úterý 17. listopadu 2015

Svěží vítr na poli klišé

Kody Keplingerová - OTKA: Ošklivá tlustá kamarádka

Originální název: The DUFF - Designated ugly fat friend
Překlad: Martina Buchlová
Rok vydání: 2015 (originál vydán 2010)
Počet stran: 304
Vazba knihy: Měkká
Nakladatelství: CooBoo

Prostě jsi občas trochu Otka, Otička...
Šestnáctiletá Bianca má naprosto skvělé kamarádky, Casey i Jessica jsou krásné, populární a hlavně mají Biancu rády! Kdo by v takové chvíli potřeboval kluka? I když... Toby by se Biance zamlouval... Jenže to by se nemohl na jedné párty objevit Wesley Rush, kluk, kterého Bianca nemůže vystát (už jen proto, že je podle něj Otka!). Pak už jen stačí, aby se parádně pokazilo pár věcí a Bianca má najednou s Wesleym společné nejen tajemství.

Do Otky se mi moc nechtělo. Má všechny aspekty pořádného klišé - tuctová hlavní hrdinka s úžasnými nejlepšími kamarádkami, milostný trojúhelník, střední škola... Nezní to nic moc, že? Navíc jsem věk cílové skupiny úspěšně minula už tak před sedmi lety. Ale co naplat, občas se to tak naskytne...

Co je to ta OTKA?
Ošklivá tlustá kamarádka. V partě kamarádek je prostě jedna vždycky za Otku, a nemusí být ani nutně tlustá a ošklivá. Je to prostě tak nějak ta nejméně zajímavá, ta, které se kluci ptají na číslo jejích kamarádek. A přesně tohle je podle Wesleyho Bianca. Ona to označení nesnáší a nesnáší ani Wesleyho. Jenže pak zjistí, že skončit s ním v posteli dokáže zazdít všechny problémy. Nedává to smysl? V knížce docela jo.

Biančin táta se nemůže vyrovnat s tím, že ho opustila manžela. A tak začíná pít. Bianca se za to stydí, chce to nějak vytěsnit. I to, že si připadá jako Otka. A pak už jen stačí, aby byla s Wesleym ve dvojici na školní projekt, a najednou je i u něj v posteli. Uznávám, že to zní dost ujetě. A jde to ještě dál. Máme tu celkem klasické schéma - Bianca čím dál víc utíká k Wesleymu (do postele), kvůli tomu se hádá s Casey a Jessicou, kvůli tomu je jí hůř, zase utíká k Wesleymu (do postele) a tak pořád dokola. Začarovaný kruh.

I klišé se dá napsat dobře
Když jsem se do Otky pustila, myslela jsem, že to nedočtu. První kapitola byla utrpení, ptala jsem se sama sebe, jestli to mám zapotřebí. Pak jsem se rozhodla ještě kousek zkusit... A najednou jsem byla na konci, nepřipadala jsem si ulepená od rozteklých marshmellow, ba naopak jsem měla pocit, že to bylo docela milé a svěží. Ano, svěží je to správné slovo.

Bianca je docela živá postava - nebrání se tu a tam sprostým slovům, když je citově vyprahlá, je opravdu vyprahlá (a rozhodně se nepouští do romantických fantazií), sex s Wesleym bere čistě věcně... Aspoň chvíli. Wesley je v podstatě typický protipól pro "hodnou" hlavní hrdinku. Ale nepůsobí to tak nuceně jako v jiných podobně schematických příbězích. S Biancou se opravdu pěkně doplňují.

Ano, je to klišé, ale...
Je to jedno velké klišé. Od začátku je vám naprosto jasné, jak to skončí. Je to neskutečně předvídatelná kniha. Jenže jakoby se ani o nic víc nesnažila, a to je na ní to skvělé, svěží. Sice je tam ten morální podtext o tom, že každý z nás je občas Otkou (a nemusí na to být ani holka), ale ke zbytku textu se hodí a doplňuje spanilou jízdu příběhu.

Otka pro mě byla ohromné překvapení. Spíš příjemné. Možná je to všeobecnou únavou a přepracovaností, ale báječně jsem si u ní odpočinula a její čtení jsem si opravdu užila. Nemůžu než doporučit, i když se domnívám, že cílovka ji možná ocení ještě víc. Je to prostě milé, svěží, zábavné a velmi čtivé. Nic moc sice nepřinese, ale odpočinek rozhodně.

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzní e-knihy!

7 komentářů:

  1. Myslím, že každá si občas potřebujeme přečíst od začátku předvídatelnou knížku nebo se podívat na strašně přeslazenou romantickou komedii. A když je taková, že není třeba se stydět ji přiznat, o to líp :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to právě zas tak úplně přeslazené není, což je fajn :-) Ale občas to prostě potřeba je, to jo!! :-D

      Vymazat
  2. Ahoj,
    super recenze, v podstate souhlas, jenom me trochu nastval ten zbytecne moralizujici zaver.. kazdopadne kvuli tomu nepisu - Buchlova, ne Buchalova :)
    Diky!
    M. Buchlova

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejda! Tak to je pěkné faux pas :-) Omlouvám se a opravuji. A díky za komentář i upozornění :-)

      Vymazat
    2. V pohodě, díky za opravu, rádo se stalo ;)

      Vymazat
  3. Já nevím, abych pravdu řekla, tak mě OTKA nijak nenadchla, ale je jí nutno přidat k dobru, že to nebylo až takové "typicky přeslazené" čtení! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už asi tyhle knížky úplně primárně nevyhledávám, spíš okrajově, proto možná byla OTKA pro mě tak příjemné překvapení :-) Ale samozřejmě není pro všechny :-)

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!