblíbenou knihu, když nepřeháním (o tom se ostatně rozhodlo hned u třetí kapitoly). Poznala jsem Andyho z úplně jiné stránky, než obvykle poznávám slavné osobnosti. Tohle je prostě absolutní must have pro sběratele citátů, milovníky podivínů nebo fanoušky Andyho Warhola.

Děkuji nakladatelství Argo, že si jako překladatele vybralo Petra Eliáše! protože jinak bych se k recenznímu výtisku nejspíš nedostala...

7 komentářů:

  1. Jsem nevěřila, že TO napíšeš :D :D :D
    Žádné "narodil jsem se"? Hm. Tak hlavně, že "umřel jsem" už jste mi sdělili, tak snad dobrý. Se těším a jsem zvědavá, cos podtrhala (na to jsem zvědavější než na knihu jako celek, mám ujasněné priority!)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám tam i poznámky a lepítka, se těš! :D
      A jinak jasně, proč bych TO nenapsala, se toho nebojim :D

      Vymazat
  2. Tak u poslední věty jsem se fakt rozesmála :D
    Jinak souhlasím s tím, že pro milovníky citátů je to ideální knížka. Taky se hodí na delší čtení a na noční stolek. Vlastně i to cestování s ní musí být asi prima, škoda, že se mnou nikam nejela :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cestování bylo super. Je to takový ten typ knížky, které sluší, když je odřená a popsaná :))

      Vymazat
    2. Na tu poslední větu jsem se těšila nejvíc z celý recenze, byl to super promyšlený plán! :D

      Vymazat
  3. Já taky děkuju Argu, že si ho vybralo! Báječná recenze, jsem rád, že se líbilo.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!