čtvrtek 29. června 2017

Asistenčního jednorožce občas potřebuje každý

Malá Justýnka trpí akutním nedostatkem fantazie. Nechce si hrát, zabaví se jen malou násobilkou nebo atlasem, je až moc poslušná a málo rozverná. Jak takový neduh léčit? Přece asistenčním jednorožcem! Huberta dostane Justýnka předepsaného na šest dní, takže to vychází krásně do konce prázdnin. Společně zažívají spoustu dobrodružství a zábavy, jenže co potom?

Justýnka a asistenční jednorožec je knížka, která vyšla v polovině května a okamžitě strhla obrovskou bouři nadšených ohlasů. Možná za to může zvýšený výskyt jednorožců nebo nádherné ilustrace Lény Brauner, možná třeba fakt, že nikdo není dost velký na to, aby nemohl číst dětské knížky. Každopádně u mě tahle knížka prostě nemohla chybět.


V první řadě je Justýnka a asistenční jednorožec knížka krásná na pohled. Ta se prostě v knihovničce neztratí! Nažloutlý papír, velkoformátové pastelové ilustrace, zlatá ražba na deskách. To chcete. A navíc ti jednorožci, to je teď taky moderní, že jo!

Já osobně oceňuji i tradičnější pohádkové postupy - trochu jsem při čtení vzpomínala na Birlibána, protože místa, kam se Justýnka vydá, mi tuhle mou oblíbenou dětskou knížku připomínaly. Justýnka cestuje do Básničkystánu, Birlibán zase na místo, kde vám budou létat pečení holubi přímo do chřtánu. Výchozí bod je ovšem jiný - a nemůžu se ubránit pocitu, že jako malá bych spíš ocenila Justýnku, která je tak moc hodná, až se nudí, než zlobivého Birlibána (protože mě stresovalo, že byl tak protivný).

V knize oproti klasickým pohádkám chybí zlo a oproti alternativě se tu nedostává příliš dospělého a nesrozumitelného humoru (ano, jsem konzerva a jsem zastánce spíš tradičnějších postupů, alespoň co se pohádek týče). To ale vůbec nevadí, protože je celý příběh takový laskavý a milý a jednoduše hladí. Malé i velké čtenáře. Kluky i holky (i když se to přes přemíru růžové a jednorožců nezdá).


Trochu mě mrzí poměrně malý rozsah, uměla bych si představit ještě víc dobrodružství, která by Justýnka s Hubertem prožívali. Na druhou stranu je méně někdy více a alespoň je znát, že zde má každá věta své místo a nic není navíc.

Justýnka a asistenční jednorožec není nejlepší a nejkrásnější dětská knížka na světě. Je ale jedna z těch lepších a hezčích a to úplně stačí. Já si ji budu číst, kdykoliv mi bude smutno nebo budu nemocná. A doufám, že jednou ji budu číst i svým dětem. Co vy?


Kateřina Maďarková: Justýnka a asistenční jednorožec (Albatros, 2017) | il. Léna Brauner | 96 s.

Za knížku díky společnosti Albatros Media, a. s.!

5 komentářů:

  1. Já ji viděla na Světě knihy a fakt se mi moc líbila. Přemýšlím, že si s ní asi taky jednou udělám radost, nebo ji věnuji napůl sobě a napůl mladší sestře a budeme si to po večerech číst. :D o:)

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle je přesně ta dětská knížka, kterou i ve svých 26 letech strašně potřebuju :) Rozhodně ji plánuji pořídit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Se nedivím! :D A beztak ji pak využiješ pro svoje děti, tak to se může :)

      Vymazat
  3. Páni, ta je taak krásná! :) Asi si pro ní skočím.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou ověřovány pomocí kódu!
Konstruktivní kritiku přijímám s úsměvem. A pokud použijete profil "Anonymní", na konci komentáře se podepište, díky moc!