neděle 11. října 2015

Věci, které miluju na Zkušebně rodičů | 10 důvodů, proč byste si ji měli přečíst i VY!


Nejste spokojeni se svými rodiči? Vyberte si nové!


Devítiletý Barry Bennet má svých rodičů občas plné zuby. Vlastně má celý seznam věcí, které mu na rodičích vadí: že ho pojmenovali Barry, že mu nikdy nic nedovolí, že mají radši jeho mladší sestry, že jsou chudí a nudní… Kdyby tak měl jiné rodiče.

Jednoho dne po obzvlášť ošklivé hádce s rodiči Barry ve vzteku třikrát za sebou zopakuje, že by si přál lepší rodiče – a najednou se ocitá ve světě, kde se mu jeho přání může splnit. Ve světě, který je řízen dětmi a kde si děti samy vybírají své rodiče, protože dospělým nelze něco tak důležitého svěřit. Má to jeden háček: Barrymu bude za pět dní deset let a musí si své nové rodiče vybrat do té doby. Naštěstí je tu Zkušebna rodičů, která mu nabídne speciální balíček, v rámci něhož si za pět dní může vyzkoušet pět manželských párů, a to by bylo, aby si mezi nimi nevybral ty pravé…


Všimli jste si, že jsem navzdory svému přesvědčení do článku o Zkušebně rodičů okopírovala oficiální anotaci? To proto, že tahle knížka je tak trochu speciální. Její anotace sice moje není ani trošku, ale redakční zásahy, korektury a trošku i Merkurin ano. V letním semestru jsme totiž na Nakladatelské teorii a praxi pracovali na vydání právě téhle knížky. O tom, jaké to bylo, se víc dočtete u Freckles, já vám tady v duchu Barryho seznamu "Věci, které mi vadí na mých rodičích" předkládám seznam toho, co na Zkušebně miluju a proč byste si ji měli přečíst i vy.

1. Middle grade je boží.
Na semináři jsme se dělili na dvě skupiny, ta druhá pracovala na dětské verzi knihy Já jsem Malála (tu si taky přečtěte!). Já jsem měla hned na začátku jasno, že se bezpodmínečně musím dostat do skupiny se Zkušebnou. Protože mám ráda middle grade. Protože ráda zapomínám na to, že jsem papírově dospělá. Jestli i vy máte rádi dětské knihy, se Zkušebnou rodičů neprohloupíte.

2. Pořádně vypečené vtípky
Rádi se u knížky pořádně zasmějete? Tak i tady je Zkušebna rodičů tou správnou volbou. Je plná nejrůznějších vtipů a jazykových hrátek, takže si umím představit, jakou práci dalo všechno převést z češtiny do angličtiny. Milan Žáček si s tím ale poradil skvěle! A dokonce k tomu ani nepotřeboval lední medvědy. Mým favoritem je od prvního čtení překladu Chateau že-nežere-že-papá a kruhový servis. A taky si asi nikdy během čtení nepřestanu zkoušet, jak to prská při vyslovování Vlassopolis. (Podrobnosti se dozvíte v knížce!)

3. Už nechci jiné rodiče
Ale ráda si vzpomenu na chvíle, kdy mě ti moji štvou. A vždycky si nakonec ráda uvědomím, že bych neměnila. Takové myšlenky čas od času zná každý a tahle knížka je dovádí do situace ad absurdum a dost možná mnoho z nás (teda spíš mnoho z dětských čtenářů) od podobných myšlenek odradí navždycky.

4. Máte mladší sourozence a nebo děti, se kterými to můžete sdílet
Já mám mladšího bráchu. A přestože je na Zkušebnu rodičů nejspíš přerostlý (je mu přeci jen UŽ dvanáct a není teda žádné mimino, aby četl dětské knížky), nemůžu se dočkat, až si ji přečte. Nemůžu se dočkat, až si o tom spolu budeme povídat a až se tomu budeme společně smát. A já se budu dojímat, což koneckonců dělám od chvíle, kdy jsem poprvé viděla korekturu s našimi redakčními zásahy.

5. Obrázky? Ano, obrázky!
Zkušebna rodičů má super ilustrace. Takové správně střelené, trochu kýčovité a hodně mířené na děti. K příběhu se ale skvěle hodí. A navíc je tam úžasná mapa Lonteena! To si prostě nemůžete nechat ujít, vážně, věřte mi!

6. Naplnění všech nočních můr rodičů
A taky dětí. Dočtete se totiž o příliš benevolentních rodičích, o rodičích, kteří se zase o děti tak moc nezajímají. Rodiče zase budou trnout nad zvráceností světa, ve kterém všechno řídí děti a rodiče jim naprosto nepokrytě podlézají. 

7. Chcete vědět, co s tím mají společného James Bond a Lionel Messi
Prozradím, že tihle dva frajeři mají s příběhem společného docela dost. Mají v příběhu poměrně dost podstatnou roli a jsou myslím docela hezkou třešničkou na dortu, prima detailem... Říkejte tomu jak chcete, ale vězte, že se vám budou líbit.

8. Zjistíte, co mám s tím Merkurinem
Merkurin je takový univerzální sluha, moje asi nejoblíbenější postava. A spolu s ním SE. Co je to SE? To se taky dozvíte v knížce. Ale už teď vám můžu slíbit, že vás budou bavit. Jsou vtipní, kousaví a rozčilují Barryho.

9. Máte jedinečnou možnost nám vynadat, až v knize narazíte na překlep/chybu
Minimálně my s Freckles jsme ochotné tomu čelit. A jsme teď i ke všem chybám v jiných knihách benevolentnější, protože víme, jak blbý nápad je, dělat celou korekturu najednou (i když šlo jen o třetinu knihy).

10. V tiráži najdete jména hned dvou vašich oblíbených bloggerek
A navíc se můžete přesvědčit o tom, že nekecám...

Knihu neoficiálně doporučuje 10 z 9 ledních medvědů. Tenhle článek je zmatený proto, že bych ráda byla vtipná, kdybych se nad Zkušebnou pořád nedojímala. Nevím, co budu dělat, až ji budu držet v rukou. Asi se rozbrečím.

Vychází už zítra!

6 komentářů:

  1. Myslím, že si ji přečtu. Jsi dost přesvědčivá, abys věděla. Nebo mě to prostě jen zaujalo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad nebudeš litovat, jsem ráda, že jsem přesvědčivá! :D

      Vymazat
  2. Ahoj,
    mám takový spíše „utajený“ literární blog - ale pisatelka knižních recenzí má dveře vždy otevřené...
    www.haiku-etc.bloger.cz
    Zdraví Honza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sice si vážím toho, že ti připadám věrohodně, ale upřímně řečeno... O svém blogu jsem ani na začátku netvrdila, že je tajný, a přitom jsem odkaz na něj nedávala jen tak randomly k cizím článkům. Kdyby to aspoň vypadalo, jako že sis ten článek přečetl!

      Vymazat
  3. To zní jako super vtipné čtení, asi si jí přečtu, až na ní někde narazím.. :))

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!