sobota 23. ledna 2016

To NEJ z roku 2015

Rozhodla jsem se, že se letos nebudu vypisovat o sobě. Možná proto, že rok 2015 byl pro mě nejhorší zhruba od roku 2009. Možná proto, že se mi nechce. A hlavně proto, že chci psát o těch NEJ knížkách roku 2015.


Podle GoodReads vypadal můj knižní rok 2015 asi takhle. Fakt nicméně je, že jsem přečetla o 40 knih více, než mám na GR. Občas tam prostě věci do školy nejsou a já jsem líná hledat někoho, kdo by je tam přidal. Teď si představce rozpis statistických údajů - jako třeba kolik z toho bylo básnických sbírek nebo dramat. Bohužel nemám nervy to z toho seznamu vyškrtávat.

Začnu hned tím nejlepším, co jsem loni přečetla. O prvenství nebylo pochyb už někdy od dubna, kdy jsem TU knihu přečetla. Příšerně nahlas a k nevíře blízko, Jonathan Safran Foer. K nevíře krásná kniha, příběhem, zpracováním, vším. Příběh malého Oscara, který je tak trochu divný. A hlavně mu při 11. září umřel ve dvojčatech tatínek. A Oscar teď pátrá po vodítkách, které mu táta možná zanechal. Absolutně jsem si ji zamilovala a teď ji sháním po všech čertech, protože už se nedá koupit. Takže kdybyste se jí náhodou někdo zbavoval, ozvěte se!

Bezpodmínečně musím zmínit i další knihu, která mě opravdu nadchla - Neměnnost leopardích skvrn, Kristopher Jansma. Přečetla jsem ji v červnu, koupila jsem si ji téměř spontánně za poukázku, kterou jsem vyhrála za hlasování v Magnesii Liteře. Tenhle příběh je velmi důmyslný a skvěle pracuje s nespolehlivým vypravěčem. A to tak, že je ta nespolehlivost opravdu znepokojivá. Četla jsem jedním dechem a i po dočtení ve mně dlouho rezonovala.

Trojici těch úplně nejlepších uzavírá jedna z knížek pro mladší čtenáře. Já vím, pět hvězdiček jsem jí, na rozdíl od jiné, nedala, ale četla jsem ji už dvakrát a pořád na ni musím myslet. Je to Já nejsem neviditelná od Maria Sedgwicka. Pořád ještě na ni plánuju napsat recenzi, abych ji všem doporučila. Opravdu krásný a originální příběh propletený úvahami o koincidenci. A navíc je to opravdu krásně vydaná knížka!

Tak to byly ty tři nej. A teď ještě musím zmínit ty další.

Neviditelné bary, můj první objev roku 2015.
Strážkyně pramene, nejlepší dystopie, jakou jsem loni četla (a rozhodně jedna z nejlepších, které jsem četla vůbec).
Jablečný koláč naděje, krásná kniha o přátelství a o jablečných koláčích.
Anna a Anna, půvabný a křehký epistolární román, ze kterého je až úzko.
Literární spolek Laury Sněžné, opět velmi důmyslný román, navíc se skvěle rezonujícími jmény
Beatles, skvělá generační výpověď ze severu
Od A k B a zase zpátky aneb zdroj absolutní inspirace od Andyho Warhola

Pokud se divíte, kam se schovali čeští autoři, pak vězte, že jich bylo požehnaně. Žádný z nich mě ale tentokrát nedostal do kolen jako v roce 2014. Nejvíc mě oslovil asi debut Anny Bolavé, Do tmy. Jenže pak mi to trochu zkazil seminář o současné české próze.

Rok 2015 byl hodně těžký a ne moc dobrý. Ale přinesl mi spoustu skvělých knih, takže nezbývá mi víc než doufat, že to letos bude lepší. Přeju to i vám!

10 komentářů:

  1. Mrzí mě, že se ti patnáctka jako rok nepovedla, držím palce, že se to letos zlepší. Každopádně výběr máš moc zajímavý, nalákala jsi mě, alespoň půlku bych si přečetla!

    Adéla z http://maly-velky-britofil.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, snad bude. Doufám a věřím! :-)

      Vymazat
  2. Příšerně nahlas a k nevíře blízko je taky na mém seznamu k přečtení hodně vysoko. Jen už hodně dlouho :D A po těch Leopardích skvrnách taky pokukuju. Takže jsi mě ještě o fous naladila a asi je trochu předsunu kupředu... A jsem moc ráda, že se ti líbilo Já nejsem neviditelná, Sedgwick píše fakt výborně.
    A ať je teda ten letošní rok mnohem lepší ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jsou skvělé, obě dvě, co víc říct! :D Jen mě mrzí, že toho Foera asi neseženu, fňů.
      A teda jsem zas nalákaná si od Sedgwicka přečíst ještě něco :-)

      Vymazat
  3. Také se mi na osobní život rok 2015 nevydařil,za to na knihy ano.Snad bude 2016 lepší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na knihy to nebylo špatné, to je pravda :-)

      Vymazat
  4. Já si stěžovat nemůžu, ale sudý čísla (2016) mám taky radši :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strašně moc lidí mělo uplynulý rok skvělý! Tak snad se mně bude dařit zas v tomhle :-)

      Vymazat
  5. Kdybys někdy chtěla něco přidat, klidně mi napiš, mám tu možnost. Ale můžeš si o to ostatně zažádat a je to v podstatě hned a nic k tomu nepotřebuješ, myslím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A tak já znám spoustu knihovníků, jen jsem líná a nechce se mi :D Nepotřebuju tam mít úplně všechno :-)

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!