neděle 21. února 2016

Pocta Harper Lee, ale i příběh o slovech a o dospívání

Karen Harringtonová - A co když jsem blázen?

Originální název: Sure Signs of Crazy
Překlad: Petra Jelínková
Rok vydání: 2014 (originál vydán 2013)
Počet stran: 256
Vazba knihy: pevná
Nakladatelství: Albatros

Co si počít s dospíváním?
Sáře je skoro dvanáct let. Je v tom důležitém věku, kdy se řeší první polibky a první řasenky. Jenže to není tak úplně jednoduché, Sára je totiž dcera TÉ Jane Nelsonové, která kdysi jedno své dítě utopila a u druhého se o to "jen" pokusila. Sáře teď vrtá hlavou, jestli nemůže být taky blázen. Prázdniny začínají a vyhlídky nejsou nic moc, na nudu a hlídání táty, který si až moc rozumí s Jimem Beamem. A navíc by Sára prostě potřebovala dostat tu první pusu...

A co když jsem blázen? má přesně ten samý osud jako Zkušebna rodičů. Taky je to součást Nakladatelské teorie a praxe, takže je pro pár lidí stejně vymodlená, jako pro nás ZR. Ale to nebyl hlavní důvod, proč jsem si ji chtěla přečíst. Tím byla naprosto boží obálka a slib, že se to tak trochu bude týkat další skvělé knihy - Jako zabít ptáčka.

Se stigmatem se vyrůstá těžko
Sára to nemá vůbec lehké. Matka v blázinci, otec má problémy s alkoholem... Kvůli tomu se tady spolu s tátou stěhují častěji, než by bylo záhodno. Sára už toho má dost, má taky svoje problémy, nechce se jen starat o to, aby někdo nezjistil, že je dcera TÉ Jane Nelsonové. I když to je taky velká podstata problému. Začínají prázdniny a Sára má dva měsíce na to, aby dostala první pusu a vymyslela, jak se vyhnout v sedmé třídě projektu "Můj rodokmen".

Celá kniha je vlastně hodně o dospívání, ale ne úplně z té klasické perspektivy, protože Sára je tak trochu jiná a pojímá celý tenhle proces trochu jinak. Samozřejmě, že řeší klasické věci - kluky, řasenky, oblékání a tak. Na druhou stranu jsou to ale vždycky problémy rámované netradičním prostředím Sářina domova.

A potom je tu ještě Sářina neobvyklá záliba ve slovech - vypisuje si ty nejzajímavější, její nejoblíbenější slova se mění častěji než počasí, ale má i speciální kategorii slovních potížistů.

Není úplně jednoduché vést si dva deníky, ale je to nutné. Musím si zaznamenávat fakta, stopy a seznamy slov někde, kde je nikdo kromě mě neuvidí. Ne všichni reagují na slova stejně. S některými slovy je potíž. Takový slovní potížista způsobí, že se člověku, kterému ho řeknete, změní výraz ve tváři. Pro některé lidi je to třeba slovo láska. Potíž bývá taky se slovem šílenec.
Karen Harringtonová, A co když jsem blázen?, str. 8-9 

Milý Atikusi...
To, co knize dává přidanou hodnotu, to jsou rozhodně dopisy, které Sára píše. Nevinný úkol na prázdniny - psát dopisy oblíbené fiktivní postavě - se pro Sáru stává útočištěm. Vybrala si Atikuse Finche ze slavného románu Jako zabít ptáčka, Sářina nejoblíbenějšího. Atikus má totiž všechno, co Sářin otec ne. A tak se dívka zavírá do sebe a zpovídá se fiktivnímu otci.

Že je Jako zabít ptáčka americkou společnost jednou z klíčových knih, je věc dobře známá. Karen Harringtonová se ale rozhodla její kult ještě posílit. A vyplácí se to. Obyčejný příběh o dospívání má najednou úplně jiný nádech, je citlivý a poetický a vy máte při čtení chuť slavné dílo Harper Lee otevřít a přečíst si všechno, co Sára vyzdvihuje.

Jestli jednou budu mít dceru...
...chci, aby četla přesně takovéhle knížky. Knížky, které nejsou plné sexu a rtěnek, ale mají i myšlenkový přesah. Knížky, které mají šanci vzdělávat a šířit myšlenky. Knížky, které odkazují k dalším skvělým dílům. Tohle všechno v A co když jsem blázen? je. A ještě mnohem víc.

No vážně, neváhejte.

10 komentářů:

  1. Knížky určené dětem mám ráda - skvěle si u nich odpočinu a mám dojem, že si z nich kolikrát odnesu víc, než z klasické beletrie pro dospělé. Jako zabít ptáčka je navíc jedna z mých vůbec nejoblíbenějších knížek, takže tahle kombinace na mě křičí "must-read" na sto metrů. A co si budeme povídat, téma šílenství je pro mě také lákadlo :D Děkuju za doporučení! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že se ti bude líbit :-))

      Vymazat
  2. Knížky plné sexu a rtěnek? :D Nějakou takovou bys mi nedoporučila? Na moudrá slova o slovech nemám čas :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je metafora! :D Pro všechny ty tupé knížky o dospívajících, kde hrdinky nemyslí lautr na nic jiného než na kluky a make-up! :D :D

      Vymazat
  3. Hele, mít času nazbyt a knížku po ruce, neváhám, no vážně! :D
    Když ty vždycky přijdeš s nějakým dobrým tipem a úplně tím narušíš moje knižní plány a délku to read listu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, tohle ti zabere chvilku, je to dětské, ta se to čte samo! :)

      Vymazat
  4. Ach můj bože, já už si to konečně musím přečíst! Díky za připomenutí :)

    OdpovědětVymazat
  5. :) Wau! Sice jsem na tvůj blog narazila až teď, ale je skvělý! To samé platí i o tvojí recenzi☺. A hlavně - jsi hrozně moc milá ☺. Kniha vypadá skvěle a jestli si ji někdy pořídím, tak máš moji peněženku na svědomí☺! Hodně štěstí!

    http://my-ideallife.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejdamane, děkuju moc! Tenhle komentář mě moc potěšil :-) A knížku doporučuju, snad se ti bude líbit!

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!