sobota 9. dubna 2016

Co kdyby váš kluk byl princ z pohádky?

Jodi Picoultová a Samantha van Leerová - Láska mezi písmenky

Originální název: Off the Page
Překlad: Miroslava Mrázová
Rok vydání: 2016 (originál vydán 2015)
Počet stran: 352
Vazba knihy: ??
Nakladatelství: CooBoo

Princové jsou jen v pohádkách
Dalilah má ale to štěstí, že její princ z pohádky vystoupil. Komplikovaný plán vyšel a místo Olivera je v pohádce Edgar, syn autorky knihy, Jessamyn. Jenže knížce se změny nelíbí a tak se s nimi vypořádává po svém. Jak z téhle šlamastiky ven? A navíc... Když už to vypadá, že se všechno vyřešilo, přijde další komplikace. A je na Dalilah, Edgarovi a Oliverovi, aby vymysleli řešení.

S Jodi Picoultovou a její tvorbou mám zatím jednu zkušenost, která ale není veskrze pozitivní. Proto bych asi po Lásce mezi písmenky sama od sebe nesáhla. Navíc mi celý koncept vztahů s hrdiny knih přijde neuvěřitelně zvrácený a brrrr, do toho bych tedy nešla.

Konfrontace skutečného a pohádkového
Když CooBoo oznámilo, že vydají tuhle knížku, zvedla se vlna ohlasů. Nadšených i těch pořádně naštvaných, protože Láska mezi písmenky má i prequel. Tady už je Delilah dohromady s Oliverem a řeší se tu především konfrontace Olivera, prince z pohádky, se skutečným světem. Což přináší spoustu humorných situacích. Trochu prvoplánově humorných, takže já jsem se kupříkladu moc nebavila, ale já koneckonců rozhodně nejsem cílový čtenář takových knížek.

Víte, ten první díl... Mně je docela jedno, že nevyšel. Příběh "dvojky" tím nijak netrpí, protože ke svému fungování prequel nepotřebuje. Vypravěči vám ve zkratce shrnou, co se stalo a jak se Oliver dostal mezi lidi a tím to hasne. Přesto se po dočtení Lásky mezi písmenky nemůžu ubránit pocitu, že právě prequel by byl to, co by mě mohlo bavit.

Více vypravěčů, více zábavy?
Stejně jako v Je to i můj život sáhla Jodi Picoultová po konceptu vícero vypravěčů. Příběhem nás tak provází všichni tři hlavní hrdinové, Delilah, Oliver i Edgar. Průběžně se střídají a každý z nich vnáší do děje svou vlastní osobitou perspektivu. Neubráním se srovnání, i když jsou ty dvě knížky od Jodi Picoultové na hony vzdálené - v Je to i můj život byli vypravěči lépe diferenciovaní, tady mi nepřipadalo, že by to bylo opravdu funkční.

Možná více vypravěčů souvisí i s tím, že celý děj nepůsobí moc konzistentně. Je to skládačka několika dílčích zápletek, která by dobře fungovala jako seriál, ale v knižní podobě mě moc neoslovila. Jakmile se nějaká zápletka uzavřela, neměla jsem nutkání číst dál. I proto se domnívám, že by se mi prequel líbil víc.

Čtení pro mladší
Celkově si myslím, že Láska mezi písmenky je spíš pro mladší čtenářky, zhruba do patnácti let. Je to lehoučké čtení, docela vtipné, akční... Já už jsem asi na tohle moc stará. Vy si to ale přečtěte, protože koneckonců pravidlo, že co se mně nelíbí, líbí se ostatním, funguje docela dobře. 

Ještě bych ráda dodala něco k tomu, proč mi přijde zvrhlé vytahování knižních hrdinů do skutečného světa. Jednak mi přijde vyloženě ujeté vytahovat z knížky prince, pokud je vám víc než 10 let, protože já sice absolutně miluju dětské knížky, ale prostě... Jsou to dětské knížky! Pak je tu ta věc, kterou dobře reprezentuje Oliver a další postavy, které se dostaly do skutečného světa - prostě to nemůže fungovat, když je knižní svět tak na hony vzdálený tomu skutečnému! Už proto by mi připadalo smysluplnější vytáhnout někoho z contemporary. Nicméně bych žádnou postavu z knížky nevytáhla, protože si myslím, že jsou ty postavy skvělé právě proto, že jsou v knížce, že o nich nevím všechno, že jsou ve svém prostředí, ve svém příběhu.

Popisy světa knihy jsou mimochodem na Lásce mezi písmenky absolutně to nejlepší. Obě autorky (ano, na Samanthu van Leerovou soustavně zapomínám, doufám, že za to nepřijdu do pekla) ten koncept fungování světa v knížce promyslely do detailu a přišlo mi to úžasně kreativní a originální. Jen prostě... Asi bych zvolila jiný žánr než klasickou pohádku s princem, princeznou a drakem.


Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzní e-knihy!

8 komentářů:

  1. Na knihu už jsem četla spousty recenzí a pořád docházím k názoru, že tuhle knížku asi vynechám. Každopádně recenzi máš pěknou! :)

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky nelákalo... :D Asi jsem ji měla vynechat :D Díky!

      Vymazat
  2. Já si pořád nějak nejsem schopná spojit Jodi, autorku soudních dramat, s touhle knížkou. A asi u těch dramat prostě zůstanu. Též mám ráda pohádky, ale co mě na pohádkách baví je právě ten pohádkový svět, kde všechno funguje jinak a kde se můžu kochat kreativitou autora. Romantika mě až tak nebere a kombinaci pohádkového a reálného světa jsem daleko spíš schopná zkousnout ve filmech (Ehm ehm, Kouzelná romance, ehm ehm, OUaT).

    A jsem docela zvědavá, jestli nakladatelství nakonec vydá i ten prequel! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě tedy Jodi nezaujala ani na poli dramatických příběhů, po tomhle jsem definitivně usoudila, že to není autorka pro mě :D

      Vymazat
  3. Tak o tejto knižke počujem prvý krát :D Ale neznie zle. Ja mám detské knižky rada, ak ma zaujme téma a má to svoje čaro.
    Neviem si celkom predstaviť, prečo nevydali najprv ten prequel. Ale ak to je len niečo doplnkové, čo vyšlo neskôr v origináli, tak by sa to dalo pochopiť. Možno malo proste nižšie ratingy a ako aj ty píšeš, príbehu tejto časti to neuškodilo, ale myslím, že by ma to hnevalo, kebyže idem do tejto knihy a pritom predchádzajúci diel nemám prečítaný :D
    Kniha ma zaujala, ale nemyslím, že sa k nej niekedy dostanem. Keďže je to skôr pre "tínedžerov" tak tiež už aj ja som na takéto veci opatrná. Niežeby som čítala len New Adult, práveže YA mám radšej, ale čím som staršia a aj náročnejší čitateľ, tým viac si všímam prvky v knihách, ktoré sú pre mladších. Viem ich tolerovať, niektoré sa mi môžu lúbiť, ale som opatrná už s takýmito knihami.
    Pekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale mně nevadí knížky pro mladší. Ale jsou knížky pro mladší a pro mladší. Já mám hodně ráda middle grade knížky s hlavními hrdiny kolem 12 let. Tohle je sice pro mladší, ale zase to není dostatečně dětské :-)

      Vymazat
  4. Tak si představ, že by někdo napsal knížku o tom, jak vytáhl nějakého kluka z contemporary románu, no nebyla by to nuda? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak říkám, mně to přijde úchylný všechno, ale... :D Nevim, asi bych to skousla spíš :D

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!