sobota 24. září 2016

Dámy a pánové, vzhůru do Bradavic i poosmé!

Stejný svět, o devatenáct (a více) let později
Když bylo oznámeno datum divadelní hry Harry Potter and the Cursed Child, jako by se znovu otevřela stavidla pottermánie. No a pak vyšel v angličtině scénář... A několik týdnů to u nás v práci vypadalo kolem úterý zhruba takhle:
"Nový Harry Potter není, ale příští týden přijde další várka."
Já jsem se rozhodla, že chci svůj osmý potterovský zážitek se vším všudy. Čekání na český překlad, půlnoční prodej, koupení si za vlastní. Prostě to, na co jsem byla z klasické septalogie zvyklá a o co jsem kvůli věku přicházela. A teď to konečně přišlo a já mám v ruce trochu sjetý (ale pořád krásný) výtisk se sametovým laminem, první nákup na jedné z pokladen.

Devatenáct let uběhlo od slavné bitvy o Bradavice. Příběh jako by se obloukem vracel tam, kde začaly příhody Harryho Pottera a jeho nejlepších kamarádů - na nástupiště 9 a 3/4. Harry, Ron, Hermiona a Ginny se tam vracejí, tentokrát jako garde svých potomků. Právě Harryho mladší syn Albus a Ronova dcera Rose se chystají ke svému prvnímu ročníku. A stejně jako se Harry seznámil s Ronem v kupé, i Rose s Albusem doufají, že právě ve vlaku si najdou kamarády na život a na smrt.

Je ohromně těžké říct cokoliv o ději, abych vás nepřipravila o ten správný požitek ze čtení. Jediné, co jsem totiž před čtením věděla já bylo, že tam má velkou roli Harryho syn Albus Severus a že příběh začíná tam, kde končí epilog Relikvií smrti.

Forma scénáře - ano nebo ne?
Nebudu lhát. Začátek mě úplně neoslovil. U čtvrtého obrazu jsem doufala, že je to hloupý vtip. No a pak jsem se do toho dostala. Ta scénářová forma podle mě funguje bezvadně a popisy vám ani tolik chybět nebudou. Díky tomu, že příběh sestává pouze z dialogů, vměstná se do něj opravdu hodně děje. Jedna zápletka za druhou, překvapení, vtip, napětí. Všechno.

Samozřejmě, že to není plnohodnotné pokračování v sérii. Ostatně, J. K. Rowlingová je pouze autorkou námětu. Není proto divu, že kromě nadšených očekávání vydání téhle knížky provázela také řada skeptických hlasů. Je to jiné. A přesto je to stejné - potkáte se se starými známými a seznámíte se lépe s potomky našich hrdinů. Třebaže tam rozhodně nejsou všichni a některé postavy jsem opravdu postrádala, jiné mi to naopak vynahradily.

Pochyby stranou!
O překlad se tentokrát nepostaral ani jeden z bratří Medkových, Pavel totiž bohužel zesnul a Vladimír už moc nepřekládá. Já si nicméně myslím, že Petr Eliáš je skvělá volba. Pochyby, zda se překlad svým předchůdcům "vyrovná" či zda nebude odfláknutý, když trval takovou chvilku, rozhodně nejsou na místě. Ale to jsem věděla dopředu, že to klapne. (Jen teda Albík se mi moc nezamlouval)

Na tom, zda se vám bude Prokleté dítě líbit, má nejspíš největší vliv váš postoj k celé sérii. Víc než cokoli jiného je to totiž dárek pro fanoušky, kterým se stýská po celém kouzelnickém světě i po osudech hrdinů, se kterými prožili podstatnou část dětství, dospívání či dospělosti. Ono to opravdu místy působí jako fanfikce a ta zápletka je pořádně překombinovaná a trochu šílená. Zároveň ale skvěle funguje a napíná do poslední stránky.

Pokud je Harry Potter symbolem kusu vašeho života stejně jako mého, neváhejte. Navíc vám bude ladit do knihovničky, rozměry pasuje k sérii. A sametové lamino oproti klasickému jen dodává, že je to trochu stejné a trochu jiné. Já mám to, co jsem chtěla. A vy?

Jack Thorne: Harry Potter a prokleté dítě (Albatros, 2016) | přel. Petr Eliáš | 432 s.