sobota 9. září 2017

Letní dny a noci jsou sice rozmanité, ale zas tak moc mě neberou

Dvanáct autorů young adult se sešlo, aby čtenářům zpříjemnili léto. Anebo ho prodloužili. Anebo aby zkrátili čekání na něj. Dvanáct autorů, dvanáct povídek, dvanáct příběhů o lásce a přátelství, občas s nějakým nadpřirozeným prvkem nebo napětím. Stephanie Perkinsová, která je editorkou tohoto souboru, podobný sborník českému čtenáři představila už v zimě, vánočními povídkami Dárek z pravé lásky. A ten se osvědčil. Takže co takhle něco letního?

Je to kýč. Je to kýč na první pohled, ale já tenhle typ kýče můžu. Jestliže Dárek z pravé lásky je díky růžovým okrajům lásky a sametovému laminu ulepený jako marshmellow, ze sluníčkových okrajů Letních dnů a nocí opravdu dýchá léto. Možná bohužel víc než z jednotlivých povídek.

Kromě Cassandry Clarové a Veroniky Rothové (a samozřejmě samotné Stephanie) se v souboru představují českému čtenáři spíše neznámá jména.

Hned první povídkou na sebe upozornila Leigh Bardugová. Klasická letní love story je nabouraná nadpřirozeným prvkem a funguje poměrně hezky letně, i když konec není nijak extra. V Konci lásky Niny Lacourové se objevuje první záblesk toho, že tahle knížka je opravdu genderově a rasově korektní a queer friendly. Naštěstí přece jen trošku jinak, než jak jsme z aktuální knižní produkce zvyklí. Poslední bitva v Krváku je zbytečně dlouhá a překombinovaná, pro mě osobně byla absolutně nejslabší povídkou a od Libby Barové asi nemám motivaci číst cokoliv dalšího. Hodně čtenářů nemohlo překousnout zvláštní formu i neobvyklou atmosféru následující povídky, mě ale zaujala. Stephanie Perkinsová se ve své povídce vrací k postavám z povídky v Dárku z pravé lásky, což je prima, protože i díky tomu její text patří mezi ty nejlepší. Suvenýry Tima Federleho jsou opět manifstací gender-rasově-queer vyváženého sborníku, postavy ale nejsou nijak zajímavé a zápletka spíše nudí než baví.

Další ze silných textů patří Veronice Rothové, bohužel by mnohem lépe fungoval zakončený o vousek dřív. Žánrově Rothová zůstala věrná sci-fi, což i v tomhle letním souboru pěkně funguje a oživuje, byť postrádá právě tu letní atmosféru. Milostný labyrint od Johna Skovrona paroduje telenovely a letní příběhy obecně, bohužel nedrží záměr a propadá se do klišé. Je to opět velmi výrazná povídka, která buď zaujme nebo otráví. Třetím příkladem gender-queer-rasově vyváženého povídkového souboru představuje Brandy Colbertová v povídce Hodně štěstí a na shledanou, do které se mi až tak dobře nezačítalo a nakonec se zařadila mezi ty, které nenadchnou a neurazí. Obrovské zklamání přichází z pera Cassandry Clarové. Člověk by řekl, že tahle zavedená autorka umí psát, bohužel ale selhává v povídkové žánru. Nadpřirozeno nic nezachrání, zkratkovitost a přeplácanost zůstávají.

Nejlepší a nejletnější je předposlední povídka od Jennifer E. Smithové, Tisíc způsobů, jak by se to všechno mohlo pokazit. Má opravdu prázdninovou atmosféru, nekomplikovaný děj, zábavné postavy a i přes všechno klišé i jeden originální prvek. Celý soubor uzavírá Lev Grossman se svou povídkou Mapa perfektních maličkostí. I on volí nadpřirozeno. Poměrně zajímavý koncept bohužel narušuje opravdu silná předvídatelnost.

Letní dny a noci nejvíc narážejí na to, že letní, prázdninovou atmosféru není jednoduché vykouzlit. Celá řada povídek spíše působí jako náhodná povídka, která se prostě do tohoto souboru zařadila. Někteří autoři navíc prokázali, že neumí psát povídky. Není zcela jednoduché vypointovat text na kratším rozsahu, to je právě to, na čem vyhořela Cassandra Clarová. Ani atraktivní prostředí cirkusu její ne příliš podařený text nezachránilo.

Oproti Dárku z pravé lásky jsou sice povídky žánrově i námětově rozmanitější (sci-fi, zombie apokalypsa, klasická love story, fantastika, hra s časem... A na druhé straně klasické kempování, vyrovnávání se s úmrtím blízkých, intriky a pletichaření, cirkusové prostředí i prázdninové brigády), jako celek ale až tolik nefungují. Jsou rozpačitější a většina z nich snadno zapadne do kategorie "nemastné a neslané".

P. S. A ty narážky na gender-rasově-queer friendly neberte až tak vážně, mně jen přijde vtipné, že aby byla kniha v USA korektní, musí obsahovat emancipované ženské postavy, gaye a alespoň jednoho černocha, jinak s tím pochopitelně nemám problém.

Za e-book děkuji Albatros Media!

Stephenie Perkinsová (ed.): Letní dny a noci (CooBoo, 2017) | přel. Ivana Svobodová | 408 s.