sobota 31. října 2015

O Anně Bolavé ještě určitě uslyšíme!

Anna Bolavá - Do tmy

Rok vydání: 2015
Počet stran: 232
Vazba knihy: Pevná s přebalem
Nakladatelství: Odeon

Sběr bylin, nemoci a závislosti
Anna Bartáková je trochu jiná než ostatní. Izoluje se od okolního světa, protože ostatní nerozumí tomu jejímu. Její svět je plný léčivých bylin a její čas je přesně definován úterky, kdy se chodí do výkupny. Postupem času přestává mít smysl normální práce i jakékoli jiné společenské aktivity, je totiž hlavní sezóna. Tak co na tom, že Annu pomalu požírá nemoc? Začíná to od nohou...

Je těžké popisovat děj tam, kde je poměrně z velké části eliminován. Já jsem se hodně bála, protože ruku na srdce, námět obsahující sběr léčivých bylin není nic, co by mi připadalo aspoň trošičku lákavé. Naštěstí mi přišla lákavá i obálka. A nakonec mě přesvědčilo zařazení téhle dost chválené prvotiny do sylabu jednoho výběrového semináře.

Prý že Matěj Hořava v sukních
Zatímco loni budil ohlasy svým debutem Matěj Hořava, letos je to Anna Bolavá. Oba autoři mají mnoho společného - skrývají se za pseudonymem a svou prozaickou prvotinu (protože Anna Bolavá už stihla publikovat básnickou sbírku Černý rok) definují spíš jazykem a atmosférou než dějem. Do tmy je mi ale sympatičtější než Pálenka.

Anna Bartáková je tak trochu bolavá (nebo Bolavá?). Její život se točí skoro jen kolem léčivek. Její rok definuje plán sběru, sezóna jednotlivých bylin. Její týden se odvíjí kolem úterků ve výkupně. Podobně uzavřené je i schéma kapitol v knize - vždy dvě "bylinné" kapitoly a jedna z výkupny. Zatímco na začátku se ještě tu a tam ozývají dozvuky jisté formy Annina společenského života, ke konci se okolní svět rozpouští v mlze a čtenář zůstává s vypravěčkou osamocen.

Do postele si lehám jen na chvíli, když už je na dvoře světlo a otevírají se květy ostatních rostlin. Jsem plná dojmů, skutků a informací. Na chvíli zavřu oči a chci je vstřebat. Nevím, jestli dokážu usnout. Zanedlouho budu muset dojít do města, ale chvilku si můžu vydechnout a hlavně se zahřát. Ruce a hlava mi hoří, ale nohy jsou promodralé jako led. Budu se chovat jako každé ráno. Udělám si čaj a namažu chleba. Na stůl si připravím i jogurt. Všechno půjde. Nejsem na tom vůbec hrozně, jiní lidé mají daleko větší potíže a musejí s nimi žít. Nic není tak zlé, jak to vypadá. Záleží na přístupu ke starostem. Třeba se skutečně rozplynou, když nad nimi člověk mávne rukou. Život je krásný a výjimečný! Život je nádherný a neopakovatelný. Obzvlášť zahrnuje-li i tramal. Po dvou až třech tabletách naráz se úsměv objeví na každé tváři a bolest povolí i v ruce, která byla zlobivá.
Anna Bolavá, Do tmy, str. 112

Pomalu se otevírající stigma a pohlcující šílenství
Do tmy je jako droga. Tak moc strhující je na čtení. Jakmile se vnoříte do Annina světa a způsobu přemýšlení, patrně zapomenete na okolní svět. Je poměrně nepravděpodobné, že byste k hlavní hrdince a vypravěčce v jedné osobě cítili nehynoucí sympatie. Taková Anna prostě není. Je svá. A je zajímavá, v celém svém postupujícím šílenství.

Její optikou vidíme veškerý okolní svět jaksi pod mlhou. Stejně jako ona sotva zaznamenáme tu klíčovou událost, z níž Anně místo vzpomínky zůstalo stigma ve dlani. Nebo střípky z minulosti, je třeba si domýšlet. Přesto by nebylo od věci tu a tam přidat i pohled zvenčí, jelikož je čtenář příliš izolován uvnitř na to, aby mohl vždy stoprocentně a adekvátně pojmout situaci.

Okolní postavy nemáte možnost příliš poznat a posoudit je, všechny jsou spíše jen drobné překážky v cestě Anny. Fascinující svět bylin se promítá do života této "čarodějnice" a izoluje ji od zbytku vesnice. Všechny stereotypy sousedských pomluv nabývají tím větších rozměrů, čím je Anna podivnější. Možná jen škoda, že vyprávění je čím dál tím víc stejné a trochu unavující, utíká pomaleji. Přesto je kniha poměrně zdařile ukončená.

Do tmy můžu vřele doporučit. Výborná práce s jazykem i poměrně zajímavé téma dělají z knihy nevšední čtenářský zážitek. O Anně Bolavé ještě uslyšíme, jsem si jistá.

Sbírání bylin ve velkém není pro slabší povahy. (Anna Bartáková)

Děkuji nakladatelství Odeon za poskytnutí recenzního výtisku!

4 komentáře:

  1. Mně se to zatím také moc líbí. Přiznám se, že mě na tom zaujalo právě to bylinkářství, protože jsem sama bylinami fascinovaná a o alternativní léčitelství skrze bylinky se zajímám, i proto jsem původně například musela přečíst Žítkovské bohyně. :-D Samozřejmě na tom nakonec čtenář ocení něco jiného než jen motiv bylinek, ale i tak na to vsázím, že mě to tím oslní, protože to má skrze to takový pěkný nádech. :-) Skvělá recenze, díky za ni. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě! O té tematické "trochupodobnosti" se Žítkovskými jsem slyšela a pravda je, že ty mě právě nelákají vůbec! Tak jsem váhala... A zbytečně :-) Ať se líbí i nadále!

      Vymazat
  2. Už jsem ji v knihkupectví držela v ruce, ale nakonec jsem ji zase vrátila s tím, že si přece knížku nekoupím jenom kvůli krásné obálce. Musím říct, že se pro ni po téhle recenzi asi vrátím :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!