pondělí 4. dubna 2016

Serafina je pro odvážné děti jako stvořená

Robert Beatty - Serafina a černý plášť

Originální název: Seraphina and the Black Coat
Překlad: Jana Jašová
Rok vydání: 2016 (originál vydán 2015)
Počet stran: 288
Vazba knihy: Pevná s přebalem
Nakladatelství: CooBoo

Nechoď do lesa, číhá tam nebezpečí
Serafina žije ve sklepě panského sídla Biltmore, jen s tatínkem. Je H. CH. K. (hlavní chytačka krys), protože umí být úžasně nenápadná a ráda loví v noci. Při jedné své půlnoční výpravě ale zpozoruje tajemného muže v černém plášti, který uchvacuje děti. Zabíjí je? Unáší? Každopádně mizí. Serafina se spřátelí se synovcem majitelů, Braedenem. A díky němu se dostane do lesa, od kterého jí tatínek vždy odrazoval. Jenže Serafina tomu musí přijít na kloub a navíc musí přijít na to, co ji s lesem spojuje.

Serafina a černý plášť je jedna z těch knih, které zaujmou na první pohled. Má tak krásnou obálku, že mě vlastně ani nezajímalo, o čem to bude. Tušila jsem, že to bude middle grade a že se mi to zákonitě musí líbit. Musím říct, že Serafina je rozhodně úplně jiná, než jsem čekala. Ale rozhodně mě nezklamala!

Hororová pohádka pro mladší
V první řadě jsem nečekala, že to bude strašidelné. Dokonce tak, že jsem litovala neuváženého nápadu mít Serafinu jako čtení před spaním. Přiznávám, že jsem strašpytel, takže to neberte zas tak doslovně. Serafině je ale dvanáct a cílová skupina je rozhodně někde kolem toho věku - pro ně to bude určitě mrazivé a velmi napínavé čtení. Já jsem se rozhodně místy bála zhasnout lampičku.

Hned v první kapitole dojde k prvnímu útoku tajemného muže v černém plášti. Čtenář je zkrátka vhozen do děje a je jen na něm, aby se v něm naučil plavat (totiž orientovat, prožívat a tak). Prostřednictvím událostí se seznamuje se Serafinou a zjišťuje, že není tak úplně obyčejná. Zkušenější čtenář brzy pochopí, co zhruba na té holce je. Pro čtenáře cílové skupiny to nejspíš nebude tak jednoduché, takže ho bude u knihy udržovat i tohle napětí.

Drsná škola a správné morální hodnoty
Někde jsem četla, že na Škole dobra a zla je hodně cítit, že ji napsal muž. Nebere si totiž servítky a nebojí se drsných scén. U Serafiny je to stejné. Žena by se nejspíš sotva pustila do syrových popisů souboje na život a na smrt bez jakéhokoliv klišé či patosu. Přesto to není nijak zlá kniha, pořád je spíše pro mladší (odvážné) čtenáře - snaží se vštěpovat správné morální hodnoty, jako je důležitost přátelství a rodinné soudržnosti. I hlavní padouch je spíše ztělesněním sobeckosti a nesprávných zásad.

"Takže jsme přátelé," řekla konečně a srdce jí bušilo, když čekala na odpověď. Bylo to konstatování, ale taky otázka, měl to potvrdit, nebo popřít. Na něco takového se ptala poprvé v životě.
"Jsme přátelé," přikývl Braeden. "Dobří přátelé."
Usmála se na něj a on na ni. Hrudník jí naplnilo příjemné teplo, jako by se napila horkého mléka.
Robert Beatty, Serafina a černý plášť, str. 166-167

Serafina je prvním dílem série a funguje přesně tak, jak má - kromě uzavřené zápletky obsahuje i kostru, která by, doufejme, měla držet pohromadě sérii. Okolnosti Serafinina života slibují, že i další díly budou skvělé. Snad Robert Beatty udrží laťku pořád stejně vysoko.

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku!

2 komentáře:

  1. Hezká recenze! Asi mě přesvědčila o knize uvažovat, i když taky nepatřím mezi cílovou skupinu :)

    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky asi nejsem úplně cílovka, přestože mám middle grade hodně ráda. Ale myslím si, že právě middle grade umí docela dobře zaujmout i ne zcela cílovou skupinu :-) Takže ať se líbí!

      Vymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!