pátek 9. června 2017

Závěry trilogií Kerstin Gierové zas tolik nejdou

Anabel je možná "bezpečně" zavřená v blázinci, ale její bývalý přítel Arthur našel způsob, jak ovládat prostřednictvím snů lidi. A aby toho nebylo málo, kromě tohohle problému Liv Silberovou trápí ještě mnohem víc - lhala svému příteli Henrymu, její matka se skutečně bude vdávat (takže nepříjemná Okrb alias babička Graysona a Florence bude jednou provždy členkou rodiny) a hlavně, pořád je tu Secrecy. Ale kdo to je?

Tak jsme se nakonec dočkali. Trvalo to, ale nakonec se ke čtenářům třetí díl snové trilogie dostal, s tradičně dobrým překladem a tentokrát s obálkou, která konečně ladí k názvu - je totiž přesně tak stříbrná, jak doufáte! Vzhledem k delší odluce se mi z paměti vytratily předchozí dva díly. Ono to ale ve výsledku zas tolik nevadí, Liv i tentokrát dost vysvětluje, co se dělo před tím... A postavy jsou pořád stejné!

Hned na začátek musím zmínit jednu poměrně důležitou věc - Třetí stříbrnou knihou snů se ukázalo, že už jsem asi definitivně úplně mimo cílovou skupinu. Moc mě to mrzí, ale celé čtení jsem si připadala vážně stará s nepochopením pro pubertální vztahové problémy (no, on každý 18+ by asi ten Livin problém nepovažoval za problém a nejspíš by ho řešil úplně jinak...).

Milá Liv, tvoje problémy bych chtěla mít!
Liv totiž podstatnou část knihy řeší, že je panna. A Henry s ní chce spát. A ona si nechce připadat trapně, takže mu lže, že není panna, takže se musí své panenské blány zbavit co nejdřív, takže to chce vyřešit vztahem na jednu noc (do slova a do písmene, pohybujeme se totiž pořád částečně ve snech). Jakože cože? To prostě nevymyslíte... A ignorovat to dost dobře nejde, protože to skutečně zabírá podstatnou část knihy. Na druhou stranu, kdybych měla jen takovýhle problém, měla bych se fakt krásně. Bohužel mi už prostě není šestnáct (ani sedmnáct), abych řešila takovéhle věci... A s každým přibývajícím rokem se vciťuju hůř a hůř.

Co se normální zápletky respektive rozuzlení týče, taky nic zásadně skvělého nebo převratného. Ve stínu Zelené jako smaragd mám pocit, že Kerstin Gierové jde zápletky rozjíždět a nikoliv jejich uzavírání. V tomto případě ale naštěstí není děj překombinovaný tolik jako právě Zelená. (Což ale neznamená, že není překombinovaný vůbec - to totiž je, jen v celkem snesitelných mezích).

Vysoká očekávání má pochopitelně asi rozuzlení, kdo že je tajemná Secrecy z blogu Plesky Třesky. Tady je řešení poměrně kulišácké - na jednu stranu velmi průhledné, na druhou až tolik ne. Myslím, že spokojeni budete rozhodně, ať už jako úspěšní hadači nebo ti, kteří si lámali hlavu marně. Její postavení sice trochu snižuje až moc přeslazený závěr, ten se ale k celé knize dost hodí, tudíž mně osobně rozhodně nevadil.

Více vtipu by prospělo a ne že ne!
Postavy jsou opět ve stejném složení, oproti Druhé stříbrné knize snů se na scénu vrací hloupá blondýnka Jasper, na což jsem se hodně těšila - Jasper byl totiž bezkonkurenčně nejvtipnější element celé série a mě hodně mrzelo, že ve druhém díle nevystupoval. Bohužel, jeho vtip je tentokrát silně utlumen, jako by ve Francii (kde byl ve druhém díle) zanechal svou bezelstnost spolu s roztomilou naivitou.

Kerstin Gierová bude asi vždycky mojí guilty pleasure, ale cítím, že dvě trilogie bohatě stačí. Třetí stříbrná kniha snů je opět důsledek vysokých očekávání a mnohem lépe bude fungovat v bezprostřední návaznosti na předchozí díly. V konečném srovnání spíš přičítám body předchozí trilogii, Drahokamům - působí mnohem sevřeněji. Na druhou stranu je nelze číst odděleně a to se v případě série Silber dá o něco úspěšněji.

Na oddech a vypnutí slušné čtení, ale i od své guilty pleasure jsem prostě očekávala o něco víc.

Kerstin Gierová: Třetí stříbrná kniha snů (CooBoo, 2017) | přel. Tereza Pecáková | 392 s.

Za knihu děkuji CooBoo!